به اعتقاد این افراد دولتمردان در کنار زمین بازی که مردم در آن حضور دارند نشسته‌اند و فقط به گفتن این‌طور باید باشد و اگر آن‌طور باشد بهتر است اکتفا کرده‌اند و هیچ راه‌حل عملی‌ برای کمک‌رسانی به مردم حاضر در زمین بازی ندارند.

دیروز دو نماینده مجلس هم وارد این موضوع شدند. از یک طرف محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر در شورای عالی بورس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که «تزریق نقدینگی فقط با تزریق اعتماد می‌تواند رونق را به بازار سرمایه برگرداند. ابراز نگرانی یا همدردی چه در حوزه بهداشتی و چه در حوزه اقتصادی و بازار سرمایه بدون برنامه‌های عملیاتی فایده‌ای ندارد.» از طرف دیگر هم مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی هم در توییتی نوشت: «کنترل ‎بورس باشد یا کرونا وضعیت یکی است. مشکلاتی که مردم باید تاوان آن را پس دهند. ‎دولت تدبیر و امیدی که با فقدان مدیریت سبب ناامیدی مردم می‌شود. الگوی مدیریت ‎کرونا را با ممنوعیت سفر زیارتی به عتبات ‎عراق و آزاد بودن سفر توریستی ‎ترکیه به رخ جهانیان کشیدید.»

شاید روز گذشته، روز ورود نماینده‌های مجلس به حوزه بورس بعد از مدت‌ها سکوت بود. چراکه مهدی باقری، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی هم در بخش‌هایی از نطق میان دستور خود بیان کرد که «دار و ندار بخشی از مردم زنجان و بلکه ایران در بورس به تاراج رفت. سرمایه کشور را به بهانه تامین ارز برای تامین کالاهای اساسی به یغما بردند و از محل بی‌تدبیری رانت‌های بزرگ ایجاد شد و سوء‌مدیریت چنان بیداد کرد که مساله نظام به تامین مرغ، روغن، تخم مرغ و... تنزل یافت.» اما دیروز اتفاق دیگری هم در حوزه بورس و اظهارنظرهای بورسی مسوولان افتاد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم در صحبت‌هایی که داشت چهار نکته درباره بورس مطرح کرد: حمایت از بازار سرمایه فراموش نشده است، هیچ‌کسی در بلند مدت در بورس زیان نکرده است، نباید اعتماد را در این بازار از بین ببریم و به زودی شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

واکنش‌ها به مسوولان

این صحبت‌ها و نوشته‌های نماینده‌های مجلس و البته اظهارنظرهای علی ربیعی از چشم گعده فعالان حوزه بورس و سهامدار در توییتر دور نماند. کاربران در مواجهه با این صحبت‌ها و نوشته‌ها به سه دسته تقسیم شدند: دسته اول افرادی بودند که منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت هستند. اما در برابر نظرات نماینده‌‌های مجلس درباره بورس، موضع منفی گرفتند.

به اعتقاد این دسته از کاربران، نماینده‌ها هم در حال تکرار همان عملکرد دولت هستند. حرف کلی آنها این بود که با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود. حالا چه از سمت دولت باشد و چه از سمت نماینده‌‌های مجلس.  

به اعتقاد این افراد، نماینده‌های مجلس با استفاده از حوزه بورس و سهامداران در حال یارگیری برای تخریب دولت هستند. اما آنها روی این موضوع تاکید داشتند که در این میان هیچ‌کس به فکر سرمایه‌های مردم و سهامداران خرد نیست، بلکه این حرف‌ها و اظهارنظرها فقط به سیاسی کاری در حوزه بورس دامن می‌زند.

در میان این دسته، عده‌ای از افراد هم با بازنشر توییت محسن علیزاده، خطاب به او می‌نوشتند که شما به عنوان عضو ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار چه عملکردی در رابطه با بهبود اوضاع بورس و حفظ اعتماد سهامداران به این حوزه از بازار سرمایه داشته‌اید؟ آنها اکثرا همچنین به اظهارنظرهای سخنگوی دولت هم واکنش منفی نشان دادند و برای مثال درباره این بخش از صحبت‌های ربیعی درباره اینکه «نباید اعتماد را از این بازار از بین ببریم» نوشتند که یکی از اصلی‌ترین ضربه‌ها را به درخت تنومند اعتماد مردم به بورس، دولت زده است. و به این مساله اشاره می‌کردند که این صحبت‌ها و اظهارنظرها تکرار شعارها و وعده‌های گذشته است که اهالی حوزه بورس آنها را از بر هستند. اما دسته دوم افرادی بودند که همسو با نماینده‌های مجلس بودند.

افرادی که با رصد صفحه‌های آنها در توییتر به این نتیجه می‌شد رسید که اکثرا در هفته‌های گذشته هیچ‌ نوشته‌ای درباره حوزه بورس نداشته‌اند و یک باره با توییت دو نماینده مجلس، دغدغه این حوزه و آب شدن سرمایه سهامداران خرد را پیدا کرده‌اند. این افراد با بازنشر توییت‌های این دو نماینده مجلس به این موضوع دامن می‌زدند که مردم چه در بحث ویروس کرونا و چه در موضوع بورس، قربانی ندانم‌کاری و سیاست‌‌های اقتصادی دولت شده‌اند.

 برخی از این افراد هم با استفاده از کلید واژه لیبرال و نئولیبرال، سیاست‌های اقتصادی دولت را به این دو حوزه اندیشه سیاسی ربط می‌دادند و سعی می‌کردند در نوشته‌هایشان توجه دیگر کاربران را به این موضوع جلب کنند که وضعیت این روزهای بورس و در کل وضعیت اقتصادی مردم، نتیجه سیاست‌های نئولیبرال دولت دوازدهم است. در این دسته اما بیشتر از دسته اول، کاربران از صحبت‌های علی ربیعی حسابی انتقاد کردند و از خجالت دولت دوازدهم در فضای توییتر فارسی بابت صحبت‌هایی که درباره بازار سرمایه مطرح کرده بود درآمدند.

دامنه نوسان راهکار بهبود اوضاع

دسته سوم اما افرادی بودند که در قسمت نظرات نوشته این دو نماینده مجلس، این‌طور می‌نوشتند که اگر دامنه نوسان برداشته شود اوضاع بورس بهتر می‌شود. اما تعداد این افراد به شدت کم بود و توییت‌های این دو نماینده مجلس بیشتر در فضای توییتر فارسی بازنشر داده شده بود تا اینکه کاربران در قسمت نظرات، بخواهند نظری بدهند.  آنها همچنین در واکنش به صحبت‌های علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم به این بخش از صحبت‌هایش اشاره می‌کردند که بیان کرده بود حمایت از بازار سرمایه فراموش نشده است. به اعتقاد این افراد با وجود دامنه نوسان، صف‌های فروش و گرفتار شدن مردم در حوزه بورس و تمام تلاش برای جلوگیری از خروج سهامداران از این بازار، بازهم گفته می‌شود که حمایت از بازار سرمایه فراموش نشده است.  برخی از افراد هم با گوشه و کنایه به این مساله می‌پرداختند که علی ربیعی حقیقت را بیان کرده است. او گفته است که از بازار سرمایه حمایت شده است، نه از سهامدار خرد و سرمایه‌هایش که در این بازار آب شد.