میثم فدایی اضافه کرد: این موضوع سبب می‌شد تا مدیران صندوق‌ها توجه خاصی به بازدهی صندوق نداشته باشند. براین اساس و در راستای بهبود کیفیت عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، کارمزد معاملات از دو درصد به ۵/ ۱ درصد کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر مقرر شده است که هر میزان بازدهی که از ۱۰ درصد از بازده مازاد صندوق نسبت به شاخص (۹۰ درصد از بازده شاخص) کسب شود، به عنوان کارمزد عملکرد مناسب به مدیر صندوق اعطا شود. در واقع حاصل جمع این دو کارمزد، رقم نهایی کارمزد صندوق‌های سهامی را تشکیل می‌دهند.

وی درخصوص سازوکار این روش توضیح داد: کارمزدِ عملکرد به‌طور روزانه حساب می‌شود و در یک حسابِ حسابداری و نه بانکی، ذخیره و تعدیل شده و در آخر سال مالی صندوق قابل برداشت برای مدیران صندوق است. این اقدام سبب می‌شود تا در انتهای سال میزان دقیق‌تری از بازده صندوق‌ها مشخص شود.

فدایی تاکید کرد: این موضوع سبب می‌شود تا مدیران صندوق انگیزه‌ای برای داشتن عملکردی بهتر از شاخص داشته باشند. در این مدل مدیران صندوق‌های با عملکرد بهتر، تشویق به دریافت کارمزد عملکرد می‌شوند و در مقابل صندوق‌های سهامی با عملکرد نامناسب شناسایی شوند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تصریح کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران صندوق نیز از مدیران صندوق انتظار عملکرد بهتری دارند، تغییر روش کارمزد به عملکرد‌محوری باعث می‌شود تا صندوق‌های با عملکرد ضعیف‌تر، انگیزه قوی‌تری برای بهبود عملکرد خود پیدا کنند و مدیران صندوق‌ها نیز ضمن بهره‌مندی از کارمزد عملکرد، برای بهبود بازدهی صندوق خود تشویق شوند.