همان‌طور که اشاره شد هفته گذشته شاهد سبقت نماگر هم‌وزن به عنوان نماینده گروه‌های کوچک بورس از شاخص کل بودیم. این دومین هفته متوالی است که کوچک‌ترها در کانون توجه بورس‌بازان قرار دارند. بخشی از این رشد را می‌توان به وضعیت بی‌برقی کشور و رویگردانی از فولادی‌ها نسبت داد و بخش دیگر آن را به جذابیت سهام کوچک بازار پس از تعدیل مناسب قیمت‌ها و انتظار برای جبران جاماندگی از سهام کامودیتی‌محور در هفته‌های گذشته مرتبط دانست. به هر روی این هفته نیز شاهد توجه سهامداران به این دسته نمادها بودیم. البته به نظر می‌رسد نوسان دلار نیز در این تصمیم سرمایه‌گذاران بی‌تاثیر نبوده است. سرمایه‌گذارانی که ترجیح می‌دهند به سمت صنایعی بروند که کمترین وابستگی را به دلار و البته مباحث بین‌المللی مربوط به احیای برجام داشته باشند.

به ترتیب معاملات هفته گذشته بورس تهران در حالی سپری شد که شاهد رشد میانگین قیمت‌ها در 26 گروه در کنار افت شاخص 12 صنعت بورسی بودیم. در این میان بیشترین رشد قیمتی از آن گروه منسوجات با تک سهم «نمرینو» شد. نماد معاملاتی شرکت ایران مرینوس معاملات هفته منتهی به 23 تیرماه را با رشد 4/ 16 درصدی پشت سر گذاشت. «نمرینو» در 4 روز ابتدای هفته گذشته با اقبال سرمایه‌گذاران در سقف قیمت روزانه و با صف خرید دادوستد شد اما در پایان هفته به محدوده قرمز تابلوی معاملاتی رفت.  دومین گروه پربازده بورس تهران در دادوستدهای هفته گذشته صنعت خدمات فنی و مهندسی بود. این گروه که از دو نماد «رمپنا» و «رتکو» تشکیل شده است، هفته گذشته با رشد 3/ 14 درصدی همراه شد. سومین گروه پرسود هفته پیش اما یک گروه دلاری بود. به این ترتیب صنعت استخراج کانه‌های فلزی با سهم حدود 10 درصدی از ارزش کل بورس تهران، هفته گذشته با رشد 7/ 5 درصدی شاخص همراه شد. در آن سوی بازار نیز این گروه‌های کوچک بورسی بودند که قعر نشین شدند. در این راستا می‌توان به افت 3/ 6 درصدی شاخص گروه وسایل ارتباطی با تک‌نماد «لپارس» و عقب‌گرد 2/ 3 درصدی شاخص صنعت استخراج نفت و گاز با تک سهم «حفاری» اشاره کرد.

این روزها رونق به تالار شیشه‌ای بازگشته است. رونقی که البته مختص رشد قیمت سهام نیست بلکه ارزش دادوستدها و البته صفوف خرید و فروش نیز تغییر شکل داده‌اند و پالس‌های مثبتی را به فعالان بورسی مخابره می‌کنند. در هفته‌ای که گذشت میانگین روزانه ارزش دادوستدها به 4600 میلیارد تومان رسید و به شکل قابل‌توجهی از صفوف فروش حتی در روزهای منفی شاخص کل کاسته شد. آن‌طور که آمارهای به دست آمده نشان می‌دهند نقدشوندگی بازار به شکل قابل‌توجهی بهبود یافته است. نسبت گردش نقدینگی یا گردش معاملات (turnover ratio) یکی از معروف‌ترین نسبت‌های مزبور است. این نسبت را می‌توان از تقسیم جمع ارزش کل معاملات بر متوسط ارزش کل بازار آن در یک دوره زمانی خاص محاسبه کرد. تفسیر نسبت گردش نقدینگی از این قرار است که چنانچه این رقم ۱۰۰ درصد باشد، یعنی در بازه مشخص مورد بررسی، تمامی سهام معامله‌شده در بازار حداقل یک‌بار دست به دست شده‌اند. این نسبت که در دوره اوج رونق بازار سهام در سال 99 به واسطه هیجان زایدالوصف سهامداران از 63 درصد فراتر رفته بود، در ماه‌های پایانی این سال تا کف 3 خرداد سال‌جاری به 14 درصد نزول کرده بود. دوره‌ای که سهامداران برای هفته‌ها در صفوف فروش منتظر می‌ماندند اما قادر به نقد کردن دارایی خود در بازار سهام نبودند. بازاری که عموما قدرت بالای نقدشوندگی آن باید شهره خاص و عام باشد اما به واسطه محدودیت‌های معاملاتی روی دیگر خود را به بورس‌بازان نشان داده بود. به هر حال این مهم طی هفته‌های اخیر مجددا رنگ و بوی بهبود به خود گرفته و حالا از 21 درصد فراتر رفته است.