فعالان بورسی فضای مجازی در کنار این گلایه‌ها، گلایه‌های بورسی خود را هم نوشتند. یکی از اعتراض‌‌ها این بود که دولت حسن روحانی با فروش ۱۵۰هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت در بورس، باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه و به دنبال آن ریزش بورس شد. آنها در کنار این گلایه‌ها انتظارات خود را از رئیس دولت جدید هم نوشتند. مثلا یکی از کاربران توییتر خطاب به رئیس دولت سیزدهم نوشت: «جناب رئیسی شما به مردم ایران قول داده‌اید که عدالت را برقرار می‌کنید! لطفا شروع این عدالت از بورس باشد. بیایید و ببینید که چه بر سر سهامداران آورده‌اند با وجود شاخص سبز همه در زیان هستیم! خواهشا رسیدگی بفرمایید.»

دسته‌ای از کاربران فضای مجازی هم در آخر هفته گذشته با هشتگ «شاخص سبز؛ پرتفوی قرمز» به اینکه با وجود رشد بازار سهام همچنان در ضرر است اعتراض داشتند. این در حالی است که در روزهای کاری اخیر شاخص کل بورس رشد خوبی داشته است. سهامداران اما می‌گویند با وجود اینکه شاخص سبز است و روند صعودی بازار را نشان می‌دهد اما پرتفوی رخت قرمز از تن درنیاورده است! آنها معتقدند این شاخص‌ به زور برخی از سهم‌های شاخص‌ساز سبز نگه داشته شده است! یکی از کاربران توییتر به این اتفاق اینگونه کنایه زد: «از معجزات بورس ایران هم اینه که می‌تونه کل بازار و پرتفوت منفی باشه ولی شاخص مثبت!»‌ شهرام هم نوشته: «چهار روز دیگه میگن بازار حبابه و عامل تورم، خبر از پرتفوی ملت که ندارن که سرخ‌سرخه.» کاربری به نام سعید هم گفته با این روند شاخص کل بورس به ۸ میلیون هم برسد باز سهامداران خرد در ضرر خواهند بود. کاربرانی هم تحلیل کردند که در بازار سرمایه ایران باید بالای ۸۰ درصد پرتفوی از شاخص‌سازها باشد تا بتوان سود کرد.

سیاوش وکیلی

فعال بازار سرمایه

با نهایی شدن و ابلاغ دستورالعمل و اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری نوع دوم توسط سازمان بورس، اقدام ایجابی موثری در جهت ساماندهی تحلیلگران کاربلد فعال در شبکه‌های اجتماعی، برای ارائه مشاوره در معاملات سهام به عمل خواهد آمد و کار سیگنال‌فروشان فریبکار از رونق می‌افتد.

شاهین چراغی

 کارشناس بازار سرمایه

تا وزیر، وکیل و مدیران سیاسی نقش و کارکرد بازار سرمایه را یاد می‌گیرند و تازه می‌فهمند بورس چه کارکردی در توسعه کشور و جذب نقدینگی دارد و بورس اداره زیرمجموعه وزیر نیست یا استیضاح می‌شوند یا عزل یا دوره آنها تمام می‌شود. بازار سرمایه هم شده عین کلاس‌های نهضت سوادآموزی برای مدیران سیاسی کشور!