یکی از این صحبت‌ها، نطق سیدمحمد پاک‌مهر، نماینده مجلس بود که خطاب به دولت دوازدهم و با انتقاد از وضعیت معیشت و گرانی و تورم و... از دولت خواسته بود از فرصت خدمت تا آخرین لحظه که امانت الهی است صیانت کند. او در صحبت‌هایش به وضعیت بورس هم اشاره کرده بود و خواستار توجه به این حوزه شده بود. کاربران اما بی‌توجه به انتقادهای این نماینده مجلس، به خود این نماینده و دیگر نماینده‌هایی که این روزها از بورس صحبت می‌کنند، انتقاد کرده بودند. آنها به این مساله در نوشته‌هایشان می‌پرداختند که نماینده‌های مجلس در هفته‌های پایانی مسوولیت دولت دوازدهم تازه یادشان افتاده است که نه تنها وضعیت معیشت و تورم بد است، بلکه وضعیت بورس هم نا‌بسامان است. جنبه دیگر گلایه آنها از نماینده‌ها از این جهت بود که در هفته‌های پایانی هر دولتی، هرکسی که از راه می‌رسد چوب را بر می‌دارد و چند ضربه‌ای به دولت می‌زند تا بعدها انتقادها و گلایه‌ها را از سر خود باز کند. در این میان اما انتقادها گاهی به قدری زیاد و تند و تیز می‌شد که یکی از علت‌های آن را می‌شد در عصبانیت کاربران از طرح مجلس شورای اسلامی برای محدود کردن دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده دانست. این روزها کاربران زیادی و همان‌طور که اشاره شد حتی کاربران توییتر بورسی هم نسبت به این طرح معترض هستند و از آن گلایه می‌کنند. از دیگر نماینده‌هایی که دیروز درباره بورس صحبت کرد، محسن علیزاده بود. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «عملکرد حقوقی های بازار سرمایه در دوران گذار زیر ذره‌بین خادمان ملت خواهد بود. عرضه های غیرقابل توجیه و صلاحیت حرفه‌ای مدیران در دولت خدمت‌گذار حتما مورد سنجش قرار می‌گیرد.» این نوشته هم با استقبال کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر روبه‌رو نشد و هرچه که در قسمت نظرات و بازنشر نوشته علیزاده بود، انتقاد بود. بیشترین انتقادی که توسط کاربران توییتر نسبت به نوشته این نماینده مجلس مطرح می‌شد، دخالت‌ها و دستورهای مسوولان در بازار سرمایه بود. به اعتقاد آنها تا وقتی که چنین دستورها و دخالت‌هایی با هدف دیده شدن و سرزبان‌ها افتادن، در فضای اقتصادی کشور وجود داشته باشد، بازار سرمایه و به طور خاص بورس، روز خوشی را به خود نمی‌بینند.

بدبینی به سبز پوشی بورس

در جهت همین انتقادها، آن دسته از افرادی که روزهای سبزپوش و رشد شاخص بورس را که این روزها شاهدش هستیم و در روزهای گذشته در همین ستون به آن پرداخته بودیم که معتقدند این رشد و سبزپوشی مقطعی است و نباید به آن دل‌خوش کرد، در صفحه‌های خود در توییتر این‌طور خطاب به دیگر کاربران و سهامداران خرد می‌نوشتند که برای همین دخالت‌ها و سیاست‌های دستوری و پلیسی است که معتقدند نباید به این روزها دل‌خوش کرد و گول خورد، بلکه باید دید شرایط از مرداد به بعد و روی کار آمدن رسمی دولت سیزدهم به چه سمت‌وسویی می‌رود.با شروع انجام واکسیناسیون شهروندان با واکسن ساخت داخل کشور، یکی از موضوعاتی که در توییتر بورسی‌ها به آن پرداخته می‌شد، ارزش سهم برکت در بورس بود. در همین رابطه محمدرضا قاسمی از فعالان حوزه بورس از اولین افرادی بود که در صفحه خود به این موضوع پرداخت. او با اشاره به روند افزایش قیمت سهام برکت، نوشت: «از ارزندگی ۴۸۰۰ تومانی تا بازدهی ۶۰درصد در خرداد‌ و همزمان با شروع تولید انبوه».

هشتگ‌های داغ و پرکاربرد دیروز هم تا ساعت ۱۶ بعدازظهر به ترتیب با موضوع واکسن ایرانی، واکسیناسیون و تعویق کنکور سراسری بود. در این میان هشتگ بورس و بازار سرمایه در شروع به کار بازار در صبح توانستند حدود دو هزار مخاطب را به خود جلب کنند و با گذشت روز و انتشار خبرهای روز در شبکه‌‌های اجتماعی از تعداد کاربرانی که از این هشتگ‌ها استفاده می‌کردند کاسته شد و در بعدازظهر یعنی ساعت ۱۵، حدود ۵۰۰ نفر با استفاده از هشتگ بورس، توییت‌هایی در صفحه‌های خود منتشر می‌کردند.

 

وحید هلالات

تحلیلگر بازار سرمایه

بسیاری در مواجهه با پست‌های مقایسه‌ای ما درخصوص بهترین p.e forward پیام می‌دادند که این تحلیل‌ها بی‌فایده است وقتی بازار تماما نزولی است اما حالا اگر دو نماد اول تمام ۲۵گروه بررسی شده را با شاخص کل و بازدهی مجموع نمادها مقایسه کنیم، خواهیم دید بازدهی دو نماد منتخب، بسیار بهتر است.

 

آنوش رحام

تحلیلگر امور بازرگانی و تجارت

بورس کالا به چکش مزایدات فولادسازان تبدیل شده است. در حالی‌که رسالت بورس کشف و تعدیل قیمت به نفع کل زنجیره است.