از مدیریت بازار مرغ تا مدیریت بورس

راه‌اندازی قرارگاهی در رابطه با مدیریت عرضه مرغ یکی از سوژه‌های داغ در روزهای گذشته بود. جدای از انتقادهایی که به راه‌اندازی این قرارگاه و عملکرد آن در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد، برخی از فعالان حوزه بورس و سهامداران فعال در شبکه‌اجتماعی توییتر با ربط دادن موضوع مدیریت بازار مرغ و حوزه بورس، انتقادهایی را روانه دولت دوازدهم در خصوص نحوه مدیریت آن در حوزه‌های مختلف می‌کردند. آنها با بیان اینکه برای مایحتاج روزانه مردم دست به راه‌اندازی قرارگاه زده‌اند چطور می‌شود انتظار بهبود بازار سرمایه را داشت؟ به اعتقاد این افراد دخالت‌های دستوری و عجیب و غریب دولت در حوزه‌های مختلف نتیجه‌ای جز آشفته شدن حال بازارها و مردم ندارد. حال می‌خواهد بازار مرغ و میوه باشد یا بازار سرمایه و بورس.

بورس در حکم چاه نفت جدید

از خبرهایی که دیروز در شروع هفته توجه کاربران شبکه اجتماعی توییتر را به خود جلب کرد، میزان مبلغ مالیات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه بود. بر اساس خبری که صبح دیروز در شبکه‌ اجتماعی توییتر و پیام‌رسان تلگرام دست به دست می‌شد، براساس آمارهای رسمی سهامداران در سال ۹۹ بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه درآمد به دولت پرداخته‌اند که این رقم به تنهایی معادل ۹ درصد از کل مالیات وصولی سال ۹۹ است. افراد زیادی با بازنشر این خبر در این رابطه می‌نوشتند تحلیل‌های آن دسته از افرادی که در سال گذشته بیان می‌کردند دولت به دنبال کسب منافع خود از بورس است حالا با انتشار این خبر و رقم میزان مالیات پرداختی سهامداران درست از آب درآمده است. حتی در این میان برخی از افراد خطاب به آن دسته از کاربرانی که در گذشته چنین تحلیلی داشتند، پیام‌های عذرخواهی می‌نوشتند و مطرح می‌کردند که نباید در ماه‌های گذشته وقتی چنین تحلیلی در شبکه‌اجتماعی توییتر مبنی بر کسب درآمد دولت از حوزه بورس مطرح شده بود، به این دسته از افراد خرده می‌گرفتند که به دنبال آشفته کردن حوزه بورس و دامن زدن به بی‌اعتمادی سهامداران هستند. برخی از افراد هم بورس را با چاه نفت برای دولت مقایسه می‌کردند و در نوشته‌های خود به این مساله می‌پرداختند که بعد از گسترش تحریم‌ها، دولت به فکر درآمدزایی از بورس افتاد و حالا با عدد و رقم در حال مشاهده بخشی از درآمد دولت از چاه نفت جدید که با سرمایه‌های مردم پر شده است هستیم.

اوج گرفتن انتقادهای بورسی در تلگرام

انتقاد از وضعیت بورس و عملکرد دولت در این حوزه دیگر فقط مختص به شبکه‌اجتماعی توییتر نیست و وضعیت در پیام‌رسان تلگرام هم در حال رفتن به سمت انتقادهای تند و تیز است. برای مثال دیروز بعد از انتشار رقم مالیات دریافت شده از سهامداران در سال ۱۳۹۹، در گروه‌های تلگرامی زیادی افراد حاضر نسبت به وضعیت بورس و آنچه در این بازار سرمایه در حال اتفاق افتادن است انتقادهای تند و تیزی را روانه دولت کردند. ذکر این نکته جای تامل دارد که در ماه‌های گذشته این انتقادها در گروه‌های تلگرام عمومی که ورود برای افرادی که به لینک آن گروه دسترسی پیدا می‌کردند به شدت کمتر بود چرا که خیلی از افراد به خاطر مسائل امنیتی و مشخص بودن عکس پروفایل و... صرفا خواننده خبرهای به اشتراک گذاشته شده در گروه‌ها بودند و در مقابل فضای توییتر به خاطر پنهان نگه داشتن حوزه خصوصی افراد تا حدودی محلی برای انتقادهای تند و تیز به دولت و عملکرد سایر نهادها شده بود اما حالا وضعیت تلگرام هم تا حدودی مشابه توییتر شده است. دیروز برخی از افراد در گروه‌های عمومی در تلگرام در این رابطه نوشتند که دولت ضربه شدیدی به بورس وارد کرد و سال‌ها طول می‌کشد که مردم بار دیگر به این بازار سرمایه اعتماد کنند.  مثالی که این دسته از افراد برای حرفشان می‌آورند بالا رفتن مشارکت مردم در حوزه ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی بود. برخی دیگر از افراد درباره سکوت عجیب نماینده‌های مجلس و سایر نهادها و ارگان‌های نظارتی می‌نوشتند. به اعتقاد این افراد وقتی وضعیت سرمایه‌‌های خرد مردم که با دعوت و تبلیغ به این بازار سرمایه وارد شدند اصلا خوب نیست باید این نهادها و ارگان‌ها درصدد حمایت از مردم و سهامداران برآیند و مقابل آنچه آنها بی‌عدالتی می‌‌خواندند ایستادگی کنند.