«امید» یکی از این افراد بود که نوشت: «من مدت‌هاست که منفی صفر می‌خورم. سر جاش مونده تکون هم نمی‌خوره. هیچ خریداری هم نیست! خدا رو شکر» «علی» نیز این نکته را تایید کرد: «خیلی از سهم‌ها تکون نمیخورن مدتیه». کاربرانی هم ترجیح دادند با این موضوع شوخی کنند. مثلا کاربری با نام «کاکاجان» نوشت: «هووورا! یکی از آرزوهای زندگیم این بود سهامم منفی ۳ رو ببینن. آخه از منفی ۲ خسته شدم، همش تکرار تکرار. ممنون که این فرصتو دادید.»

یکی دیگر از کاربران هم خواست که «یه بازار مجازی آزمایشگاهی بدن دست اینا هر چی می‌خوان باهاش بازی کنن دست از سر ملت بردارن.» کاربری با نام منصور خطیر هم به این تصمیم هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار کنایه زد و نوشت: «بازار از آخرین فرصت‌های منفی ۲ داره نهایت استفاده رو می‌بره که از فردا منفی ۳ نخوره! احسنت به این فراست و هوش معاملاتی!»

کارشناسان بازار سرمایه هم همچنان به این تصمیم انتقاد دارند. گلناز میرسلیمانی، کارشناس بازار سرمایه یکی از این کارشناسان بود که در توییتر خود اینگونه به ادامه سیاست دامنه نوسان نامتقارن انتقاد کرد: «تا کی قراره ما سهامداران چوب تصمیم‌های غیر کارشناسی رو بخوریم؟ خودتون خسته نمیشین از این شدت بی‌تدبیری.»

 پیمان مولوی هم این تصمیم را از ابتدا غلط دانست و نوشت: «روزی که دامنه نوسان را به دامن بازار سرمایه انداختند حتی خودشان فکر نمی‌کردند که برداشتنش تبدیل به تابو شود و این همه خسارت به اعتبار بازار بزند!» احسان مال‌اندیش، یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه هم در انتقاد به این سیاست جدید نوشت: «اتفاقی که با این دامنه نوسان در بازار ما هم رخ داد و اونایی که پول لازم دارن مجبورند سهم‌های خوبشون رو بفروشند و در سهامی که مقداری نقدشوندگی وجود داره به یکباره فشار فروش زیاد میشه.»

کاربر دیگری نیز توییت کرد: «محدود کردن دامنه نوسان یعنی گروگان گرفتن پول سهامداران خرد توسط سهامداران حرفه‌ای‌تر که قصد خروج ندارن و برای خودشون می‌خوان زمان بخرن تا شاید تحولی جهت بازار رو تغییر بده.»

خسارت ۵۰ میلیون ایرانی در بورس

«۵۰ میلیون ایرانی در بورس مالباخته شدند»؛ این جمله را دیروز احمد علیرضابیگی، یکی از اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراها، در جریان حضور وزیر اقتصاد در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان گفت.

این جمله نماینده مجلس خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. کاربری با نام «فرانک» نوشت: «در کلاب اومده بودند صحبت می‌کردند که تقصیر مردم عادی است که بازار به این وضع کشیده شد. نمی‌گذارند آدم حرف بزنه که همین مردم عادی را دعوت کردند به بازار سرمایه و در باغ سبز نشان دادند و مردم هم وارد شدند.»

 

مهدی رباطی

فعال بازار سرمایه

اگر قرار بود بازار با گره کاهش پیدا کند دامنه نامتقارن، تحمیل ریسک نقدشوندگی که بدترین ریسک برای بازارهای مالی است و فراری دادن پول از بورس به کریپتوها و خروج ارز از کشور برای چه بود ؟! خدایا خودت کمک کن.

 

محمد خبری زاد

فعال بازار سرمایه

دیروز یکی از مسوولان سابق فرمودند: بورس ما آماتور است و باید محدودیت برایش بگذارند، به نظر مدیران و مسوولان ما آماتور‌تر از فعالان هستند و باید برای آنها محدودیت تصمیم‌گیری قرار دهند. در ضمن، منطقا مشورت باید قبل از اتخاذ تصمیم باشد نه بعد از آن.

 

سعید درخشانی

فعال بازار سرمایه

در بازارهای مالی لنگر وجود داره و‌ قابل کتمان نیست، سال‌ها p/ e متوسط بازار ۵ و ۶ بوده ولی سال ۹۹ به یکباره به ۲۰ واحد میرسه و عمده فعالان بازار پارسال p/ e ۱۰-۱۲ را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزنده ارزیابی می‌کردند در حالی‌که امروز دوباره بعضی سهام با P/ E ۵ خریدار ندارد.

 

رضا خانکی

کارشناس حوزه بورس

یکی از مطالبات اصلی بازار به نظرم باید شفاف‌سازی معاملات صندوق توسعه باشد که بخش بزرگی از کارمزد کارگزاری‌ها به آن سرازیر شده است. بر چه مبنایی خرید و فروش انجام می‌دهد. مکانیزم تعیین مدیر صندوق چیست؟ نقش کارگزارها در انتخابش چیست؟ مدیر صندوق چطور و بر چه مبنایی سهم می‌خرد؟

 

علی چشمی

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

در روزهایی که دلار کاهشی است اینکه بعضی نمادها در بورس مثل بانک‌ها امروز مثبت بود و بقیه قابل معامله، تاحدودی در حال نشان دادن دو نکته است:

۱. رفتار هیجانی کمتر شده است.

۲. نیروی خوش‌بینی نسبت به بهبود تولید دارد در مقابل نیروی تورم کمی اهمیت پیدا می‌کند.