یکی از این کاربران فضای مجازی که فعال بازار سرمایه نیز است دیروز از اینکه شاخص سبزپوش اما پرتفوی‌اش در ضرر بود گلایه داشت و گلایه‌اش را در توییتر نوشت: «امروز (شنبه) از اون روزها بود که صفحه اصلی تی‌اس‌ای سبز بود، ولی پرتفوی سهامداران قرمز! انرژی‌ای که برای سبز نگه داشتن شاخص صرف می‌کنن رو اگر صرف اصلاح زیرساخت‌های بورس کنن، وضعیتمون خیلی بهتر از این میشه.» کاربری به نام مسعود هم نوشت: «شاخص میره بالا در حالی که بعضی از سهم‌ها ۴، ۵ ماه قفل صف فروش هستن. جالب اینجاست بعضی وقتا شاخص منفیه اما بازار خوبه. وقتی شاخص۳۰ هزار واحد رشد میکنه پرتفو تماما قرمز میشه!» امید نجفی هم کاربری بود که دیروز در واکنش به وضعیت این روزهای بازار سرمایه در توییترش نوشت: «اکثر سهم‌ها درجا میزنن یا منفی‌ان ولی شاخص مثبت!» کاربری هم با یادآوری این نکته که در صورتی که شاخص اصلاح کند همه سهامداران ضرر می‌کنند خواست که کسی صدای آنان را به گوش مسوولان برسانند.

کاربری با نام یوسف هم نوشت: «شاخص ۳۰ درصد رشد کرده پرتفوی من ۳۰ درصد ریخته؛ زیبا نیست؟» هیرکان هم وضعیت بازار سرمایه را با وعده‌هایی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم داده شده بود، مقایسه کرد و با زبان طنز نوشت: «ما بد متوجه شدیم، وعده‌ها در مورد مثبت شدن شاخص کل بورس بود، مثبت شدن سهم‌ها ان‌شاءالله وعده انتخابات ۱۴۰۴.» وحید هم در توییتی مشابه نوشت: «شاخص بالای ۱.۴۰۰ اما ضرر مردم بیشتر از شاخص ۱.۱۰۰. تنها امید مردم این بود که بورس ساماندهی شود. اما ظاهرا فقط شعار انتخاباتی بود!» در این میان کاربرانی هم بودند که نوشتند بازار سرمایه و وضعیت آن در انتظار معرفی کابینه جدید سیدابراهیم رئیسی است تا لیست مردان اقتصادی دولت مشخص شود.

این دسته معتقدند با مشخص شدن تیم اقتصادی دولت وضعیت بازار بهتر خواهد شد. در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس پس از رشد هزار و ۷۱۸ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۲۵/ ۰ درصدی همراه شد.

 نظر فعالان بورسی درباره رئیس بانک مرکزی

و گمانه‌زنی‌ها حکایت از انتخاب علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات برای سکانداری بانک مرکزی در دولت سیزدهم دارد. این موضوع دیروز نقل محافل بورسی در فضای مجازی بود و فعالان بازار درباره این انتخاب و اثر آن بر بازار سرمایه می‌گفتند.

عده‌ای موافق این انتخاب و گروه دیگری مخالف آن بودند. شاهین چراغی یکی از فعالان سرشناس بازار سرمایه بود که موافق این انتصاب بود، در توییترش نوشت: «دکتر علی صالح‌آبادی از مدیران خلاق، باانگیزه و تحول‌گرا در کشور است که تجارب و‌ سوابق درخشانی در بازار سرمایه و بازار پول دارد، استفاده هوشمندانه از ایشان در تیم اقتصادی دولت متاثر از نگاه جدیدی است که نشان می‌دهد آقای رئیسی اهمیت ارتباط این دو بازار را برای کنترل نقدینگی به خوبی درک کرده است.»

کاربر دیگری هم در توییتر نوشت: «انتخاب صالح‌آبادی به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی می‌تونه به جنگ بین بازار سرمایه و بازار پول پایان بده. صالح‌آبادی نزدیک به یک دهه سکاندار بازار سهام بوده و چند ساله مدیرعامل بانک توسعه صادراته. دولت رئیسی چاره‌ای جز تقویت بازار سرمایه و تامین مالی اقتصاد از این طریق نداره.» کاربر دیگری با طرح این سوال که «چه کسی می‌تواند خدمات یک دهه‌ای مدیریت علی صالح‌آبادی در بورس را نادیده بگیرد؟» جا انداختن بازار سرمایه و اجرای قانون بازار اوراق بهادار و توسعه نهادهای مالی، راه‌اندازی کدال، معاملات آنلاین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت بورس و فرابورس و بورس‌ انرژی را جزو خدمات دوران صالح‌آبادی بر ریاست سازمان بورس برشمرد.

رضا کاشف اما کاربری بود که مخالف انتصاب صالح‌آبادی به ریاست بانک مرکزی بود و در این باره نوشت: «اشتباه بزرگی که با انتخاب سیف، بانکدار تجاری، در کسوت بانکدار مرکزی انجام شد با این کار تکرار و بلکه تراژدی می‌شود. بانک مرکزی جای هر اقتصاددانی نیست، چه برسه به غیر‌اقتصادی.»  کاربر دیگری هم در این خصوص نوشت: «چه دلیلی دارد که علی صالح‌آبادی را اقتصاددان ندانی؟»

 سرنوشت نامعلوم سودهای سهامداران

علیرضا عسگری مارانی، کارشناس خبره بازار سرمایه و از قدیمی‌ترین سهامداران این بازار در گفت‌وگویی به انباشت سود سهامداران حقیقی در شرکت‌های بورسی و فرابورسی اعتراض و تاکید کرده است: «مبالغ هنگفتی از سود سهامدار هیچ گاه به آنان نمی‌رسد و سامانه سجام نتوانسته این معضل بزرگ را حل کند.» یادآوری این موضوع از سوی این کارشناس بازار سرمایه با تایید سهامداران مواجه شد و آنان هم در فضای مجازی درباره این معضل نوشتند.

یکی از این سهامداران فعال در توییتر با بازنشر این مصاحبه نوشت: «حرف دل سهامداران رو زده. بارها به این دلیل که تعداد کمی از یک نماد داشتم، بی‌خیال سود نقدی شدم و بانک نرفتم. خیلی‌ها همین کار رو می‌کنن. وقتی این رقم‌ها جمع میشه یه عدد قابل‌توجه میشه و شرکت‌ها به همین دلیل ترجیح میدن از طریق سجام سود رو واریز نکنن.» کاربر دیگری هم با تایید این مطلب درباره سود سهام عدالت نوشت: «شرکت‌های بورسی سود سهام را از طریق سجام واریز نمی‌کنن. باید تمام شرکت‌های بورس را مجبور به پرداخت سود سهام از طریق سجام کرد.»