نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی طی دادوستدهای هفته گذشته بورس تهران نشان می‌دهد تنها چهار گروه این هفته را با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود پشت سر گذاشته‌اند که البته میزان سبزی قیمت‌ها در این صنایع نیز بسیار کمرنگ بود. به این ترتیب بانکی‌ها بهترین عملکرد هفتگی را در میان دیگر صنایع بورسی در هفته منتهی به اول اردیبهشت‌ ثبت کرده‌اند. این گروه رشد اندک ۲/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد و دیگر گروه‌های مثبت شامل سایر مالی، محصولات چوبی و استخراج زغال سنگ نیز با افزایش کمتر از ۱/ ۰ درصد همراه شدند.  

داغ شدن مباحث برجامی از مهم‌ترین دلایلی بود که هفته گذشته توجه سرمایه‌گذاران را به بانک‌ها جلب کرد. گروهی که می‌تواند به واسطه رفع تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده و به دنبال آن تسهیل نقل و انتقال مالی بین‌المللی شاهد بهبود وضعیت مالی باشد. در حال حاضر «وبملت» بیشترین دارایی ارزی بلوکی شده را دارد و به همین دلیل است که پس از افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت طرفین به برجام و احیای برنامه جامع اقدام مشترک مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفته است و این هفته را هر چند کم‌رمق اما مثبت به پایان رساند.

در آن‌سوی بازار اما شاهد کاهش قیمت سهام در ۳۴ صنعت بورسی بودیم. در قعر جدول بازدهی هفتگی گروه‌های سهامی اما صنایع کامودیتی‌محور قرار داشتند.

در این راستا عنوان منفی‌ترین گروه بورس تهران در هفته منتهی به اول اردیبهشت به پالایشی‌ها اختصاص پیدا کرد. این صنعت معاملات هفتگی خود را با افت ۹/ ۶ درصدی به پایان رساند. پس از آن اما خرده‌فروشی با تک‌سهم افق بود که قعرنشین شد و کاهش قیمت ۵ درصدی را تجربه کرد. در میان دیگر صنایع منفی بورس در هفته گذشته فلزی‌ها خودنمایی کردند که با کاهش قیمت ۲/ ۱ درصدی زیرمجموعه‌های خود مواجه شد. معدنی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و ۷/ ۳ درصد دیگر در مقیاس هفته عقب‌نشینی کردند. پتروشیمی‌ها نیز در هفته منتهی به اول اردیبهشت‌ افت قیمت ۷/ ۳ درصدی را ثبت کردند. سیمانی‌ها که معاملات هفتگی خود را با افت ۹/ ۰ درصدی به پایان رساندند، آخر هفته‌ای جنجالی را تجربه کردند. در آخرین روز کاری هفته گذشته سهام شرکت‌های سیمانی آماده بازگشت به گردونه معاملات شدند. نمادهایی که پس از دریافت مجوز افزایش قیمت ۴۰ درصدی سیمان و افزایش قیمت هر تن سیمان خاکستری تیپ ۲ فله به ۳۰۸ هزار تومان با توقف نماد معاملاتی خود مواجه شده بودند. با چنین شرایطی عموما فعالان بازار انتظار جهش قیمتی سهام مرتبط در روز بازگشایی بدون دامنه نوسان را دارند اما شرایط به گونه دیگری رقم خورد. بسیاری از سیمان‌سازان افت‌های ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کردند. اتفاقی که منجر شد ناظر اجازه باز شدن را به بیشتر این نمادها ندهد و بازگشایی را به روزی دیگر و احتمالا با دامنه نوسان موکول کند.