کارشناسان و سهامداران شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی در جبهه‌های متفاوتی نسبت به‌هفته‌های قبل ایستاده‌اند و اتفاق‌نظر سابق را ندارند، امری‌که نشان می‌دهد هنوز بسیاری از عوامل در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی با ابهام مواجه است و هر‌گونه تغییر یا خبر به‌ویژه در این زمینه‌ها می‌تواند به‌تغییر بین صفوف فروش و خرید در بازار سهام منجر شود. به‌نظر می‌رسد بورس در انتظار یک خبر یا سیگنالی است که بتواند مسیر اطمینان‌بخش‌تری را برای سهامداران رقم بزند. به هرترتیب و به‌رغم این تفاوت‌نظرها هنوز هم جریان غالب در بین سهامداران و کارشناسان در راستای پیش‌بینی روند صعودی شاخص‌سهام در هفته‌جاری است.

 کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۵۸‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند عمومی قیمت سهام در هفته پیش‌رو را صعودی ارزیابی می‌کنند. این دسته از کارشناسان معتقدند بورس از نظر ارزش دلاری هنوز پتانسیل حرکت در مسیر صعودی را دارد و این امر با ورود نقدینگی از سوی سهامداران به‌بازار همچنان ضامن رشد قیمت‌ها است، به‌ویژه آنکه جریان ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی در پایان هفته اخیر بار دیگر تقویت شده است. امری‌که نشانه آن را می‌توان در رشد ارزش معاملات در پایان روز چهارشنبه و حضور قابل‌توجه سهامداران حقیقی در نقش خریدار مشاهده کرد. رشد نرخ دلار طی هفته‌های گذشته و مقاومت آن در برابر اصلاح به‌رغم برخی اخبار از سوی دولت جدید نیز در رشد صنایع صادراتی اثرگذار خواهد بود. در مورد سرنوشت نرخ ارز بر اساس اخبار به‌نظر می‌رسد ایران در‌ ماه‌جاری به مذاکرات وین بازنگردد و این می‌تواند به‌طولانی‌تر شدن توافق هسته‌ای منجر شود که انعکاس آن احتمالا صعود نرخ ارز حداقل در کوتاه‌مدت باشد. سطوح قابل‌توجه قیمت کالاها در بازارهای جهانی نیز در بورس کامودیتی‌محور تهران به‌تقویت تقاضا در صنایع مرتبط منجر خواهد شد. از سوی دیگر ابهامات در زمینه بازارهای  موازی همچون ارز و سکه و نگرانی از تغییر روند آنها، خریداران را در این بخش‌ها منفعل می‌کند و احتمالا نگاه‌ها به‌سوی بورس معطوف شود. این موضوع‌ می‌تواند عامل دیگر رشد قیمت سهام باشد. تورم موجود در اقتصاد کشور که انعکاس آن در رشد قابل‌توجه نرخ فروش شرکت‌ها به‌خوبی نمایان است‌ نیز پتانسیل تحریک تقاضا در صنایع ریالی را دارد. از سویی خوش‌بینی‌ها نسبت به‌ سیاست‌های حمایتی دولت جدید که چندین‌بار اعلام شده است‌ نیز می‌تواند در این مسیر اثر‌گذار باشد. مجموع این عوامل پیش‌بینی این دسته از تحلیگران را به‌سوی روند صعودی سوق داده است.

کم‌نوسان:‌۲۵ درصد از کارشناسان مزبور اما روند شاخص‌کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد برآیند کلی مسیر بورس ‌تا زمان رفع‌نشدن ابهامات کم‌نوسان خواهد بود. به اعتقاد این افراد تا زمان ارسال‌نشدن سیگنال یا عامل اطمینان بخش‌تر برای تعیین جهت مسیر کلی بورس و صنایع، شاخص‌کل در یک مسیر نوسانی حرکت خواهد کرد که برآیند کلی آن درجا‌زدن شاخص در سطوح کنونی خواهد بود. اظهارنظر‌های متفاوتی درباره آینده نرخ ارز عنوان می‌شود که هر‌کدام وضعیت بورس را حداقل در کوتاه‌مدت با سرنوشت کاملا متفاوتی مواجه خواهد کرد و به‌نظر نمی‌رسد جای چندانی برای رشد قیمت‌ها وجود داشته باشد. ابهامات موجود در فضای سیاسی و همچنین روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی عامل احتیاط در بین سهامداران خواهد شد. احتیاطی که در نهایت روند کم‌نوسانی بر بازارها حاکم خواهد کرد.

نزولی: ۱۷ درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی نیز روند شاخص‌کل را نزولی عنوان کرده‌اند. بازدهی قابل‌توجه در سهام طی هفته‌های اخیر زمینه را برای شناسایی سود و فروش سهام به‌وجود آورده است به‌ویژه آنکه هشدارهایی نسبت به‌روند نرخ ارز به معامله‌گران رسیده است و سهامداران نسبت به‌بورس هنوز با نوعی بی‌اعتمادی مواجه هستند. بر این اساس از نگاه این تحلیلگران احتمال نزول قیمت‌ها در هفته‌جاری وجود دارد.

 بورس هفته از نگاه سهامداران

صعودی:‌۵۲  درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص‌کل طی هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران احتمال می‌دهند تحت‌تاثیر افزایش احتمال رشد نرخ ارز و تورم اهالی بازار در سمت خرید فعال شوند، به‌ویژه اینکه به‌رغم انتشار اخبار در مورد احتمال اصلاح نرخ ارز از سوی برخی مقامات در دولت جدید، نرخ دلار تغییر چندانی را تجربه نکرد. امری‌که نشان می‌دهد احتمال تخفیف نرخ ارز و تورم حداقل در کوتاه‌مدت دور از انتظار است. این موضوع  به‌عنوان عامل پیشران سنتی بورس تهران، قیمت عمومی سهام را در مسیر صعودی قرار خواهد داد.

کم‌نوسان: ۲۹‌درصد از سهامداران مزبور معتقدند روند شاخص‌کل طی این هفته کم‌نوسان خواهد بود. ابهامات‌ از آینده نرخ ارز، قیمت کالاها در بازارهای جهانی، شدت‌گرفتن نوسان قیمت‌ها در هفته گذشته، نگرانی‌های سیاسی و نبود سیگنال قوی و قدرتمند موجب احتیاط سهامداران خواهد شد، از این‌رو در این شرایط پیش‌بینی می‌شود قیمت سهام در یک روند کم‌نوسان حرکت کند.

نزولی: ۱۹‌درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص‌کل طی معاملات این هفته را نزولی ارزیابی کرده‌اند.‌ کسب بازدهی قابل‌توجه از بازار سهام طی هفته‌های اخیر و قرار‌گرفتن در موقعیت شناسایی سود با توجه به ‌ابهامات در زمینه اقتصادی و سیاسی، این دسته از ‌سهامداران را در جبهه پیش‌بینی‌کنندگان اصلاح سهام و افزایش فشار‌فروش در هفته‌جاری سوق داده است.