Untitled-3

به‌نظر می‌رسد این رفتار حقیقی‌ها که البته به‌واسطه ریزش 10‌ماهه قیمت‌ها و تحمل زیان بیش از 70 درصدی در برخی از سهم‌ها حالا از ریسمان سیاه و سفید نیز می‌ترسند، به‌تردید آنها بازمی‌گردد. سرمایه‌گذارانی که هنوز ورود پرقدرت به‌این بازار را زودهنگام می‌دانند. این بازیگران ریسک‌گریز احتمالا در انتظار تعیین‌تکلیف برخی از ریسک‌های پیرامونی هستند. جایی‌که هنوز وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم رای اعتماد قوه مقننه را دریافت نکرده‌اند و احیای برجام نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌نظر می‌رسد پس از تعیین‌تکلیف این ابهامات، سهامداران خرد نیز تصمیم نهایی خود را خواهند گرفت.

 عملکرد بازیگران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به‌24 مردادماه در حالی به‌پایان رسید که از 38 گروه فعال بورسی، در 18 صنعت شاهد ثبت خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی بودیم و در مقابل این دسته از بازیگران سهام ترجیح دادند سهام خود در 19 گروه دیگر را به‌فروش برسانند. در این میان بیش‌ترین اقبال حقیقی‌ها به‌زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی معطوف شد. در میان پتروشیمی‌ها، این «پارس» بود که در مرکزیت توجه سهامداران خرد قرار گرفت. به‌هر روی در مجموع دادوستدهای هفته گذشته، شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش 146 میلیارد و 751 میلیون تومان از زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی در مسیر حقوقی به‌حقیقی بودیم. پس از آن نوبت به‌صنعت فرآورده‌های نفتی رسید. در این گروه «شتران» بود که بیش‌ترین خالص خرید حقیقی را تجربه‌کرد. سهام شرکت پالایش نفت تهران در هفته گذشته ورود حدود 110 میلیارد تومانی حقیقی‌ها را تجربه‌کرد اما فروشنده بودن این دسته از بازیگران سهام در سه سهم زیرمجموعه این گروه یعنی «شپنا»، «شبریز» و «شنفت» سبب شد تا ورود پول حقیقی در مجموع گروه فرآورده‌های نفتی به‌25 میلیارد و 817 میلیون تومان محدود شود. از نکات قابل‌توجه این هفته اما قرار‌گرفتن خودرویی‌ها در لیست خرید حقیقی‌ها بود. این گروه که مدت‌ها توجه سهامداران خرد را از دست داده بود، در هفته گذشته جابه‌جایی سهامی به‌ارزش 22میلیارد و 424 میلیون تومان در مسیر حقوقی به‌حقیقی را تجربه‌کرد.

در آن‌سوی بازار دو گروه کالایی فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در مجموع با خالص فروش 334 میلیارد و 643 میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شدند. از این مقدار سهم فلزی‌ها 261میلیارد و 816 میلیون تومان بود که بیش‌ترین خروج پول حقیقی از این گروه به ‌دو سهم «فولاد» و «فملی» اختصاص داشت. میزان خالص فروش حقیقی‌ها در شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز 72میلیارد و 827 میلیون تومان برآورد می‌شد که عمدتا به‌خروج سرمایه‌های خرد از دو سهم «وغدیر» و «شستا» مربوط بود.

  سهامداران فعال در روزهای هفته

شنبه: معاملات هفته گذشته بورس تهران با افت 26/ 0 درصدی شاخص‌کل آغاز شد. افت کم‌مقدار قیمت سهام در این‌روز از آن‌روی رقم خورد که بورس‌بازان یک هفته تماما سبز را با رشد حدود 6/ 5 درصدی شاخص‌کل تجربه‌کرده بودند و در ابتدای هفته تصمیم گرفتند بخشی از این سود را ذخیره کنند. در این شرایط سهامداران خرد نیز فعالیت خود را در زمین فروش سهام افزایش دادند و سهامی به‌ارزش 296 میلیارد و 709 میلیون تومان را به‌فروش رساندند که بیش‌ترین میزان فروش این دسته از بازیگران سهام از 11 مردادماه بود. در میان صنایع بورسی نیز در مقابل ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در 14 گروه، 22 صنعت در لیست فروش این دسته از بازیگران سهام جای گرفتند. در این راستا زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی با خالص خرید 114 میلیارد و 27 میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شدند و پس از آن نوبت به‌ دو گروه خودرو و ساخت قطعات و ماشین‌آلات رسید که به‌ترتیب شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش 53 و 5/ 15 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به‌حقیقی بودند. در آن‌سوی بازار اما بیش‌ترین میزان فروش سهامداران خرد درگروه‌های کامودیتی‌محور رقم خورد. در این راستا به‌ترتیب شاهد خروج سرمایه‌های حقیقی از گروه‌های فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بودیم. خالص فروشی که عمدتا به‌شناسایی سودهای کسب شده در هفته ماقبل بازمی‌گشت.

یکشنبه: روز یکشنبه‌در حالی که سهامداران برای تعطیلات کرونایی آماده می‌شدند، بر خلاف انتظار شاخص سهام مسیری صعودی در پیش گرفت و با افزایش حدود 3/ 1 درصدی پس از 8‌ماه محدوده 5/ 1 میلیون واحد را بازپس گرفت. هر‌چند این رشد نماگرها نتوانست محرک ورود سرمایه‌گذاران خرد به‌تالار شیشه‌ای شود اما از خالص فروش آنها کاست. در این راستا روز یکشنبه ‌شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش 71 میلیارد و 91 میلیون تومان در مسیر حقیقی به‌حقوقی بودیم. در این‌روز حقیقی‌ها در 20 صنعت خریدار بودند اما 17 گروه‌ را در لیست فروش خود قرار دادند. هر‌چند روز یکشنبه ‌گروه فلزات اساسی باز هم شاهد خالص فروش حقیقی‌ها بود اما دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور مورد توجه این دسته از فعالان بورسی قرار گرفتند. در این‌خصوص می‌توان به‌خالص خرید 40میلیارد و 725 میلیون تومانی سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های پالایشی بورس تهران اشاره کرد. رقم خالص خرید این دسته از بازیگران بورسی در دو گروه محصولات شیمیایی و کانه‌های فلزی نیز به‌ترتیب 7/ 32 و 4/ 6 میلیارد تومان برآورد شد. در این بین دو گروه دستگاه‌های برقی و بیمه به‌ترتیب با خالص خرید 6 و 8/ 5 میلیارد تومانی از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. در مقابل شاهد خالص فروش 59 میلیارد و 662 میلیون تومانی این دسته از بازیگران بورسی در زیرمجموعه‌های فلزی و فولادی بودیم. پس از آن دو گروه بانک و خودرو در اولویت فروش حقیقی‌ها جای گرفتند و به‌ترتیب شاهد خروج 2/ 32 و 7/ 30 میلیارد تومانی سهامداران خرد بودند.