«بورس را نجات خواهم داد»؛ این جمله را دیروز شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت محمود احمدی‌نژاد که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور رفته بود خطاب به خبرنگاران گفت. او مدعی شد عصر نوین بازار سرمایه در ایران و پیاده‌سازی قانون جامع بازار سرمایه ایران در دوره مدیریت و ریاست او در شورای عالی بازار سرمایه انجام شد. حسینی وعده داد که حتما از نوسانات شدید پیشگیری و حقوق همه سهامداران به ویژه سهامداران بورس را پیگیری خواهد کرد.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز که برای در دست گرفتن سکان قوه مجریه احساس تکلیف کرده بود بعد از ثبت‌نام از وضعیت «اسفبار» بازار سرمایه و «زیان جمع زیادی از مردم» در این بازار اظهار تاسف کرد و با بیان اینکه «مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند» گفت که در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفته است به میدان بیاید تا با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق سازد.

رهاسازی بورس از دست نهادهای عمومی و نظامی، وعده دیگری بود که دیروز از سالن وزارت کشور شنیده شد. عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت یازدهم که در روز آخر ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به خیابان فاطمی رفته بود، این وعده را داد. او با بیان اینکه «نهادهای عمومی یا نظامی برای انجام ماموریت‌های خاص، مطابق قانون تاسیس شده‌اند و ورودشان به حوزه‌ کسب‌وکار هم فراقانونی است و هم مخل رقابت منصفانه با بنگاه‌های خصوصی و تعاونی» گفت: لیکن شوربختانه، بخش اعظمی از دارایی‌های بازار بورس اوراق بهادار ایران متعلق به همین نهادهاست. در غیاب بازار رقابتی منصفانه، میل به سرمایه‌گذاری در میان سرمایه‌گذاران از میان می‌رود. بیهوده نیست که برای ۱۰ سال متوالی، نرخ رشد سرمایه‌گذاری در ایران منفی ۸/ ۶ درصد بوده‌ است. آخوندی پس از این نطق بورسی‌اش تاکید کرد که می‌آید تا این بساط را برچیند و گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کند.

تاکید داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بر بورس در اولین نطق‌های انتخاباتی خود تنها به سخنرانی‌های دیروز در سالن وزارت کشور ختم نمی‌شود و در روزهای قبل هم سایر داوطلبان در صحبت‌های خود گریزی به این موضوع داشتند. سعید محمد که او نیز سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد نجات بازار سرمایه را در لیست وعده‌ و وعیدهای خود قرار داده است. او در گفت‌وگویی با بیان اینکه «بورس را بیمه می‌کنم» تاکید کرده که برنامه جامعی برای احیای بورس تدوین و برای تامین مالی پروژه‌ها روی بازار سرمایه حساب باز کرده است.