سوال: با توجه به ریزش شاخص کل بورس از مرداد سال گذشته تا اواخر خرداد ۱۴۰۰ سهامداران چگونه می‌توانند باز هم سرمایه‌شان را وارد بورس کنند؟

پاسخ از محمد شکری کارشناس بازار سرمایه: با وجود اینکه بازارسهام التهابات هفته‌های قبل را پشت سر گذاشته است اما نمی‌توان با قاطعیت از به تعادل رسیدن بازار خبر داد. شرایط نزولی بازار سرمایه همان‌طور که یک‌شبه به وجود نیامد و طی ۱۰ ماه با نوسانات منفی شدید همراه بود، برای متعادل شدن نیز نیازمند زمان طولانی‌تری خواهد بود. بی‌اعتمادی همچنان بر بازار سهام موج می‌زند و این پدیده یکی از دلایل مهمی است که پروسه تعادل را زمانبر می‌کند. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که شاخص به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برسد سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری سرمایه‌گذاری کنند. بازگشت اعتماد عمومی به بورس یکی از دشوارترین مرحله عبور از بحران به حساب می‌آید.

بسیاری از سهامداران با وعده‌های حمایتی وارد بورس شدند اما درنهایت سرمایه خود را از دست دادند. این اتفاق ورود پول حقیقی به بازار را با مشکل مواجه می‌کند. البته شرایط بازارهای رقیب از جمله بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو نیز در زمان بازگشت سرمایه‌گذاران به بورس مهم است و نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و آن دسته از سرمایه‌گذارانی که تجربه زیادی در بورس ندارند از ماه‌های قبل در انتظار مشخص شدن رئیس‌جمهور جدید بودند. معمولا در شرایط جدید انتظارات مثبت شکل می‌گیرد و به‌زعم بسیاری از سرمایه‌گذاران، وعده‌های بورسی که در طول مناظرات عنوان شد می‌تواند موج جدیدی از سرمایه‌گذاری در بازار سهام را رقم بزند. ذکر این نکته ضروری است که قیمت سهام  جذاب شده است. حرکت صعودی شاخص در ۹ روز اخیر دقیقا از نقطه‌ای آغاز شد که شاخص در کف قیمت قرار داشت. قیمت فعلی برخی سهام، قیمت یک سال و نیم گذشته است و با در نظر گرفتن نرخ تورم، نزول قیمت سهام غیرمنطقی است از این‌رو شرایط فعلی را باید پایان اصلاح قیمت سهام دانست.

همان‌طور که در داد و ستدهای روزهای اخیر مشاهده کردیم خریدهای حرفه‌ای توسط بزرگان بازار در حال انجام است و خبری از سهامداران خرد نیست. حقوقی‌ها و حقیقی‌های قوی به آرامی و لاک‌پشتی در حال خرید سهام و بازدهی آن در یک سال آینده هستند اما با توجه به ترس حاکم بر بازار که نشأت گرفته از رفتار هیجانی سهامداران خرد است، بازار فروشندگان نیز همچنان بازار داغی است.