اما در کنار این موضوعات، خبرها و اتفاق‌ها در فضای توییتر فارسی در چند روز گذشته، پیرامون موضوعات تصادفات جاده‌ای، واکسن کرونا و البته طرح مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینترنت و استفاده ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بود، اما خیلی وقت‌ها چنین موضوعاتی که به شدت انتقادی است یا درباره موضوعات روز است، از توییتر بورسی‌ها سر در نمی‌آورد و شاید تک و توک افرادی در فضای توییتر بورسی‌ها صرفا به اشتراک گذاشتن چنین خبرهایی بسنده کنند و خبری از تحلیل و نظرات شخصی نباشد، اما در روزهای گذشته، توییتر بورسی‌ها هم مانند فضای کلی توییتر فارسی به موضوعاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، پرداختند و با ابراز تاسف و همدردی درباره چنین اتفاق‌هایی مطالبی را در صفحه‌‌هایشان به اشتراک گذاشتند. اما در کنار تمام این موضوعات، گعده بورسی‌ها در توییتر از سبزپوشی بورس غافل نماندند و با شروع صبح شنبه و پیش رفتن روز درباره سبزپوشی بورس و شروع یک هفته جذاب و سبز رنگ نوشتند و کم کم فضای انتقادی و پیگیری اخبار روز، به حاشیه رفت و موضوع اصلی صحبت‌ها، سبزپوشی بورس و ماندگار بودن یا نبودن این وضعیت شد. در کنار تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها از فضای روزهای آینده بازار، این بار کاربران زیادی که بعضا از چهره‌های فعال در حوزه بورس هم بودند، در صفحه‌های شخصی خود در توییتر این هشدار را به کاربران حوزه بورس می‌دادند که نباید خیلی امیدوار بود که بورس از این به بعد همواره سبزپوش باشد. به اعتقاد آنها باید برای سهامداران خرد و آن دسته از افرادی که بدون اطلاعات و دانش لازم و به دعوت دولت وارد این حوزه از سرمایه‌گذاری در کشور شدند، توضیح داده شود که بورس دیگر به شش ماه اول سال ۹۹ بر نمی‌گردد. آن‌طور که این افراد نظرشان را مطرح می‌کردند، اگر چنین توضیحی به این دسته از افراد داده نشود و برای‌شان مسائل شفاف توضیح داده نشود، نه تنها به آنها جفا شده است، بلکه در آینده شاهد موج گسترده‌تری از نارضایتی و بی‌اعتمادی به حوزه بورس خواهیم بود.

گول شاخ‌های بورسی را نخورید

در همین رابطه داود بهرامی، از فعالان حوزه بورس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «امیدوارم با دو روز مثبت شدن بازار شاهد شروع لایوهای اینستاگرامی اساتید گم شده بازار سرمایه نباشیم. این سری به خودتون قول بدید گول شاخ‌های بورس را نخورید یا با دانش معامله کنید یا سرمایه‌های‌تان را بسپارید به صندوق‌ها.» اما نکته دیگری که در نوشته‌های این افراد دیده می‌شد از این قرار بود که بورس تا مردادماه شاید وضعیت خوشایندی داشته باشد و دل خیلی‌ها را کم و بیش شاد کند اما نقطه اصلی، زمان شروع به کار رئیس دولت سیزدهم است که در مردادماه این اتفاق می‌افتد و از آن به بعد می‌توان وضعیت بورس را پیش‌بینی کرد و دید که به چه سمت و سویی می‌رود.

تاثیر مذاکرات بر بورس

بحث دیگری هم که در این فضا به آن پرداخته می‌شد، درباره مذاکرات بین‌المللی برجام و نگاه دولت جدید به این مذاکرات بود. به اعتقاد این دسته از افراد تا پایان دولت دوازدهم مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و باید دید که در دولت آینده، مذاکرات به چه سمت و سویی می‌رود.

مساله‌ای که به اعتقاد افراد مطرح‌کننده این نظر، به شدت روی ارز و حوزه بورس تاثیرگذار خواهد بود. البته لازم به ذکر است که در فضای توییتر بورسی‌ها، اکثر نگاه‌ها، نگاه بدبینانه به به‌سرانجام رسیدن مذاکرات یا زمان‌بر بودن به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام است.

یکی دیگر از بحث‌هایی که چند روزی است در فضای توییتر فارسی مشتری‌های پر و پا قرص خود را دارد، صحبت‌های رئیس دولت جدید درباره دعوت از ایرانی‌های خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران است. خیلی از کاربران این مساله را مطرح می‌کنند که بهتر است مشاوران اقتصادی رئیس دولت جدید، شرایط بورس و سهامداران را به طور مفصل و با جزئیات برای او توضیح دهند. از بی‌اعتمادی ایجاد شده بین مردم در ماه‌های گذشته نسبت به بورس و سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی برایش بگویند. از سرمایه‌‌های مردم که با امید به این بازار ورود کردند بگویند.

از تخلف‌ها و پیگیری لیست متخلفان که بارها از سوی نماینده‌‌های مجلس درباره آن صحبت شده است بگویند و بعد بروند سراغ اصلاح بورس و رسیدگی به حقوق سهامداران و برخورد با متخلفان این حوزه تا بار دیگر اعتماد به بورس بازگردد و شاهد سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه داخل کشور باشیم. این دسته از کاربران به این مساله می‌پرداختند که با اصلاح بازارهای سرمایه داخل کشور و در صدر آنها حوزه بورس، در حوزه داخلی و بین‌الملل این اتفاق دیده می‌شود و خیلی‌ها متوجه می‌شوند که شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و قرار است دیگر خبری از تخلف و زد و بند و رانت نباشد، آن وقت می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاران خارج از کشور به چنین فضایی اعتماد کنند و سرمایه‌‌های‌شان را راهی کشورمان کنند.

اول اقتصاد داخلی، بعد سرمایه‌گذار خارجی

شاهین چراغی هم در همین رابطه در صفحه شخصی خود در توییتر با لیست کردن چند مورد از درخواست‌هایش برای بهبود اوضاع بورس، خطاب به رئیس دولت سیزدهم نوشت: «۱- حذف قرعه‌کشی فروش خودرو ۲- جلوگیری از قیمت‌گذاری محصولات، شرکت‌هایی که سهام آن در بورس معامله می‌شود. ۳- اجازه فروش ارز شرکت‌های بورسی به قیمت واقعی در سامانه نیما باشد.» اما در کنار این نظرات، خیلی از افراد با بازنشر چنین صحبت‌هایی درباره این مساله می‌نوشتند که مشاوران اقتصادی رئیس دولت سیزدهم باید به او بگویند که تا زمانی که بی‌اعتمادی در بازارهای سرمایه داخلی وجود دارد، تا زمانی که اخبار تخلفات اقتصادی و رانت‌ها به گوش می‌رسد، ثبات اقتصادی وجود ندارد و چیزهایی از این دست، سرمایه‌گذار خارجی با دیدن و شنیدن این اتفاق‌ها، چشم روی سرمایه‌گذاری در ایران می‌بندد.

پس برای شروع اول باید فکری اساسی و اقدامی سریع اما ساختاری برای اقتصاد داخلی کشور کرد و بعد با ایجاد چنین فضایی به سراغ سرمایه‌گذاران خارجی رفت.