با احتیاط معامله کنید

سهامداران با بازار حرکت کنند

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه: اتفاق‌های متعددی منجر به مثبت شدن بازار در روزهای اخیر آن هم به صورت متوالی شده است. مثبت بودن گزارش‌های شرکت‌ها، انتظار بازگشت تورم به اقتصاد و از سوی دیگر بعد از ریزش ۹ ماهه‌ اخیر، بسیاری از سهم‌ها به نقاط جذابی رسیده‌اند. با وجود همه این عوامل پیش‌بینی می‌شد که بازار روند رو به رشد را آغاز کند و روند بازار در روزهای اخیر هم نشان‌ می‌دهد پیش‌بینی‌ها اشتباه نبوده است. با این حال به نظر نمی‌رسد هنوز فصل جدید بازار شروع شده باشد. یعنی هنوز زود است که بگوییم روند رو به رشد پایدار است، بدون اینکه بازده منفی داشته باشد، شروع شده است. احتمالا ظرف یکی، دو روز آینده ما شاهد نوسان منفی در بازار خواهیم بود. زمانی فصل جدید در بازار سرمایه آغاز خواهد شد که تکلیف برجام، نرخ ارز و ترکیب دولت جدید مشخص شود و آن زمان می‌توان بهتر درباره فصل آینده بازار سرمایه یا تعیین جهت بازار صحبت کرد. ولی آنچه باعث شده اکنون بازار روند رو به رشدی را تجربه کند چند دلیل دارد. یکی اینکه تکلیف انتخابات ریاست‌‌جمهوری مشخص شده و به تبع آن درباره آینده اقتصادی‌-سیاسی گمانه‌زنی‌هایی شده است. بر اساس این گمانه‌زنی‌ها موضوع برجام پیچیده‌تر و دشوارتر می‌‌شود و نرخ ارز هم بالا می‌رود. از سوی دیگر سیر تحولات سبب شده است که انتظار بازگشت تورم به اقتصاد شکل بگیرد و همچنین بعد از ریزش ۹ ماهه‌ اخیر، بسیاری از سهم‌ها به نقاط جذابی برای خرید رسیده‌اند. مجموعه این عوامل اثر خود را بر بازار سرمایه گذاشته‌اند و بازار دوباره روند صعودی را آرام‌تر از قبل شروع کرده است. بعد از تعیین تکلیف برجام و نرخ ارز و متغیرهای کلان اقتصادی می‌توان دقیق‌تر درباره فصل جدید بازار صحبت کرد. اما در همین وضعیت بهترین استراتژی برای سهامداران حرکت با بازار است. عمده کسانی که اکنون در این وضعیت وارد بازار می‌شوند، نگاه نوسان‌گیری به بازار دارند. بنابراین اگر قابلیت این کار را دارند از آن استفاده کنند و وارد بازار شوند وگرنه تا تعیین تکلیف موضوعاتی که بر آن تاکید شد باید دست نگه دارند و دست به معامله نزنند. البته بازار برای معامله روی برخی سهم‌ها به صورت میان‌‌مدت یا حتی بلند‌مدت وضعیت خوبی دارد اما معامله‌گران باید درست انتخاب کنند. اکنون سهم‌هایی که دلار محور هستند همچنان جذابیت خرید و سرمایه‌گذاری دارند ولی این احتمال هم وجود دارد اصلاح کوتاه‌مدت داشته باشند و مقدار بازدهی کمتری بدهند، ولی سرمایه‌گذاران می‌توانند در بلندمدت بازدهی مناسبی از همین سهم‌ها داشته باشند.

لزوم اختصاص منابع غیرضرور

سپهر کشاورز، کارشناس بازار سرمایه: ثبات قیمت ارز، روند توافقات برجام که امیدواری‌هایی به رفع تحریم‌ها به وجود آورده، رکود سایر بازارها، کاهش قدرت خرید مردم مخصوصا در تقاضا برای مسکن (چه خرید و چه اجاره) که ناشی از کاهش درآمدها نسبت به افزایش هزینه‌هاست و همچنین ریسک نهفته‌ای که برای سپرده‌‌گذاری در بانک‌ها وجود دارد (چرا که صاحبان سرمایه نگرانی این مساله را دارند که در دراز‌مدت دچار چالش‌های تورمی شوند) باعث شده که اکنون بورس بهترین جا برای ورود جریان نقدینگی باشد. اگر این جریان مدیریت درست شود می‌توان گفت که بازار می‌تواند روند رو به رشد خود را ادامه دهد. چرا که اگر برجام به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شود شرکت‌ها هم وضعیت بهتری در آینده خواهند داشت و اتفاق‌های خوبی برای شرکت‌ها در بعد تجارت‌ بین‌الملل می‌افتد. این اتفاق می‌تواند شامل واردات تکنولوژی، فناوری و تجهیزات سخت‌افزار و نرم‌افزار و همچنین بازگشت منابع مالی‌شان باشد. به نظر می‌رسد بعد از افت ۷۰ درصدی که در یک سال اخیر در بازار داشتیم دیگر ریزشی برای بورس نمی‌توان تصور کرد. از سوی دیگر بحران سیاسی و خارجی هم نداریم و تحریم‌ها هم رو به حل‌وفصل شدن است، سایر بازارها هم مانند بازار طلا، دلار و مسکن که رقیب‌های بازار سرمایه هستند هم اشباع شده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد که باید در آینده، بورس با ثبات‌تر و رو به مثبتی داشته باشیم. اما آنچه در این وضعیت اهمیت دارد این است که سهامداران باید توجه کنند که اشتباهات گذشته خود را تکرار نکنند و با احتیاط و آگاهی دست به معامله بزنند. سهامداران باید همیشه مدیریت ریسک انجام دهند و پرتفوی‌شان را متنوع کنند و همچنین مهم‌تر از همه از هیجانات دوری کنند. آنچه مسلم است نباید در کوتاه‌مدت فروش سهام داشته باشند و اگر منابعی دارند که غیرضروری است توصیه می‌کنیم که به بورس بیاورند. با گذشت یک دوره سه ماهه که دولت جا‌به‌جا و ارکان اقتصادی و سیاسی دولت مشخص شوند می‌توان درباره تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی صحبت کرد. البته باید همین جا متذکر شد که چیزی برای بدتر شدن وضعیت فعلی وجود ندارد و هرچه اتفاق بیفتد خوب خواهد بود. توصیه می‌کنم مردم اگر می‌خواهند در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند سهام شرکت‌های بنیادی را بخرند. این شرکت‌ها با در نظر گرفتن نقدشوندگی سهام و حجم معاملات آنان در کل روزهای سال در مقایسه با سپرده بانکی و حتی دیگر سرمایه‌‌گذاری‌ها گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.

کسانی که در یک سال گذشته در بازار سرمایه دچار ضرر و زیان شدند هم می‌توانند با اقدامات درست و مناسب ضرر خود را جبران کنند و حتی سود هم به دست آورند. به این دسته از سهامداران توصیه می‌کنم با تامین یکسری منابع جدید به خرید سهام بپردازند تا قیمت تمام‌شده خود را پایین بیاورند. آنان باید از تجربه بدی که داشتند به نحو احسن استفاده کنند و با دید بهتر و با استفاده از نظرات کارشناسی از طریق ورود به منابع جدید قیمت تمام‌شده پرتفوی خود را پایین بیاورند. الان در کف بازار بهترین زمان برای خرید سهام است. آنان می‌توانند با تامین سرمایه برای خرید سهام جدید و کاهش قیمت پرتفوی خود اقدام کنند تا در آینده نزدیک که بازار خوبی پیش‌بینی‌ می‌شود بتوانند هم زیان گذشته را جبران کنند و هم از کنار آن سودی ببرند.

سهامداران به فراز و فرود قیمت‌ها عادت کنند

بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه: از آخرین روزهای خرداد‌ماه معاملات بازار سرمایه رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. با ورود به اولین ماه از فصل تابستان شاخص کل بازار سرمایه نیز با حفظ روند مثبت اخیر موج جدیدی از امیدواری در میان سرمایه‌گذاران به راه انداخته است. گرچه براساس پیش‌بینی‌ها بازار سرمایه از یک ماه قبل باید تغییر مسیر می‌داد اما این روند با توجه به شرایط ویژه سیاسی کشور و عوامل تاثیرگذار دیگر به تعویق افتاد. تحلیلگران بازار وضعیت بورس را به دو گونه ترسیم می‌کنند. به اعتقاد بنیادگراها شرکت‌ها سودهای مطلوبی شناسایی کردند و چشم‌انداز بلندمدت و کوتاه‌مدت این دسته از شرکت‌های بورسی نویدبخش بازگشت رونق است. اما تکنیکالیست‌ها موضع متفاوتی نسبت به آینده بازار سهام دارند.آنها معتقدند شرایط بازار تحت تاثیر نتایج مذاکرات بین‌المللی ایران و شرایط سیاسی کشور و در نهایت قیمت دلار تعیین می‌شود، از این رو بهترین زمان برای نوسان گرفتن از بازار سرمایه است. اما در آن سوی بازار، ورود پول حقیقی به بازار بر بازگشت تعادل تاکید می‌کند. بررسی معاملات چند روز اخیر نشان می‌دهد که ورود پول حقیقی به جریان داد و ستد‌ها مهم‌ترین سیگنال به برگشت بازار است. در این میان برخی سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط مقطعی بازار ابراز نگرانی می‌‌کنند و بر این باورند که ممکن است روند مثبت این روزها تداوم نیابد. این در حالی است که به نظر می‌رسد بازار با ابرنوسان‌های ماه‌های قبل مواجه نشود. بررسی قیمت‌های جهانی برخی فلزات و حتی چشم‌انداز بلندمدت قیمت نفت و دلار نشان می‌دهد که تغییر و تحولات بازار به سمت روند منفی نمی‌رود. اگرچه روند صعودی پرقدرتی را نمی‌توان برای وضعیت فعلی پیش‌بینی کرد اما آنچه واضح است حرکت بازار بر مدار تعادلی ادامه خواهد یافت. بورس ۱۴۰۰ تفاوت‌های بسیاری با بورس ۹۹ خواهد داشت. ورود هیجانی سرمایه‌گذاران بدون آگاهی از نحوه سرمایه‌گذاری در بازار سهام همان‌طور که مشاهده کردیم وضعیت نامطلوبی را برای بازار رقم زد. افزایش قیمت و ریزش قیمت سهام دو پیامد منفی از ورود هیجانی سرمایه‌گذارانی بود که به دعوت دولتمردان سرمایه‌شان را وارد این بازار کردند. ضرر ۷۰ درصدی برخی سهامداران تجربه‌ای برای سرمایه‌گذاران خرد است تا بدون پشتوانه وارد بورس نشوند و تجربه ناکامی این دسته از سهامداران مانع ورود پول‌های هیجانی به تالارهای شیشه‌ای می‌شود. بازار سهام به نظر می‌رسد به روند تعادلی بازگشته است اما این به معنای این نیست که یک نماد در یک ماه کاری هر روز مثبت شود. فرآیند کلی بازار مثبت پیش‌بینی می‌شود. نوسان جزئی از معاملات است و سهامداران باید به فراز و فرود قیمت سهام عادت کنند. قیمت برخی از سهام تا ۷۰ درصد سقوط کرده اما در صورت‌های مالی شرکت‌ها بر جریان نقدی آتی تاکید شده است. این پدیده مهم‌ترین سیگنال از ادامه تداوم رشد صعودی قیمت سهام همراه با نوسانات اندک است.