سوال شما: از اواخر هفته آینده بازار سرمایه روند رو‌به‌رشدی را در پیش گرفته است؛ آیا این روند می‌تواند ادامه‌دار باشد و امیدوار باشیم که بازار رشد بیشتری کند؟ چه اتفاقی باید بیفتد که این روند ادامه‌دار باشد و همچنین سهم‌های کوچک بازار هم مثبت شوند؟

پاسخ از مجتبی معتمدنیا، کارشناس بازار سرمایه:  اگر حمایت‌هایی که روی کاغذ تصویب‌شده اجرایی‌شود می‌توان امیدوار بود که اعتماد به بازار برگردد. زمانی هم که اعتماد برگردد نقدینگی از جامعه و از بازارهای دیگر مجددا به بورس می‌آید اما اینکه انتظار داشته باشیم با گفتار‌درمانی روند بازار برگردد مطمئن باشید این اتفاق نمی‌افتد، بنابراین باید منتظر روزهای بعدی باشیم و ببینیم حمایت‌ها به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر.

اما اینکه بازار برای برگشت به راهکارهایی نیاز دارد، می‌توان گفت که راهکار اصلی برای شفافیت و جذابیت بازار سرمایه و همچنین حرکت و رشد اقتصادی کشور این است که قیمت‌گذاری‌ها کاملا به مکانیزم بازار واگذار و تا‌حدود زیادی جلوی قیمت‌گذاری دستوری گرفته شود تا این رانت به جیب عده خاصی نرود. اگر این اتفاق بیفتد شرکت‌ها از فروش واقعی محصولات خود عایدی بیشتری می‌برند و می‌توانند از قِبَل این عایدی بیشتر، در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. قیمت‌گذاری دستوری سود را به‌جای اینکه به بنگاه‌های اقتصادی برساند، به جیب عده‌ای خاص می‌ریزد و این اتفاق شفافیت را نیز در بازار سرمایه تضعیف می‌کند.

درباره رشد سهم‌های کوچک نیز باید گفت تا زمانی‌که در سهم‌های کوچک بازیگر وارد نشود طبیعتا سهم‌ها قابلیت برگشت ندارند. وقتی هم بازیگر وارد سهم‌های کوچک می‌شود که سهم کوچک قیمتش جذاب باشد و هدف بازیگر هم از وارد شدن به سهم‌های کوچک بالا‌بردن سهم است. بنابراین اگر بخواهیم حساسیت بیش از حد در این حوزه قائل شویم طبیعتا سرمایه‌گذار جدید در سهم کوچک وارد نمی‌شود. به دلیل اینکه کلیت بازار سهم‌های بزگ را برای خرید جذاب‌تر می‌داند و این تاحدودی یکسری از سهم‌‌ها را دچار مشکل کند.

شاید یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بازار با آن مواجه است توقف برخی از سهم‌ها به دلیل تخلفات معاملاتی است.

همان‌طور که روی روند مثبت، ابطال معاملات موجب می‌شود که روند مثبت ادامه داشته باشد تا سهم به قیمت تارگت برسد، در وضعیت منفی هم همین اتفاق می‌افتد، بنابراین به‌نظر می‌رسد ابطال معاملات در شرایط کنونی راهکار درستی نباشد.