در میان اخبار پیرامونی بورس تهران، پس از موافقت با افزایش نرخ شیر خام به ۶۴۰۰ تومان، رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران عنوان کرد افزایش قیمت شیر هنوز در ستاد تنظیم بازار تصویب نشده است تا براساس آن قیمت فرآورده‌های لبنی اصلاح شود، اما چنانچه عدد ۶۴۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار مصوب شود متناسب با آن نرخ ۱۰ قلم از فرآورده‌های لبنی با افزایش حدود ۵۷ درصدی همراه می‌شود.

بورس شنبه اما روز سهام پالایشی بود. این صنعت دادوستدهای روز شنبه را با رشد ۹/ ۲ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به پایان رساند و البته با ثبت بیشترین ارزش دادوستدها رتبه نخست برترین گروه‌های صنعتی را به خود اختصاص داد. پس از آنکه مبنای محاسبه نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی از نرخ فوب خلیج فارس به نرخ‌های صادراتی تغییر یافت شاهد انتشار گزارش‌های حسابرسی شده از سوی پالایشی‌ها بودیم. گزارش‌هایی که با تعدیل‌های مثبت این شرکت‌ها در سودهای سال ۹۹ آنها همراه شد و باعث اقبال قابل‌توجه سهامداران به پالایشی‌ها طی دادوستدهای روز شنبه بود. دیروز سه شرکت «شپنا»، «شتران» و «شبریز» تاثیری ۲۲۶۲ واحدی بر رشد شاخص کل داشتند. هفته گذشته و پس از آنکه ۶ شرکت پالایشی بورسی و فرابورسی اعلام کردند که به دلیل عدم اعلام نرخ‌های فروش نفت خام در سه ماه پایانی سال ۹۹ از سوی وزارت نفت امکان ارائه صورت‌های مالی در موعد مقرر را ندارند، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس نامه‌ای فوری و مهم به بیژن زنگنه، وزیر نفت ارسال و خواهان رفع این مانع و امکان برگزاری مجمع سالانه شد.

در میان روانکارها، روز گذشته نفت بهران با ارسال اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال از موافقت سازمان حمایت با گرانی بیش از ۱۰‌درصدی محصولات شرکت‌های تولید‌کننده روغن موتور خبر داد. در گروه سیمان و فولاد پس از محدود کردن عرضه برق به کارخانه‌های این صنعت به دلیل مشکلات بی‌برقی، طبق بخشنامه جدید توانیر که پیرو توافقات وزارت صنعت و نیرو صادر شده، صنایع فولادی و سیمانی مجاز هستند از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح تا سقف ۵۰ درصد دیماند مصرفی نسبت به تولید محصول اقدام کنند. از این رو روز گذشته سیمانی‌ها با میانگین رشد ۳/ ۱ درصدی و فلزی‌ها با ثبت ۹/ ۰ درصد افزایش در شاخص صنعت خود همراه شدند.

همچنین عصر جمعه، مجید نوروزی، معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس در گفت‌و‌گو با شبکه خبر بیان کرد که در سال ۹۹ بیش از ۳۷جلسه هیات پذیرش داشتیم و درخصوص ۶۸ شرکت با مجموع سرمایه ۴۲۵هزار میلیارد تومان تصمیم‌گیری شده است که در بورس بی‌سابقه است. اکنون حدود ۴۵ شرکت در صف پذیرش هستند، به این معنی که تقاضای پذیرش ارائه شده، اما مدارک و مستندات آنها کامل نیست و نمی‌توانیم آنها را در دستور کار هیات پذیرش قرار دهیم.

حقیقی‌ها خریدار شدند

سهامداران خرد که در مجموع دادوستدهای هفته گذشته فروشنده بودند، دیروز مجددا در زمین خرید سهام فعال شدند و این بار مالکیت سهامی به ارزش ۹۵ میلیارد و ۱۷۸ میلیون تومان را از آن خود کردند. در این روز حقیقی‌ها در ۱۷ صنعت بورسی خالص خرید مثبتی را رقم زدند. در صدر این گروه‌ها، صنعت فرآورده‌های نفتی قرار داشت. پالایشی‌ها طی معاملات اولین روز کاری این هفته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۷۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن قرعه به نام خودرویی‌ها خورد تا با خالص خرید ۳۹ میلیارد و ۲۱۶ میلیون تومانی همراه شوند. در آن‌سوی بازار باز هم بانکی‌ها بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را تجربه کردند. این گروه در روز گذشته با انتقال سهامی به ارزش ۵۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران مواجه شد.

بورس شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۴۴/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۱۵ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۴۳ سهم (۴۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۴ سهم (۵۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۲ نماد‌(۱۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۶۲ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۳۰ نماد بورسی(۱۰ درصد) به ارزش ۲۰۹ میلیارد تومان بودیم. ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران نیز روز گذشته مجددا از ۵هزار میلیارد تومان فراتر رفت. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تنها ۷ بار این متغیر چنین سطوحی را تجربه کرده است. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۰۲/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۸ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۵۴ سهم(۴۲ درصد) مثبت و ۷۲ سهم(۵۶ درصد) منفی بود. در این بازار ۱۷ نماد(۱۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۵۹ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۱۹ نماد(۱۵ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۹۵ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۱۳ نماد بود. در این میان ۴۴ سهم(۳۹ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۶۴ سهم(۵۷ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۳ نماد(۲۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۰ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۶ نماد(۵۰ درصد) با ارزشی بالغ بر ۴۳۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.