از یک طرف هم افزایش مرگ و میرهای کرونایی و گرانی‌های لحظه‌ای به‌ویژه در کالاهایی مانند هویج و مرغ از جمله موضوعاتی بود که کاربران به‌آن می‌پرداختند. اما تمام داستان‌های عجیب یک هفته گذشته در فضای توییتر فارسی تحت‌تاثیر این موضوع‌ها نبود. بالا رفتن قیمت دلار، تزریق واکسن‌های اهدایی کوواکس با قیمت‌های کلان و تخلفات و تحولات منطقه‌ای از جمله موضوعات دیگر در این فضا بودند. برای همین هم کاربران در طول روز با یک فضای سردرگمی روبه‌رو بودند. صبح و ظهر و شب برای آنهایی که در فضای توییتر فارسی مشغول فعالیت بودند، با هیجان و‌ترس می‌گذشت. دیروز هم وضعیت در چنین حالتی بود. البته که همه از اتفاقات رخ‌داده تعجب نمی‌کنند و بعضا خوشحال هم می‌شوند که نمونه آن بررسی وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم بود‌ اما در ماجرای فیلم منتشر‌شده از درون زندان‌ها و افزایش آمار مرگ و میر، تعجب‌ها در هر دو جناح فعال در توییتر فارسی به‌چشم می‌آمد.

 واکنش‌ها به‌یک انتصاب

اتفاقی که دیروز افتاد هم باعث تعجب کاربران و هم حمایت برخی از آنها شد، انتخاب محسن رضایی به‌عنوان معاون اقتصادی دولت و دبیر شورای هماهنگی سه‌قوه بود. محسن رضایی که در گذشته و به‌واسطه حضور پررنگش در انتخابات ریاست جمهوری، سوژه کاربران زیادی شده بود، این‌بار با این انتخاب و کسب یک پست جدید بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. در میانه‌‌ سوژه‌ها و کنایه‌های کاربران توییتر فارسی به‌این انتخاب، افرادی هم بودند که از این انتخاب ابراز رضایت می‌کردند.

برای مثال سیدعلی موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر با تبریک به‌ محسن رضایی و آنچه او آن را انتخاب شایسته خواند، این انتخاب را «نشانه عزم‌جدی نظام برای سر و سامان دادن به‌اوضاع کشور» دانست و در نهایت نوشت: «مرد میدان جنگ می‌خواهد عرصه اقتصاد. آقا محسن بسم‌الله.» هنوز بیشتر از دو ساعت از اعلام این خبر نگذشته بود که اسم محسن رضایی تبدیل به‌یکی از هشتگ‌های توییتر فارسی شد.

کاربران زیادی با استفاده از این هشتگ نوشته‌هایی را در صفحه‌هایشان منتشر می‌کردند. آنها با کنایه از تعجب اقتصاد جهانی و دلار از تیم اقتصادی دولت سیزدهم می‌نوشتند. اما کلید واژه «گُل بود، به‌سبزه نیز آراسته شد» هم جزو آن نوشته‌هایی بود که کاربران زیادی از آن برای انتشار مطالبشان در فضای توییتر فارسی استفاده می‌کردند.

 احتمال تقابل تیم اقتصادی؟

اما در این اوضاع و احوال بحث دیگری هم کم و بیش در فضای توییتر فارسی و در همین رابطه شکل گرفت و آن‌هم مربوط به‌تقابل احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد کابینه سیزدهم با محسن رضایی بود. به‌اعتقاد برخی از کاربران خاندوزی با این انتصاب کار سختی در پیشبرد استراتژی‌های اقتصادی خود در بازار سرمایه پیش‌رو خواهد داشت. آنها به‌این مساله می‌پرداختند که دل‌خوش به ‌این بودند که با آمدن خاندوزی بازار سرمایه و بورس اوضاع مناسبی پیدا کنند اما با رویکردهای محسن رضایی و سیاست‌های خاندوزی احتمال تقابل و پیش‌نرفتن خیلی از برنامه‌ها وجود خواهد داشت. با این حال کاربرانی هم در مقابل این نظرات منتقدان، اینطور می‌نوشتند که انتصاب محسن رضایی به ‌سه عنوان «معاون اقتصادی رئیس جمهور»، «دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت» توسط رئیس جمهور، بهترین انتخاب او و باعث یکپارچگی سیاست‌گذاری اقتصادی و قدرت بیشتر دولت سیزدهم خواهد شد. در این فضا، درگیری در حال ایجاد شدن بود و تا حدودی هم در فضای توییتر فارسی شکل گرفت.

خیلی از کاربران توییتر به‌افرادی که از انتصاب محسن رضایی به ‌سه سمت در دولت سیزدهم دفاع می‌کردند، این انگ را به ‌مطرح‌کننده‌های چنین نظری می‌زدند که از کوچه و خیابان و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم هیچ اطلاعی ندارند و همچنین از فضای واقعی جامعه دور هستند و در یک فضای آرمانی به‌واسطه حقوق‌های خوبشان در حال زندگی هستند. آنها در این راه نه فقط به ‌این افراد که حامی دولت سیزدهم هستند خرده می‌گرفتند، بلکه معتقد بودند دولت سیزدهم در شکل و شمایل دیگری ادامه‌دهنده راه دولت دوازدهم است. اشاره آنها به ‌صحبت‌های سال ۹۸ حسن روحانی بود که گفته بود «هرروز در خیابان از چهره‌ مردم نظرسنجی می‌کنم‌» و بعد به ‌این موضوع می‌پرداختند که به‌تازگی هم رئیس دفتر رئیس‌دولت سیزدهم گفته است: «کمبود برخی کالاهای اساسی جبران شده و روند تسریع در تامین واکسن و انجام واکسیناسیون گویای آینده‌ای بهتر است.» آینده بهتر در حرف، دور بودن از فضای جامعه و سبک زندگی مردم و درک نکردن گرانی‌های لحظه‌ای و اسیر شدن در یک حباب از جمله کلیدواژه‌های نوشته‌های کاربران معترض بود.