در حالی که در روز اول پس از انتشار خبر تایید پیشنهاد‌های سازمان بورس از سوی سران قوا، بیشتر مخالفان این مصوبات دست به قلم شدند و در معایب این مصوبات به ویژه بخش اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نوشتند، دیروز اما موافقان پرکارتر بودند و در صفحات خود در فضای مجازی پاسخ مخالفان را می‌دادند.

حسین صبوری، کارشناس بازار سرمایه یکی از این افراد بود که با انتشار تحلیلی در کانال تلگرامی خود به صورت مفصل پاسخ مخالفان تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سهام را داد. او در مطلب خود ابتدا به تشریح کارکردهای صندوق‌های حاکمیتی پرداخت و سپس خطاب به مخالفان نوشت: «از شما می‌پرسم، مگر ۷۰درصد منابع صندوق‌های ثروت در دنیا صرف خرید سهام در بورس نمی‌شود؟ مگر صندوق ثروت چین یا ابوظبی یا کویت و قطر در بازارهای بورس منطقه‌ای و محلی سهام شرکت‌ها را خریداری نکردند؟ اتفاقا خرید سهام شرکت‌ها در صورتی که با رویکرد بلندمدت باشد، تا حد زیادی در قالب همین استاندارد و انتظاراتی است که از یک صندوق بین نسلی توسعه انتظار می‌رود.» به باور این کارشناس بر خلاف نظر منتقدان، این نخستین سرمایه‌گذاری (سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه) مناسب صندوق توسعه ملی از زمان ایجادش تاکنون به‌شمار می‌آید و جای بسی تعجب است که کارشناسان اقتصادی چنین هیاهویی در مقابل این مصوبه جدید به‌پا کرده‌اند!

رضا خانکی در پاسخ به توییت صبوری نوشت: «البته یک نکته مهم این است که در صندوق‌های ثروت در دنیا عمده سرمایه‌گذاری‌ها در سهام شرکت‌های خارجی به مثابه استفاده از بازده سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی است. مکانیزم تبدیل ارز خارجی به ریال در ایران هنوز منشا بخشی از آن تورم ساختاری است.» کاربری به نام پویان هم با نوشتن این مطلب که «دوستان توی یک اقتصاد دولتی میگن دولت نباید از بورس حمایت کنه، ولی ۳ نکته رو یا نمیگن یا خودشونو زدن به اون راه» از مخالفان سه سوال مطرح کرد: ۱-چرا از بورس پول خارج شد؟ ۲-چرا توی بحران‌های مالی جدی همه جا از بازار سرمایشون با تزریق پول دفاع می‌کنند؟ ۳-چرا میگن پول بره تو بازاری که ۱۰برابر بورس گرونتره؟  هرچند دیروز اولین روز کاری بازار سرمایه بعد از خبر تایید مصوبات بورسی در جلسه سران قوا بود اما به نظر می‌رسید این خبر نتوانسته است آنچنان که انتظار می‌رفت نظر سهامداران را به خود جلب کند. با این حال شاخص کل بورس به لطف بزرگان سبزپوش شده بود اما صف‌های سنگین فروش همچنان خودنمایی می‌کرد. کاربران فضای مجازی هم درباره این موضوع نوشته بودند. مثلا کاربری با کنایه به مصوبات بورسی سران قوا نوشته بود: «به نظرم از معاملات امروز (چهارشنبه) بورس مشخصه که فقط یکی از قوه‌ها شارژ داشت، اون دو تا قوه دیگه رو باید تا شنبه بزنن به شارژ.»

در این میان ابراهیم گلشنی از کارشناسان بازار سهام نیز در ادامه واکنش به هشتگ‌های جدید برخی بورس بازان نوشت: «عده‌ای هر گاه فهمیدند که نرخ ارز متاثر از عرضه و تقاضا نیست و با پفک نمکی فرق داره، احتمالا اینکه بازار سهام و اقتصاد رابطه علت و معلولی ندارند هم می‌فهمند. بورس نه عامل تورم است و نه سپر تورمی. اصولا بازار بدهی محلی برای تامین مالی است و نه بازار سهم و دولت اشتباه کرد.» وی پیش‌تر نیز نوشته بود: «بورس و اقتصاد دو چیز متفاوت هستند. بورس هیچ‌گاه سپر تورمی در هیچ جای دنیا نبوده و نیست. اگر می‌خواهیم از بورس حمایت کنیم، باید عملی حمایت کنیم نه هیجانی. این تحلیل هم غلط است، انتظارات مساله مهمی در فاینانس است. تقریبا مهم‌تر از بقیه موارد قیمت‌گذاری.»

محسن مهرعلیزاده

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اینکه ضرر و زیان مالباختگان بحران خودساخته بورس را جبران می‌کنید، خوب است، دیر هم شده. منطق کارشناسی را بپذیرید تا برای جبران سوءتدبیر مجبور به دست بردن به بیت‌المال نشوید.

پیام الیاس کردی

تحلیلگر بازار سرمایه

حمایتی اگر هست روی تابلو با حرف و خبر و... نمی‌شود کار کرد. این همه منتی که بر سر بورس می‌گذارند و دشمنانش چنان شمشیر می‌کشند که گویی تمام مشکلات کشور را بورس ایجاد کرده، اگر یک موردش در ۹ ماه گذشته اجرایی می‌شد اوضاع بازار این نبود. مشکل بازار فعلا جنگ قدرت روی زمین بورس است!

داود سوری

اقتصاددان

مالیات نقل‌و‌انتقال سهام از خرید و فروش سهم گرفته می‌شود. اگر سهمی خرید و فروش نشود مالیاتی هم نیست، پس هوشمندانه است که به نقدشوندگی و تسهیل خرید و فروش سهم کمک شود تا مالیاتی هم به دست بیاید.

حسین سلاح‌ورزی

عضو شورای‌عالی بورس

بورس تورم‌زا نیست. ولی شل کردن بند نظام پولی کشور به هر بهانه‌ای، از جمله حمایت از بازار سرمایه حتما تورم‌ زاست.