این امر در کنار مصوبه جدید موجبات تحرکات سهام بزرگ و کامودیتی محور را فراهم کرده است. هرچند اجرای مصوبه جدید افزایش نقدشوندگی در پیش داشته و تحرکات مثبتی در روند بازار ایجاد کرده اما این موضوع را نباید فراموش کرد که اجرای این امر قرار نیست روند بازار سهام را یک‌باره دگرگون سازد. امید است که تحرکات بزرگان، کوچکترها را نیز در روزهای آتی به جنبش وا دارد. هرچند در روند بازار سهام در روزهای آتی عوامل متعددی از جمله انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات برجامی و... دخیل است.

به هر روی روز گذشته شاخص کل بورس به واسطه رشد سهام با ارزش بازار بالاتر و به اصطلاح بزرگان، چهارمین مثبت متوالی خود را با رشد ۴۷/ ۰ درصدی (۵/ ۵ هزار واحدی) ثبت کرد و فاصله خود را با مرز روانی ۲/ ۱ میلیون واحد به کمتر از ۹/ ۰ درصد رسید. شاخص کل هموزن اما با تضعیف تقاضا و البته تداوم صف‌نشینی سهامداران در سمت فروش سهام کوچک‌تر با افت ۷/ ۰ درصدی (۹/ ۲ هزار واحدی) مواجه شد. در فرابورس اما نماگر اصلی به مثابه شاخص کل بورس سبزپوش ماند و ۳۵/ ۰ درصد رشد را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد بورس همچنان پایین است و دیروز تنها شاهد دادوستد سهامی به ارزش ۲۵۲۰ میلیارد تومان در این بازار بودیم. ارزش معاملات خرد فرابورس ۶۵۹ میلیارد تومان برآورد شد. طبیعتا جلب مجدد اعتماد فعالان بازار سهام زمانبر بوده و در این میان ابهامات پیش‌روی بازار سهام خود به عنوان مانعی برای بازگشت سرمایه‌ها به بورس تهران قرار گرفته است.

سهامداران خرد گرچه روز شنبه برای خرید سهام فعال‌تر از گذشته عمل کردند اما موفق به تغییر مالکیت‌ها به سمت خود نشدند و حقوقی‌ها بار دیگر خالص خرید ۴۴ میلیارد تومانی را رقم زدند. این سهامداران به خرید سهام دو گروه «خودرو» و «مواد و محصولات دارویی» توجه بیشتری نشان دادند. در مقابل سهام دو گروه «کانه‌های فلزی» و «فرآورده‌های نفتی» در صدر خرید سهامداران خرد قرار داشت.

بورس شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۴۷/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۱۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۶۶ سهم (۲۱ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۰۸ سهم (۴/ ۶۶ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۹ نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۷ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۱۹۲ نماد بورسی (۶۱ درصد) به ارزش ۲۲۳۷ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد ۳۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۶ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۲۴سهم (۱۹ درصد) مثبت و ۹۱ سهم (۲/ ۷۲ درصد) منفی بود. در این بازار ۳نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۷۲ نماد (۷۱ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۲۹۰ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز شنبه میزبان دادوستد ۱۱۰ نماد بود. در این میان ۱۹ سهم (۲/ ۱۷ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۷۱ سهم (۵/ ۶۴ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۳ نماد (۱۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۶/ ۷۷ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۸۱ نماد (۷۴درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۱۹۱ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.