نکته قابل تامل دیگر اینکه فضای توییتر فارسی پر از ناامیدی و خشم است. بالا رفتن قیمت دلار، افزایش مرگ و میر، گرانی هویج و مرغ و گوشت و نگرانی جمعی از آینده دست به دست هم داده تا کاربران زیادی از شرایط امروز انتقاد کنند و به موضوعات روز بپردازند.

   انتقاد از اغراق در بازگشت بورس به روزهای اوج

صبح دیروز با افزایش شاخص بورس، جمع بورسی‌‌‌ها در توییتر آن‌طور که در نوشته‌‌‌هایشان مشخص بود تقریبا روز خوبی را شروع کردند. همچنین برخی از کاربران با استفاده از هشتگ بورس، درباره سبزپوشی بیش از ۹۰ درصدی نمادها می‌‌‌نوشتند و این وضعیت را مشابه روزهای اوج بورس در سال گذشته معرفی می‌‌‌کردند؛ موضوعی که باعث اختلاف بین دو گروه از کاربران شد. برخی با انتقاد به این دسته از افراد می‌‌‌نوشتند که در حال همراهی با همان‌‌‌هایی هستند که مردم را به واسطه تبلیغات و بدون هیچ دانش و تجربه‌‌‌ای به بورس دعوت کردند. حرف آنها این بود که نباید با اغراق در وضعیت بورس باعث شویم، مردمی که دانش و تخصصی در این حوزه ندارند بار دیگر سرمایه‌‌‌هایشان را وارد بورس کنند و بعد از مدتی با ضرر از آن خارج شوند. به اعتقاد این افراد، آن‌‌‌هایی که از سبزپوشی بورس خوشحال هستند و این وضعیت را با وضعیت روزهای اوج بورس مقایسه می‌کنند، از دانش و تخصص شاید برخوردار باشند یا به واسطه رابطه‌‌‌هایشان بدانند که چه سهمی را خریداری کنند و چه موقع آن را بفروشند اما وقتی این فضای اغراق شده را در شبکه‌‌‌های اجتماعی ترسیم می‌کنند که بورس در حال بازگشت به روزهای اوج خود است، باعث می‌‌‌شوند که بسیاری از مردم بار دیگر به سمت سرمایه‌گذاری بدون واسطه در بورس روانه شوند. مردمی که اطلاعاتی از موقعیت طلایی خرید و فروش ندارند چون تخصص و دانشی در این حوزه ندارند و در نتیجه بار دیگر با موجی از آدم‌‌‌هایی که سرمایه‌هایشان را از دست داده‌‌‌اند روبه‌‌‌رو می‌‌‌شویم.

   نگرانی از موج تورم

تب و تاب صبح که تمام شد، در جمع اقتصادی‌‌‌ها و بورسی‌‌‌ها در شبکه‌‌‌اجتماعی توییتر، بحث‌‌‌های دیگری مطرح شد؛ یکی از این بحث‌‌‌ها درباره تورم بود. پیمان مولوی، فعال اقتصادی با بازنشر نمودار رشد نقطه به نقطه پایه پولی در صفحه خود که مربوط به گزارش «رکورد ۱۰ ساله چاپ پول» در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» بود، نوشت: «رشد پایه پولی ٤٢درصد! رکورد ١٠ ساله را شکسته و رئیس بانک مرکزی‌‌‌اش سودای پاستور داشت! توهم مدیریت در حوزه اقتصاد همین بس که تحریم‌‌‌ها را نمی‌بیند و رشد اقتصادی متوسط صفر درصد را وقعی نمی‌‌‌نهد و برنامه‌‌‌های تخیلی و فضایی ارائه می‌شود! عدم‌‌‌قبول واقعیت مساوی است با ناتوانی در حل مساله.» در قسمت نظرات این توییت بحث‌‌‌هایی درباره این موضوع درگرفته و انتقادهایی از وضعیت معیشتی و تورم مطرح شده بود. اما حسین صبوری کارخانه از فعالان حوزه اقتصاد هم در صفحه خود درباره تورم و شرایط پیش روی جامعه نوشت: «رویکردمان نسبت به نرخ ارز و نوع مدیریت ارزی تمام دولت‌‌‌ها، فاجعه‌‌‌آمیز بوده است. در ۲۰ سال نخست پس از انقلاب، شرایط بهتری داشتیم و میانگین نرخ رشد سالانه ارز دقیقا معادل نرخ رشد میانگین تورم بوده ولی از سال ۷۹ تا ۸۹ سیاست میخکوب کردن نرخ ارز به یُمن درآمد ارزی سرشار، موجب فاصله گرفتن شدید از نرخ میانگین تورم سالانه شد به‌‌‌طوری که با شروع تحریم‌‌‌ها، شرایط جدیدی در بازار ارز شکل گرفت که خود را در میانگین رشد سالانه ۴۳درصد نرخ ارز در ۱۰ سال گذشته و رشد میانگین ۶۵درصد در ۵ سال گذشته نشان داد. شرایط نگران‌‌‌کننده و نیازمند تصمیمات و تغییرات بزرگ سیاستی است.»

   رکورد جدیدی در مرگ‌‌‌های کرونایی

اما ظهر دیروز و با اعلام آمار کشته‌‌‌شده‌‌‌های ابتلا به کرونا، فضای توییتر فارسی به شکل محسوسی تغییر کرد. هرچه از این ساعت می‌‌‌گذشت، به تعداد کاربرانی که آمار ۷۰۹نفر کشته را منتشر می‌‌‌کردند اضافه می‌‌‌شد. کم‌‌‌کم بار دیگر فضای توییتر به سمت انتقادهای دسته‌‌‌جمعی از نحوه مدیریت کرونا و تعلل در خرید واکسن رفت. بحثی که در هفته‌‌‌های گذشته بارها و بارها در توییتر به آن پرداخته شد. در این بین یکی از توییت‌‌‌هایی که مربوط به روزهای گذشته بود، بازهم در فضای توییتر فارسی دست به دست شد و کاربران آن را بازنشر می‌‌‌کردند. در این توییت که مربوط به یکی از فعالان شبکه‌‌‌‌‌‌های اجتماعی به اسم پژمان بود اینطور نوشته شده بود که «تست کرونا ۴۰۰ تومن به بالاست. واکسن حتی اگه ۱۰ دلار باشه، میشه حدودا ۲۷۰ هزار تومن؛ یعنی اگه واکسن رو فقط می‌‌‌ذاشتن وارد ایران بشه و پولشو خودمون بدیم، از قیمت تست کرونا برامون ارزون‌تر درمی‌‌‌اومد!» در کنار این موضوع برخی افراد هم به مافیا و کاسبان تحریم انتقادهایی داشتند و آنها را مقصر داغدار شدن خانواده‌‌‌های زیادی معرفی می‌‌‌کردند. خیلی‌‌‌ها هم به این موضوع می‌‌‌پرداختند که آمار رسمی تمام واقعیت را اعلام نمی‌‌‌کند و طبق صحبت‌‌‌های پیشین برخی از مسوولان کشور، این اعداد را باید بیشتر از این‌‌‌ها در نظر گرفت.

   واکنش‌‌‌ها به صحبت‌‌‌های رئیس دفتر

در ادامه اما صحبت‌‌‌های غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌‌ ‌دولت سیزدهم مورد توجه کاربران قرار گرفت. او در نشست هم‌‌‌اندیشی اعضای شورای اطلاع‌‌‌رسانی دولت صحبت کرده بود که دو بخش از سخنانش مورد توجه کاربران توییتر فارسی قرار گرفت؛ «مدیران اجازه ندهند انتشار اخبار منفی و تبلیغات روانی دشمنان باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات و متضرر شدن مردم شود.» و «با تلاش‌‌‌های انجام شده کمبود برخی کالاهای اساسی جبران شده و روند تسریع در تامین واکسن و انجام واکسیناسیون گویای آینده‌‌‌ای بهتر است.» برخی از کاربران این صحبت‌‌‌ها را شروعی برای جلوگیری از انتشار آمار و اطلاعات از سوی نهادها و سازمان‌ها به روزنامه‌‌‌ها و سایت‌‌‌ها می‌‌‌دانستند و معتقد بودند که بعید نیست مرکز آمار هم با محدودیت‌هایی در انتشار اطلاعات برای دسترسی همگانی مواجه شوند. بخش دیگری از نوشته‌‌‌های کاربران درباره صحبت‌‌‌های اسماعیلی به واکسیناسیون و آینده بهتر برمی‌‌‌گشت. انتقادها تند و تیز است اما این موضوع فقط مختص گروهی خاص نیست چرا که فضای کلی توییتر فارسی و اینستاگرام همان‌طور که بارها نوشته‌‌‌ایم، سرشار از خشم و نگرانی است.