موافقان و مخالفان به یکدیگر می‌تازند. روزی گفته می‌شود احتمال برداشتن آن در هفته‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری زیاد است و چند ساعت بعد بیان می‌شود که برداشتن دامنه نوسان فعلا در دستور کار نیست و قرار است با همین دست فرمان جلو برویم. در ادامه نگاهی داشته‌ایم به این موضوع و دیگر موضوعات پربحث و قابل تامل در توییتر و در حوزه بورس که درباره آنها صحبت شده است؛ دو روز پیش در فضای توییتر فارسی این بحث مطرح شد که ممکن است تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، دامنه نوسان باز شود. بحثی که برای اولین بار حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای عالی بورس آن را در گفت‌وگویی مطرح کرد و خیلی زود مورد توجه سهامداران فعال در شبکه‌اجتماعی توییتر قرار گرفت. با مطرح شدن این صحبت‌ از سوی این عضو شورای عالی بورس، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها هم شروع شد و خیلی‌ها درباره این مساله نوشتند که بورس در هفته‌های آینده رو به بهبود می‌رود و تکانی به خود می‌دهد. اما این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها خیلی زود نقش بر آب شد؛ مدیرعامل فرابورس طی گفت‌وگویی در کلاب هاوس اعلام کرد دامنه نوسان بورس فعلا قرار نیست تغییری کند و با شرایط فعلی ادامه خواهیم داد. بازنشر این اظهارنظر در فضای توییتر، واکنش منفی و انتقادی کاربران را در پی داشت. مساله‌ای که منتقدان به آن می‌پرداختند این بود که در بورس هم مسوولان درصدد هستند تا قیم مردم بشوند. به اعتقاد آنها با این وضعیت نه تنها هیچ فردی سرمایه خود را وارد حوزه بورس نمی‌کند بلکه خروجی سرمایه‌ها حتی به قیمت ضرر کردن هم در حال تبدیل شدن به اتفاقی رایج در فضای بورس است. در این میان سعید درخشانی، فعال اقتصادی هم در صفحه خود در توییتر با بازنشر صحبت‌های مدیرعامل فرابورس نوشت: «این هم رفت جزو قوانینی که دیگر به این سادگی‌ها نمی‌توانند به آن دست بزنند.» در همین رابطه مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران هم در صفحه شخصی خود در توییتر توضیح داد روزی که تصمیم دامنه نوسان گرفته شد در گفت‌وگویی بیان کرد که این تصمیم مرگ بورس خواهد بود و هیچ کمکی به بازار نمی‌کند. به ادعای او در همان زمان عده‌ای به این صحبت‌هایش انتقاد کردند. رباطی بعد از این توضیحات نوشت: «اکنون وضعیت بازار را شاهدیم و این مدل تصمیم‌گیری مدلی است که بر تمام شئون اقتصادی کشور حاکم است. وقتی کار به دست حلقه بسته‌ای است که کمترین استفاده از نظرات کارشناسی را نمی‌برند، خروجی غیر از این باشد جای تعجب است.»

از این موضوع که بگذریم، یکی از توییت‌های پربازدید دیروز، توییت یک کاربر عادی بود که در صفحه خود عکسی از پدرش که پشت میز کامپیوتر نشسته و سرش را روی میز گذاشته بود، منتشر کرد. او در توضیح این عکس نوشته بود: «موهای بابام سفید شد، ولی این بورس سبز نشد.» توییت او تا لحظه تنظیم این گزارش توسط بیش از پنج هزار نفر پسندیده شده بود. او البته دقایقی بعد از اینکه عکس و نوشته‌اش در فضای توییتر فارسی مورد توجه کاربران قرار گرفت در قسمت نظرات در توضیح عکس نوشت شاید از روی ناراحتی نبوده که پدرش سرش را روی میز گذاشته اما این حال واقعی خیلی از افرادی است که سرمایه‌هایشان را در بورس گذاشتند. جدای از همدلی‌ها و پیشنهاد برای اصلاح پرتفو و تحلیل و مشاوره و ... کاربرانی که در قسمت نظرات پست این کاربر مطلبی نوشته بودند یا آنهایی که پست او را بازنشر کرده بودند به دو دسته تقسیم می‌شدند. گروه اول افرادی بودند که عمدتا جزو فعالان حوزه بورس شناخته می‌شدند. این افراد در توضیح وضعیت سهامداران در چند ماه اخیر به این مساله می‌پرداختند که در سال گذشته و در اوج رونق دوران بورس، بارها در شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های تلگرام و... نوشتند و توضیح دادند که بورس دچار شرایط غیرعادی و هیجانی شده است و بنابراین مردم بهتر است سرمایه زیادی وارد این حوزه نکنند. اما دسته دوم افرادی بودند که اکثرشان پروفایل‌های غیرمرتبط با حوزه بورس داشتند. این افراد با خرده گرفتن از دل‌رحمی دیگران برای این دسته از مردم که سرمایه‌هایشان را وارد بورس کرده‌اند، این‌طور می‌نوشتند که در گذشته این اخطار را داده بودند که بورس در حال تبدیل شدن به محلی برای کسب درآمد دولت است. این کاربران این‌طور ادعا می‌کردند که درست از همان روزهایی که دولت زمزمه حضور حداکثری مردم در بورس را مطرح کرد، نوشتند و گفتند که بورس دیگر جای سرمایه‌گذاری و کسب سود نیست اما گوش شنوایی به خاطر شرایط هیجانی نبود. در نهایت دیگر کاربرانی که در قسمت نظرات مطلبی نوشته بودند، صرفا ابراز همدردی، انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت و بیان تجربه‌های خود یا اطرافیانشان در حوزه بورس و آنچه بر آنها گذشته است بود.

دیروز همچنین ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد اولین جلسه کمیته تخصصی تشکیل مجمع سهامداران حقیقی بورس در کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد. او همچنین نوشت که برای ادامه بحث کارشناسی و استفاده از نظریات سایر کارشناسان بازار بورس در هفته بعدی هم جلسات ادامه خواهند داشت. این توییت هم از آن توییت‌هایی بود که دیروز مورد توجه سهامداران و دیگر کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر قرار گرفت. خیلی از کاربران در قسمت نظرات نوشته این نماینده مجلس، پرسش همیشگی خود را مطرح کرده بودند؛ نتیجه این همه جلسه چیست؟ این افراد به این مساله می‌پرداختند که ماه‌های زیادی است که مسوولان و مقامات در نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در حال برگزاری جلسه در رابطه با اوضاع بورس هستند اما خروجی جلسات آنها معلوم نیست چه موضوعی است که هیچ تاثیری در روند وضعیت بورس نمی‌گذارد. حالا کاربران بیشتر از گذشته وارد این فضا شده‌اند که جلسه‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و صرفا نمایشی برای سهامداران است که مسوولان در حال فعالیت برای بهبود اوضاع هستند. حتی آنها به این مساله هم می‌پرداختند که بر فرض در جلسه‌ای مقرر شود که بعد از آن اعلام کنند فلان اتفاق می‌افتد اما به ساعت نکشیده، این موضوع ازسوی یک مقام دیگر تکذیب می‌شود.