در این میان برخی نیز این حادثه را در کنار سایر اتفاق‌های ناخوشایند (از جمله ضرر مردم در بورس) قرار دادند و معترض این وضعیت بودند. مثلا یکی از این کاربران که در توییتر نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده بود نوشت: خنده‌ام می‌گیرد! نه به حال این عزیزان از دست رفته، به حال سهامدارانی که یک سال زندگیشان به بازی گرفته شد و کسی پیگیر وضعیت آنان نشد. اتوبوس‌هایمان هم جان عزیزانمان را می‌گیرند و بعد از فوتشان می‌خواهند تازه پیگیری کنند!

انتشار توییتی از سوی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو دومین سوژه پربحث آخر هفته در فضای مجازی بود که بورس‌بازان توییتری هم به روش خود به آن واکنش نشان دادند.

جهانپور به منتقدان سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه قیمت بالای واکسن داخلی کرونا  توهین کرده بود. کاربران فضای مجازی توهین این مسوول وزارت بهداشت را با رفتارهای مشابه مقایسه کردند و از همه‌گیر شدن آن اظهار تاسف داشتند. یکی از این کاربران مشابه این رفتار را با مال‌باختگان در بورس یادآور شد و نوشت: «نحوه نشستن کلانتری مقابل خبرنگاران، رفتار وزیر سابق جهاد کشاورزی وهمراهانش مقابل پیرمردی که گفت خودتان می‌دانید و مملکت‌تان! توییت‌های مسوولان سابق بورس برای تبرئه خودشان، همه نشانه‌های دوره‌ای است که جوانی ما را گرفت.»

در میان این خبرهای بد، فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی از نوید آینده بهتر برای بورس غافل نشدند و می‌گفتند باید در این هفته منتظر خبرهای متفاوتی از بازار سرمایه و مالی بود و امید داشتند که اتفاقات پیش‌رو به نفع مردم باشد.

در همین حال تاکید داشتند با وجود مثبت شدن نسبی بازار و به تعادل رسیدن اما هنوز اعتماد به بازار برنگشته است و توصیه می‌کردند این بار مردم با احتیاط و با دانش کافی وارد معاملات شوند و همچنین ریسک بازار را هم بپذیرند. مثلا یکی از آنان توییت کرد: «فرد سرمایه‌گذار باید مدام مانند یک سرمایه‌گذار رفتار کند نه یک سفته باز.»

با وجود بهتر شدن وضعیت بازار اما هنوز بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در بازار‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند و هنوز اعتماد به بازار برنگشته است. این را از مطالبی که فعالان فضای مجازی در توییتر، تلگرام یا حتی اینستاگرام منتشر می‌کنند می‌توان فهمید. مثلا کاربری به نام «تونیا» در توییتر خود نوشت: «جدی فکر کنم این حقوقو ببرم برای طلا خریدن بهتره تا ببرم توی بورس.»

 

محمدرضا قاسمی

کارشناس بازار سرمایه

گزارش‌های خوب فولادی و نسبت‌های مالی ارزنده در بین فولادی‌ها همچنان این صنعت را مورد توجه بازار قرار خواهد داد، هرچند نقطه ضعف این صنعت رشد قیمت حامل‌های انرژی و قیمت مواد اولیه است ولی همچنان ارزش بررسی را دارند. در بین صنایع کوچک با دید 3 ماهه، شرکت‌های پخش دارویی (پخش، هجرت و دتوزیع) و همچنین نمادهای کوچکی که ریزش سنگینی داشتند (حتی با عدم توجیه‌پذیری بنیادی) با قبول ریسک، ارزش بررسی را دارند.