دیروز همچنین بار دیگر و بعد از گذشت چند روز، هشتگ طرح صیانت که مربوط به‌طرح محدود‌سازی اینترنت است در توییتر فارسی ‌ترند شد و عکسی هم از یک نماینده مجلس که در صحن علنی مجلس در حال تلاش برای اتصال به ‌فیلترشکن است، در شبکه‌اجتماعی توییتر و اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شد. در همین رابطه هم بیش از ۵ هزار کاربر توییتر فارسی دیروز این عکس را منتشر کردند و در نوشته‌هایشان به‌نماینده‌های مجلس درباره عملکردشان در ماجرای طرح صیانت انتقاد کردند.

دیروز همچنین سومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رئیس دولت سیزدهم بود. در جمع توییتری اقتصادی‌ها و بورسی‌ها، این موضوع سوژه‌ اصلی نوشته‌ها و اظهارنظرها بود. با رصد چند ساعته نوشته‌های این جمع، خبری از اظهارنظر درباره طرح صیانت و کرونا نبود. در مقابل هرچه بود یا درباره وزیر اقتصاد پیشنهادی کابینه سیزدهم بود یا درباره عملکرد و گفته‌های دیگر وزرای پیشنهادی اظهارنظر می‌شد چون صحبت از طرح صیانت شد، باید به‌یکی از توییت‌هایی که در جمع اقتصادی‌ها و بورسی‌ها مورد توجه قرار گرفت، اشاره کنیم. توییتی که از سوی یک کاربری بدون اسم و رسم منتشر شد اما خیلی زود از زمان انتشار سر از جمع اقتصادی‌ها و بورسی‌‌ها درآورد و مورد توجه دیگر کاربران هم کم و بیش قرار گرفت. در این توییت با اشاره به صحبت‌های‌احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد کابینه سیزدهم نوشته شده بود که او معتقد است باید با مالیات، کشور اداره شود اما اشاره نمی‌کنند باید کسب و کاری باشد که بتوان از آن مالیات گرفت. و در ادامه توییت با اشاره به‌طرح صیانت درباره این مساله ادعا شده بود که خاندوزی تا به‌امروز موضعی درباره این طرح نگرفته است و این «در حالی است که حیات بسیاری از کسب‌و‌کارها به ‌اینترنت وابسته است.»

علاوه بر اینکه صحبت از  احسان خاندوزی در روز یکشنبه ‌هم داغ بود و کاربران زیادی درباره او و عملکردش و انتظاراتشان نوشتند، دیروز هم تا حدودی نوشته‌هایی در رابطه با این وزیر پیشنهادی در توییتر دیده می‌شد. در همین رابطه شاهین چراغی، فعال حوزه بورس در صفحه خود نوشت: «صحبت‌های کارشناسانه دکتر خاندوزی و دکتر فاطمی‌امین درباره پتانسیل بازارسرمایه نشان از جایگاه و اهمیت بورس درنگاه دولت دارد. امیدوارم همکاری این عزیزان به‌اتفاق ریاست بانک‌مرکزی به‌عنوان ارکان موثر در تصمیمات شورایعالی بورس، منجر به‌هدایت نقدینگی به‌سمت تولید و‌توسعه بازار اولیه

شود.»  

اما در ادامه پرداختن به‌وزرای کابینه سیزدهم و پیگیری جلسات علنی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی افراد پیشنهاد شده در کابینه سیزدهم، تا حدودی فضا از پیگیری و بازنشر صحبت‌های نماینده‌های مجلس و دیگر وزرا به‌سمت انتقاد و گلایه رفته بود. یکی از توییت‌هایی که مورد توجه قرار گرفت، نوشته سیامک قاسمی، فعال حوزه اقتصاد بود. نوشته‌ای که در استوری کاربران اینستاگرام هم بازنشر داده می‌شد. او در صفحه خود نوشته بود: «به‌عنوان کسی که به‌واسطه کارش باید لحظه به‌لحظه تحولات اقتصادی را دنبال کند، حتی یک لحظه هم مذاکرات رای‌اعتماد وزرا را گوش نکردم، چون آموخته‌ام که برای فهم و پیش‌بینی اقتصاد باید شاخص‌ها، قیمت‌ها و واقعیت‌های کف بازارها را دنبال کرد، نه آمال و آرزو و شعارهای سیاستمدارها را!»

اما انتقادها و گلایه‌ها و ناامیدی از وضعیت امروز کشور فقط به‌همین توییت خلاصه نمی‌شد. کاربران زیادی چه در جمع توییتری اقتصادی‌ها و بورسی‌ها و چه در فضای کلی توییتر فارسی نسبت به‌صحبت‌های نماینده‌ها، استدلال‌هایشان، علت مخالفت‌هایشان، نحوه صحبت‌ کردنشان و حتی نظم مجلس و تذکرات رئیس مجلس شورای اسلامی، انتقادهای زیادی داشتند. در این میان حتی افرادی بودند که می‌گفتند وقتی برای گوش دادن به‌صحبت‌ها و پیگیری جلسات بررسی صلاحیت کابینه سیزدهم نمی‌گذارند.

در همین رابطه پیام الیاس کردی، فعال حوزه بورس در صفحه خود با طرح این پرسش که «واقعا تفاوت خاصی می‌کند چه کسی وزیر باشد»، نوشت: «تا زمانی‌که تصمیم اصلی را نگیریم، تکلیف خودمان را با جهان مشخص نکنیم و از عقلانیت و نخبه‌ها استفاده نکنیم هیچ‌چیزی تغییر نخواهد کرد. خیال شما تخت!» این نوشته تا حدودی مورد توجه دیگر کاربران توییتر فارسی قرار گرفت. کاربرانی هم‌نظر با نوشته الیاس کردی در رابطه با این موضوع می‌نوشتند که مسوولان کشور روی کاغذ و پشت‌ تریبون صحبت‌های جذاب و خوبی را مطرح می‌کنند، طوری‌که انگار در یک کشور توسعه‌یافته در حال زندگی هستیم اما همین که پایمان به‌کوچه و خیابان و یا ادارات باز می‌شود، با واقعیت تلخی روبه‌رو می‌شویم.

رضا کاشف، مدیر‌کل امور بین‌الملل سازمان تامین‌اجتماعی هم یکی از توییت‌های قدیمی خود را در حال و هوای این روزها بازنشر کرد: «اشتغال، سرمایه‌گذاری، افزایش ارزش پول ملی، افزایش قدرت خرید جامعه، توسعه صنعت و خدمات، مقابله با انحصارات، اصلاح نظام رفاه و تامین اجتماعی و مقابله با بحران صندوق‌های بازنشستگی، اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار سرمایه باید بخشی از برنامه‌های رییس‌جمهور آینده باشد.» در ادامه بحث‌های و نوشته‌های کاربران در رابطه با کابینه پیشنهادی سیزدهم، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران هم نوشت: «وقتی وزیر پیشنهادی ارتباطات می‌گوید برای حفظ امنیت داده شهروندان جلوی خروج این داده از کشور را می‌گیریم، بی‌تعارف یعنی نه از اقتصاد داده  به‌اندازه کافی می‌داند و نه از امنیت آن.»