Untitled-199 copy

  بورس هفته از نگاه کارشناسان

صعودی: 65 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظر سنجی «دنیای‌اقتصاد»، روند شاخص‌کل در هفته‌جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به‌اعتقاد این افراد قیمت بسیاری از سهام بعد از یک دوره اصلاح طولانی‌مدت با توجه به‌وضعیت سودآوری و انتظارات تورمی کنونی جذاب به‌نظر می‌رسد و این امر منجر به‌افزایش تقاضا خواهد شد. به‌اعتقاد این دسته از کارشناسان ارزش دلاری بازار سهام در شرایط کنونی تعیین‌کننده مسیر حرکت بورس خواهد بود. به‌گفتهش این افراد ارزش دلاری کنونی بورس تهران به‌حدود نیمی از ارزش دلاری این بازار در اردیبهشت ماه سال گذشته رسیده است و این امر موجب تحریک تقاضا در هفته‌های پیش‌رو خواهد بود. علاوه‌بر افزایش نرخ دلار که محرک تقاضا در سهام صادرات‌محور است، روند بازارهای جهانی نیز از صعود سهام کالایی در بورس حمایت می‌کند. هر‌چند این گروه از کارشناسان احتمال طولانی‌شدن دست‌یابی به‌توافق هسته‌ای را مهم‌ترین عامل صعود نرخ دلار و افزایش تقاضای سهام عنوان می‌کنند، با این حال برخی نیز معتقدند آخرین خبرها از سمت ایران و آمریکا نشان از تمایل دو گروه به‌بازگشت به‌میز مذاکرات حکایت دارد که این موضوع نیز در صورت عملی‌شدن با تخفیف قابل‌توجه ریسک سیستماتیک بازار در افزایش تقاضا به‌طور قابل‌توجهی اثر دارد.

کم‌نوسان: 25 درصد از تحلیلگران حاضر در نظرسنجی روند شاخص‌کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به‌اعتقاد این افراد فعلا نمی‌توان انتظار ادامه تقاضا آن هم به‌قدرت هفته گذشته را داشت. هر‌چند ارزش صفوف خرید در هفته گذشته افزایش یافت با این حال این تقاضا برای تداوم خود ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت را می‌طلبد. نحوه چینش تیم اقتصادی در ادامه کار این بازار موثر است و برنامه دیپلماتیک دولت جدید در قبال مذاکرات هسته‌ای نیز در ادامه مسیر بورس تعیین‌کننده خواهد بود. دو موضوعی که هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی از آن داشت چرا‌که انجام یا عدم‌انجام توافق هسته‌ای دو سناریوی متفاوت حداقل در کوتاه‌مدت در فضای اقتصادی کشور خواهد داشت؛ از این‌رو به‌نظر می‌رسد بعد از هفته گذشته این موضوعات بیشتر مورد توجه و ارزیابی سهامداران قرار بگیرد. از این‌رو احتمال می‌رود معامله‌گران تا زمان مشخص شدن این موضوعات با احتیاط در دو سمت خرید و فروش حرکت کنند، امری‌که منجر به‌نوسان اندک قیمت سهام خواهد شد.

نزولی: 10 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته، روند نماگر سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این دسته از تحللیگران معتقدند سهامداران در دو ماه گذشته بازدهی قابل‌توجهی از بازار کسب کرده‌اند و احتمالا در روزهای آتی با شناسایی سود موجب افزایش ارزش صفوف فروش در بازار شوند. به‌اعتقاد این دسته از کارشناسان اعتماد معامله‌گران برای حضور طولانی مدت‌تر در بازار هنوز مخدوش است و به‌نظر می‌رسد فعلا نوسان‌گیری در بازار را ترجیح دهند. از سوی دیگر برخی از معامله‌گران نگرانی از یک اصلاح بزرگ‌تر شاید ناشی از یک افت سنگین در بازار ارز (با افزایش احتمال احیای توافق هسته‌ای) را دارند که این نیز زمینه افزایش فشار فروش بعد از کسب یک بازدهی را فراهم می‌کند. در مجموع تحت‌تاثیر این عوامل تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند شاخص‌کل در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.

  سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: 66 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص‌کل در هفته‌جاری حرکت خود در مسیر صعودی را ادامه خواهد داد. به‌اعتقاد این دسته از سهامداران تحرکات ایجاد‌شده در هفته گذشته در بازار ادامه‌دار به‌نظر می‌رسد، چرا‌که سهام در محدوده جذاب قیمتی قرار دارد و از طرفی احتمال افزایش نرخ ارز نیز می‌رود. انتظارات تورمی و افزایش نرخ فروش بسیاری از شرکت‌ها نیز در تداوم روند صعودی بازار تاثیر خواهد داشت.

 کم‌نوسان: 16 درصد سهامداران مزبور روند نماگر اصلی بازار را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران با دلایلی شبیه کارشناسان حرکت در مسیر کم‌نوسان را فعلا محتمل‌تر از هر سناریویی می‌دانند. از این‌رو معتقدند تا زمان رفع ابهامات درباره توافق هسته‌ای و دیگر سیاست‌های دولت جدید احتمالا سهامداران با احتیاط در بازار فعالیت می‌کنند و قیمت‌ها نیز نوسان اندکی را تجربه‌ خواهند کرد.

نزولی: 18 سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی روند شاخص‌سهام در روزهای آتی را نزولی عنوان کرده‌اند. این سهامداران معتقدند بورس‌بازان بعد از بازدهی قابل‌توجه اخیر به‌عنوان فرصتی جهت نوسان‌گیری و خروج از این بازار بهره خواهند برد و احتمالا موجب عقب‌نشینی نماگر اصلی این بازار در روزهای آتی خواهند شد. این دسته از سهامداران افزایش میزان خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی را در راستای تحلیل خود ارزیابی می‌کنند.