در این میان گروه‌های بزرگ در لیست خروج سهامداران خرد قرار گرفتند و در مقابل، ‌توجه حقیقی‌ها معطوف به گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر بود. به نظر می‌رسد انتظار سرمایه‌گذاران برای تعیین تکلیف ریسک‌های غیراقتصادی همچون انتخابات و مذاکرات برجامی مهم‌ترین عامل در کاهش تمایل سهامداران حقیقی برای خرید سهام بود. به این ترتیب با وجود کاهش فروش این دسته از بازیگران سهام کم شدن میزان خرید باعث شد تا خالص فروش حقیقی‌ها نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کند.

همگام با بازیگران بورس هفته

بورس‌بازان هفته گذشته را با نوسان کم‌مقدار نماگرهای اصلی سهام سپری کردند اما تنها در یک روز شاهد رشد شاخص کل بودند. به این ترتیب دماسنج تالار شیشه‌ای این روزها میان دو کانال یک میلیون و 140هزار و تا یک‌میلیون 150 هزار واحد به نوسان ادامه می‌دهد. به هر روی در تمامی روزهای هفته گذشته حقیقی‌ها نقش فروشنده‌ بودن خود را حفظ کردند و در مجموع شاهد خروج یک هزار و 195 میلیارد تومان نقدینگی خرد از گردونه معاملات سهام بورسی بودیم. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران بورسی در صنایع از خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در هشت صنعت در مقابل خروج از 31 گروه بورسی حکایت داشت.

به این ترتیب با وجود ثبت ارقام منفی در متغیرهای اصلی بازار سهام گروه‌های کوچک‌تر بازار سهام با خالص خرید سهامداران خرد همراه شدند.

در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها به زیرمجموعه‌های گروه قندوشکر اختصاص پیدا کرد. این صنعت هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 6/ 2 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. شرکت‌های قندی هفته گذشته از افزایش نرخ محصولات خود خبر داده و از این رو مورد توجه سهامداران حقیقی واقع شدند. قندی‌ها با ارسال گزارش‌های جداگانه روی سامانه کدال اعلام کردند قیمت‌گذاری از ابتدای سال 1400 برای شکر تولیدشده از چغندر خریداری شده در سال 1400 مشمول ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل شده است.

اواخر اردیبهشت‌ماه بود که انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران، ضوابط جدید قیمت‌گذاری شکر را به شرکت‌های قندی کشور ابلاغ کرد و براساس آن شرکت‌های قندی مجاز شدند بین 17 تا 20 درصد بالاتر از بهای تمام شده محصول، شکر عرضه کنند تا نرخ شکر یک گام به آزادسازی نزدیک شود. دومین صنعتی که در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفت گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» بود که شاهد ورود 6/ 1 میلیارد تومان سرمایه حقیقی بود. پس از آن نیز مخابرات با خالص خرید 3/ 1 میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد.

در آن‌سوی بازار گروه فلزات اساسی در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفت. در این صنعت هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 316 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. پس از آن نوبت به بانکی‌ها رسید. در این راستا گروه بانک‌ها و موسسسات اعتباری هفته منتهی به 26 خردادماه را با ثبت خالص فروش 263 میلیارد و 330 میلیون تومانی از سوی حقیقی‌ها به پایان رساند. پالایشی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و با خروج 122 میلیارد و 230 میلیون تومانی نقدینگی خرد از زیرمجموعه‌های خود مواجه شدند.

نگاهی به روزهای هفته گذشته

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته، شاخص سهام 6/ 0درصد عقب نشست. این شرایط سبب شد تا شاهد خروج 338 میلیارد و 155 میلیون تومان نقدینگی خرد از گردونه معاملات سهام باشیم. در این میان گروه تک‌سهم محصولات چرمی به همراه سه صنعت مخابرات، لاستیک و پلاستیک و محصولات کاغذی، تنها گروه‌هایی بود که در سبد خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند و در مجموع خالص ورود یک میلیارد و 390 میلیون تومانی این دسته از سهامداران را تجربه کردند. در مقابل بانکی‌ها شاهد خروج 83 میلیارد و 435 میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. پس از آن نوبت به دو گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی رسید تا به ترتیب شاهد انتقال سهامی به ارزش 6/ 70 و 7/ 35 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند.

یکشنبه: افت قیمت‌ها روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کرد و شاخص کل با کاهش 3/ 0 درصدی مواجه شد. با این عقبگرد، شاهد انتقال سهامی به ارزش 177 میلیارد و 222 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشیم. با این حال لیست خرید حقیقی‌ها در این روز شلوغ شد و 11 گروه از 38 صنعت فعال با خالص خرید مثبت سهامداران خرد همراه شدند. در صدر این لیست گروه خدمات فنی و مهندسی قرار داشت که شاهد جابه‌جایی 6/ 2 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. دستگاه‌های برقی نیز در این روز خالص خرید 3/ 2 میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. در آن سوی بازار مجددا بانکی‌ها بودند که در صدر لیست فروش حقیقی قرار گرفتند و شاهد خروج 4/ 56 میلیارد تومانی سهامداران خرد بودند. فلزی‌ها نیز در این روز شاهد انتقال 41 میلیارد و 920 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

دوشنبه: در میانه هفته گذشته روند قیمت‌ها با چرخش جدی مواجه شد تا شاهد رشد 8/ 0 درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای باشیم. این رشد میانگین وزنی قیمت‌ها هرچند نتوانست مانع از خروج سهامداران حقیقی شود اما سرعت فروش را کاهش داد. به این ترتیب روز دوشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 56 میلیارد و 420 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودیم و برخلاف روزهای گذشته برخی از بزرگان دلاری و غیردلاری در لیست خرید حقیقی قرار گرفتند. در این خصوص می‌توان به گروه فرآورده‌های نفتی با خالص ورود 54 میلیارد تومانی حقیقی‌ها اشاره کرد. پس از آن خودرو شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 23 میلیارد و 679 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در مجموع از 38 صنعت فعال، خالص خرید حقیقی در 11 گروه مثبت بود‌ اما در لیست فروش حقیقی‌ها نیز نام صنایع بزرگ کامودیتی‌محور به‌چشم می‌خورد.

در این راستا بیشترین خروج سرمایه‌های خرد از دو گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی جمعا به میزان 57 میلیارد و 466 میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نیز نوبت به دو گروه محصولات دارویی و بانک‌ها رسید تا شاهد خالص فروش مثبت سهامداران خرد باشند.

سه‌شنبه: در این روز شاخص‌کل پس از فراز و فرود چندباره نهایتا با تغییر جزئی و تقریبا صفر همراه شد اما شاهد افزایش شتاب حقیقی‌ها در مسیر خروج بودیم. به این ترتیب روز سه‌شنبه این دسته از بازیگران بورس تهران خالص فروش 440میلیارد و 448 میلیون تومانی را رقم زدند که بیشترین خروج سرمایه‌های خرد از 2 خردادماه بود. در این روز حقیقی‌ها در 8صنعت خریدار بودند که در صدر آنها گروه‌های کانه‌های فلزی، مواد و محصولات دارویی و تامین آب و برق و گاز خودنمایی می‌کرد. در مقابل پالایشی‌ها و فلزات به ترتیب شاهد ثبت خالص فروش 76 و 5/ 62 میلیارد تومانی سهامداران خرد بودند.

چهارشنبه: در پایان هفته گذشته شاخص 2/ 0 درصد دیگر افت کرد. خالص فروش سهامداران خرد اما با کاهش همراه شد و رقم خروج این دسته از بازیگران سهام به 182 میلیارد و 733 میلیون تومان رسید. در این روز در مقابل ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در 10 صنعت، 24 گروه خروج سهامداران خرد را تجربه کردند. روز چهارشنبه پتروشیمی‌ها و زیرمجموعه‌های گروه خودرو و ساخت قطعات مورد‌توجه سهامداران خرد واقع شدند. در این راستا گروه محصولات شیمیایی شاهد ورود 23میلیارد و 170 میلیون تومان نقدینگی خرد به شرکت‌های زیرمجموعه خود بود.

خودرویی‌ها نیز با تجربه شرایطی مشابه، انتقال 19 میلیارد و 214 میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کردند. فلزات، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی اما در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند.