کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۶۷ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته روند شاخص‌کل را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند سهام کالایی و دلار‌محور بورس تهران به لحاظ بنیادی هنوز پتانسیل رشد قیمت را دارند و این موضوع از آن جهت صورت می‌گیرد که نرخ ارز و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی همچنان به نحو چشمگیری از سودآوری شرکت‌های مزبور حمایت می‌کند. بر این اساس انتظار دارند همچنان بخش قابل‌توجهی از نقدینگی در سهام مزبور گردش کند و با توجه به ارزش بازار بالای گروه مزبور در نهایت شاخص‌سهام در مسیر صعودی حرکت کند. از سوی دیگر با پایان‌یافتن مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی برآورد سهامداران از بهبود وضعیت سهام حکایت می‌کند. برخی این بهبود را ناشی از احتمال برنامه حمایت دولت جدید از بورس می‌دانند و برخی معتقدند احتمال بازگشت به میز مذاکره در کوتاه‌مدت ممکن نیست و به همین دلیل این موضوع با افزایش انتظارات تورمی از بورس حمایت می‌کند. با این حال روز گذشته اخباری از تمایل انتخاب یک راه‌حل دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها از سوی رئیس دولت جدید مطرح شد. از سوی دیگر آمریکا درخواست کرد که ایران زودتر به میز مذاکرات وین بازگردد. این امر در صورت انجام‌شدن نیز احتمالا به افزایش تقاضا در برخی گروه‌ها منجر شود. به هر ترتیب به‌نظر می‌رسد مجموع عوامل، فعلا در کفه حمایت از تداوم صعود بورس است.

کم‌نوسان: ۳۳ درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند روند عمومی قیمت سهام در هفته آتی کم‌نوسان خواهد بود. این تحلیلگران می‌گویند با وجود خوش‌بینی ایجاد‌شده در هفته گذشته مصادف با تحلیف رئیس دولت جدید احتمالا سهامداران حالا دست‌به‌عصا از هفته‌های قبل خرید و فروش خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد در روزهای آتی و تا زمان معرفی کابینه جدید دولت، بورس‌بازان در سمت عرضه و تقاضا محتاطانه‌تر عمل کنند چراکه برنامه افرادی که بخش‌های مهم دولت را به‌دست می‌گیرند، هنوز مشخص نیست. آینده قیمت سهام تحت‌تاثیر مولفه‌های سیاسی و اقتصادی ناشی از انتخاب تیم اجرایی جدید است که به‌طور تدریجی بر اهالی بازار عیان می‌شود. از طرفی آینده مذاکرات هسته‌ای هنوز مشخص نیست و نحوه اثرگذاری این موضوع بر سهام کاملا مبهم است، به همین دلیل به‌نظر می‌رسد در هفته‌جاری از قدرت تقاضا کاسته شود و سهامداران استراتژی نظاره‌گری را تا زمان رفع ابهام و مشخص‌شدن هر‌چه بیشتر برنامه‌های دولت پی بگیرند. بر این اساس احتمالا شاخص‌کل در هفته جاری در روند کم‌نوسان حرکت کند.

  از دوربین سهامداران

صعودی: ۶۵ درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص سهام طی هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران می‌گویند نرخ دلار، برنامه حمایتی دولت جدید از بازار سهام و قیمت کالاها در بازارهای جهانی طی هفته جاری باز‌هم فرصت خودنمایی تقاضا را به سهام خواهد داد. این سهامداران معتقدند پتانسیل ارزی و کالایی صنایع مرتبط در بورس هنوز در راستای افزایش و بهبود تقاضا است و از این‌رو باز‌هم نماگر اصلی بازار در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد.

کم‌نوسان: ۲۲ درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی روند عمومی قیمت سهام در هفته آینده را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند در شرایط کنونی بازار در انتظار یک سیگنال قوی‌تری برای تداوم حرکت در مسیر صعودی است. این سیگنال می‌تواند از ناحیه مذاکرات هسته‌ای باشد یا بر‌عکس ناشی از ایجاد انتظارات تورمی. به‌ترتیب تا زمانی‌که این محرک وجود نداشته باشد، سهامداران نظاره‌گر معاملات خواهند بود. این موضوع منجر به نوسان محدود نماگر اصلی بازار خواهد شد.

نزولی:‌۱۳ درصد سهامداران مزبور روند شاخص‌کل در هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند سهامداران از فرصت شناسایی سود بعد از رشد اخیر قیمت سهام آن هم بعد از یک دوره طولانی رکود استفاده می‌کنند و از این‌رو احتمالا در بسیاری از صنایع فروشنده باشند. این امر به این علت است که ابهامات اقتصادی و سیاسی در شرایط فعلی همچنان زیاد است و سهامداران نسبت به آینده نامطمئن هستند و از این‌رو احتمالا بازار با افزایش عرضه مواجه شود.

سوال نظرسنجی: ارزیابی شما از روند شاخص سهام در هفته جاری چگونه است؟

a56s4 copy