Untitled-1

  پارامتر‌های اثر‌گذار در صنعت

عوامل سیاسی: با توجه به اینکه در صنعت کاشی و سرامیک مازاد عرضه وجود دارد، توجه به بازارهای منطقه ای، تلاش و حفظ صادرات حائز اهمیت است. مهم‌ترین کشور وارد‌کننده کاشی و سرامیک از ایران، عراق است. بنابراین روابط با کشورهای وارد‌کننده کاشی مخصوصا کشورهای همسایه مهم‌ترین عامل اثرگذار بر فروش صنعت در بعد سیاسی است.

عوامل اقتصادی: مهم‌ترین عامل اقتصادی اثرگذار، نرخ رشد اقتصادی و وضعیت بودجه‌ای کشور است، بهبود شرایط اقتصادی می‌تواند منجر به بهبود وضعیت خانوارها و در نتیجه افزایش مصرف شود. از طرفی بهبود شرایط اقتصادی بر بخش ساخت‌وساز و مسکن اثرگذار خواهد بود.

سایر عوامل: با تغییر سبک زندگی، تمایل افراد به مصرف محصولات جایگزین نظیر کفپوش‌ها بر فروش و توسعه این صنعت موثر واقع شد. این صنعت با توجه به نیاز به کاهش هزینه‌ها و توان رقابت با محصولات خارجی به تکنولوژی‌های جدید وابسته است. تحول تکنولوژی و خلاقیت در تولید محصولات، اهمیت و تاثیر قابل‌توجهی در افزایش کیفیت دستگاه‌های تولید‌کننده محصول، افزایش حجم تولیدات، افزایش نوع خدمات و بهبود کیفیت دارد.

   کاشی و سرامیک در بازار سرمایه

مقایسه دارایی‌های این صنعت نسبت به بورس نشان می‌دهد که 22 هزار میلیارد ریال مجموع دارایی‌های این صنعت بوده که 0005/ 0 دارایی‌های کل بورس ایران است. همچنین بدهی‌های آن نیز 0004/ 0 کل بورس ایران است. کاشی و سرامیک طبق آخرین آمار تا خرداد 1400 بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال سود خالص ایجاد کرده است. به عبارت دیگر سود خالص ایجاد شده توسط این صنعت 001/ 0 از کل سود ایجاد شده در بازار را تشکیل می‌دهد و می‌توان به کوچک بودن این صنعت اذعان کرد. بررسی نسبت‌های مالی این صنعت نشان می‌دهد، حاشیه سود کاشی‌ها به طور میانگین 3/ 0 است و با نسبت قیمت به درآمد هر سهم 49/ 20 مواجه هستیم. همچنین نسبت قیمت به ارزش دفتری به محدوده 13 رسیده است. بازده حقوق صاحبان 93/ 0 است که نشان دهنده کارآیی مطلوب صنعت در کسب سود خالص است. همچنین می‌توان سایر نسبت‌های مهم مالی را با بورس مقایسه کرد. نسبت قیمت به درآمد هر سهم به عنوان معیاری برای بازگشت سرمایه عنوان می‌شود که در صنعت کاشی و سرامیک دوبرابر بیش از بورس ایران و 49/ 20 است. همچنین نسبت قیمت به فروش در صنعت کاشی‌ و سرامیک 2/ 6 و در کل بورس 6/ 3 است که می‌تواند بیانگر آن باشد که میزان فروش در این صنعت نسبت به کلیت بازار کوچک بوده یا قیمت‌ها رشد زیادی داشته‌اند. درصد پرداخت سود یا همان سود نقدی تقریبا با بورس ایران برابر و حدود 6/ 0 است.

   بررسی ترازنامه صنعت

بررسی دارایی‌های صنعت در پایان سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل آن از افزایش 44 درصدی حکایت دارد و در نهایت بالغ بر 17.246 میلیارد ریال دارایی در این صنعت برآورد شده است. سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در این صنعت به طور میانگین 316 میلیارد ریال در طول پنج سال اخیر بوده و در سال 1399 میزان آن به 6‌میلیارد ریال کاهش یافته است. بدهی شرکت‌ها نسبت به سال 98 رشد 46 درصدی داشته و بخش عمده آن مربوط به بدهی‌های جاری شامل پرداختنی‌های تجاری و حصه جاری تسهیلات مالی دریافتی بوده است. بنابراین می‌توان به نقش پررنگ اخذ تسهیلات در شرکت‌های این حوزه و چالش نقدینگی صحه گذاشت. همچنین سود انباشته صنعت 5966 میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل رشد 41 درصدی داشته است.

   بررسی سود و زیان صنعت

بررسی سود و زیان صنعت کاشی از رشدهای قابل‌توجه و امیدوارکننده حکایت دارد. فروش با رشد 82 درصدی نسبت به سال 98 همراه شده و سود عملیاتی با رشد 229 درصدی نسبت به سال 98 به رقم 5400 میلیارد ریال در پایان سال 99 رسیده است. و در نهایت در صنعت کاشی و سرامیک بالغ بر 4925 میلیارد ریال سود خالص ایجاد شده که نسبت به سال 98 رشد 243 درصدی داشته است.

   مقایسه شرکت‌های صنعت

به طور کلی 11 شرکت فعال کاشی و سرامیک در بازار بورس فعالیت می‌کنند. بزرگ‌ترین شرکت به لحاظ ارزش بازار، صنایع کاشی و سرامیک سینا ارزش بازاری بالغ بر 36هزار میلیارد ریال دارد. در میان پر معامله‌ترین نمادها نیز می‌توان به کاشی سعدی، کاشی و سرامیک حافظ و کاشی الوند اشاره کرد که در 90 روز گذشته بین سه میلیون و 900هزار تا دو میلیون و 900 هزار سهم معامله شده اند. کاشی الوند و کاشی پارس با P/ E‌های 6/ 10 و 5/ 16 کمترین نسبت قیمت به درآمد را میان هم گروهی‌های خود داشته اند. در حوزه فروش محصولات می‌توان کاشی الوند را با فروش 3580 میلیارد ریالی در صدر رتبه بندی قرار داد و سپس به کاشی پارس اشاره کرد. مقایسه حاشیه سود عملیاتی به‌عنوان معیاری جهت ارزیابی فرآیند عملیاتی شرکت و سوددهی مطرح است و کاشی سینا با حاشیه سود عملیاتی 40 درصد در صدر رتبه بندی بوده و تولیدی کاشی تک سرام در درجه بعدی قرار می‌گیرد. کاشی سینا، کاشی پارس و کاشی الوند به ترتیب بیشترین میزان نقدشوندگی را در میان شرکت‌های هم گروهی خود داشته و نسبت‌های نقد بیش از 2/ 0 کسب کرده‌اند.

دو عامل مهم بر وضعیت فروش و نقدینگی کاشی و سرامیک اثرگذار است. نخست نیاز به تامین نقدینگی از طریق تسهیلات و دیگری فروش نسیه است. با تامین سرمایه در گردش این صنعت، می‌توان چالش‌های نقدینگی آن را به خوبی پشت سر گذاشت. افزایش فروش اعتباری از طرفی می‌تواند فروش شرکت را افزایش دهد و از سوی دیگر با افزایش بدهی‌های صنعت و بالا رفتن نسبت‌های مالی مرتبط با آن مواجه هستیم که خود معضلی جالب توجه است. در میان شرکت‌های فعال این حوزه، می‌توان کاشی سینا، پارس و الوند را به عنوان شرکت‌های فعال‌تر و با کارآیی عملیاتی بهتر معرفی کرد.