سوال: در هفته‌های اخیر بازار سرمایه روندی متفاوت از قبل را طی می‌کند؛ به این صورت که اول هفته منفی و آخر هفته مثبت است. چرا این روند معکوس شده است و تا کی این ادامه‌ خواهد داشت؟

پاسخ از: یوسف امین‌داور،‌ کارشناس بازار سرمایه

این زمان‌بندی چندان مهم نیست؛ به عبارت دیگر اینکه اول هفته بازار مثبت باشد یا آخر هفته یا برعکس مساله مهمی نیست و فرقی نمی‌کند چه روزی مثبت و چه روزی منفی باشد؛ اکنون مشکل بازار موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود. این روزها آنچه بیشتر از هر چیز در روند معاملات بازار سرمایه بازار نمایان است، تردید شدید سهامداران و معامله‌گران است. آن دسته از سهامدارانی که با صعود شاخص کل بورس سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کرده بودند با شروع ریزش تصمیم به خروج از بازار گرفتند اما با توجه به شرایطی که به وجود آمد بسیاری از آنان موفق نشدند.

این دسته از سهامداران که قصد داشتند از بازار خارج شوند، هنوز هم می‌خواهند سرمایه خود را خارج کنند اما دچار تردید هستند و تصمیم خود را نمی‌دانند. بنابراین در روزهایی تبدیل به خریدار می‌شوند و در روزهایی هم تصمیم به فروش سهام خود می‌گیرند و فروشنده می‌شوند. از سوی دیگر خریدارها هم با توجه به شرایط سیاسی اقتصادی کشور عجله‌ای برای خرید ندارند و باصبر و حوصله خرید می‌کنند از این رو قیمت‌ها که بالا می‌رود بازار اصلاح می‌‌کند.

این اصلاح یک وقت‌هایی اول هفته اتفاق می‌افتد و یک وقت‌‌هایی هم آخر هفته ،بنابراین تفاوت چندانی در اصل داستان ندارد که مردم تردید شدید دارند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که این اتفاق طبیعی هم هست چون بازار که می‌خواهد از منفی به سمت مثبت حرکت کند باید دچار تردید شود و این مسیری گریزناپذیر است.

پیش‌بینی اینکه این تردید تا کی ادامه دارد خیلی سخت است و تقریبا ممکن نیست ولی اگر ابهام‌ها کمتر شود بازار متعادل‌تر می‌شود. مثلا اینکه نرخ دلار تعیین شود بازار تثبیت می‌شود. الان قطعی نیست که نرخ دلار در چه کانالی ثابت می‌ماند برخی می‌گویند ممکن است زیر 25 هزار تومان بیاید و برخی معتقدند کمتر از 25 هزار تومان نمی‌شود.

چنانچه این تردیدها مشخص شود بازار بهتر می‌تواند تصمیم خود را بگیرد و راه خود را پیدا کند. در شرایط فعلی بازار دچار تردید شدید است و این نوسان‌هایی که گاهی اول هفته مشاهده می‌شود و گاهی آخر هفته ناشی از همین تردید‌هاست.