تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: 93 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند بعد از اصلاح قابل‌توجه اخیر، نسبت قیمت بر در آمد سهام به ارقام جذابی رسیده است و دیگر متغیرها در فضای اقتصادی و سیاسی نیز در مجموع به نفع بازار سهام است، بنا براین می‌توان به افزایش تقاضا خوشبین بود. نرخ دلار نیز با وجود برخی پیش‌بینی‌ها همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و بعید است اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کند. موضوعی که همچنان از صعود قیمت سهام حمایت می‌کند. علاوه بر این روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان سطوح مناسبی را نشان می‌دهد. جایی که به واسطه ارزش بازار بالای سهام مربوطه در بورس، می‌توان به احیای مجدد معاملات خوشبین بود.

 از طرفی ابهامات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری به نحو چشمگیری کاهش یافته است و به تدریج سیاست‌های دولت جدید در عرصه اقتصاد و سیاست مشخص می‌شود. دسته‌ای از این تحلیلگران معتقدند با صعود نسبی نرخ دلار و نهایی شدن توافق هسته‌ای که به نفع صنایع مختلف بورسی است، سهام رشد خواهد کرد.

عده‌ای نیز معتقدند تا رفع تحریم‌ها فاصله طولانی وجود دارد و انتظارات تورمی کماکان بر سر بورس خواهد بود. به اعتقاد هر دو دسته از این کارشناسان فعلا شاخص کل محکوم به رشد است. در همین فضا به نظر می‌رسد بورس‌بازان با دریافت این سیگنال در سمت خرید فعال شوند. از طرفی شاخص سهام کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی را پس گرفته است که از نظر روانی و تکنیکال می‌تواند در جهت بهبود بورس عمل کند.

کم‌نوسان: 7 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند باوجود اینکه عوامل حمایت کننده از بورس کم نیستند، اما آنچه سهامداران بیشتر با آن مواجه هستند، ابهامات در عرصه اقتصادی و سیاسی است. مهم‌ترین آن سرنوشت توافق هسته‌ای و در پی آن تغییرات مولفه‌های اقتصادی است که به تدریج با روی کار آمدن دولت جدید مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد تا زمانی که این سیاست‌ها مشخص نشود و برنامه دولت برای بورس نیز مشخص نباشد، در همین فضای نا مطمئن نماگر بازار در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

سهامداران چه انتظار دارند؟

صعودی: 67 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده اند. این سهامداران معتقدند بورس تهران در شرایط کنونی شاهد ورود نقدینگی خواهد بود. افزایش ارزش معاملات خرد سهام نشانه انتظارات مثبت از فضای آینده سهام است که به عنوان سیگنالی در بهبود جریان نقدینگی به بورس اثر گذار است.

کم‌نوسان: 19 درصد سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص بورس طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند با توجه به باقی ماندن برخی ابهامات سیاسی-اقتصادی، فضای انتظاری با یکی دو هفته مثبت از سر بازار رفع نمی‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گیری درخصوص ورود به بازار سهام را تا تعیین تکلیف برخی موضوعات از جمله توافق هسته‌ای و روند نرخ دلار بعد از شروع به کار دولت جدید به تعویق انداخته‌اند. بر همین اساس به نظر می‌رسد تا آن زمان بورس فارغ از رشد‌های یکی دو روزه در مجموع در روند کم‌نوسان حرکت کند.

نزولی: 14 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند نزولی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این سهامداران بی اعتمادی در بازار همچنان موج می‌زند و با وجود رشد شاخص سهام، موج فروش در بسیاری نمادها هنوز فروکش نکرده است. به اعتقاد این افراد بورس، بعد از صعود هفته اخیر شاهد فعال شدن نوسان گیران خواهد بود.