همان‌طور که اغلب فعالان در فضای مجازی پیش‌بینی کرده بودند دیروز شاخص کل بورس سبزپوش بود و شاخص کل بورس اولین روز هفته را با رشد ۲۰ هزار واحدی به پایان رساند. در میان این پیش‌بینی‌‌‌ها دیروز یکی از کارشناسان بازار سرمایه در توییتر خود نظرسنجی‌ای درباره بورس در ماه‌‌‌های آینده منتشر کرد که نتیجه جالبی داشت. سعید درخشانی از فعالان توییتر خواسته بود به این سوال پاسخ دهند که بازدهی شاخص کل بورس در سه ماه آینده چقدر خواهد بود؟ برای این نظرسنجی هم سه گزینه مشخص کرده بود: بازدهی منفی، بازدهی کمتر از ۲۰درصد مثبت و گزینه نهایی، بازدهی بیشتر از ۲۰درصد مثبت. اکثر پاسخ‌‌‌دهندگان اعتقاد داشتند که بورس در سه ماه آینده بازدهی کمتر از ۲۰درصد خواهد داشت و تعداد کمی به گزینه بازدهی منفی رای دادند.

  استقبال بورسی‌‌‌ها از سجامی شدن

اجباری شدن ثبت‌‌‌نام در سامانه سجام برای سهامداران خبر مهمی بود که دیروز حال‌‌‌وهوای فضای مجازی را هم برای چند ساعتی سجامی کرد. دیروز هیات‌مدیره سازمن بورس در خبری اعلام کرد که ثبت‌نام در سامانه سجام الزامی شد. طبق مصوبه جدید هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی کارگزاران ناظر موظفند تا به سهامدارانی (حقیقی و حقوقی) که در سامانه سجام هنوز ثبت‌نام نکرده‌‌‌اند اطلاع‌رسانی کنند تا طی مدت ۱۰ روز نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند. گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال تا ۲۰ شهریور ماه، گروه سنی ۶۵ سال به بالا تا ۳۰ شهریور و گروه سنی ۱۸ سال به پایین تا ۱۰ مهر ماه مهلت تکمیل و ثبت‌نام در سامانه سجام را دارند.

در این مصوبه به کارگزاری‌‌‌ها ابلاغ شده است اگر در زمان مقرر اقدام به ثبت‌نام در سجام نکنند، تا زمان مشخص نشدن وضعیت سجامی، کدهای مذکور مسدود می‌‌‌شوند. پیش از این هم در سال ۱۳۹۹ با راه‌‌‌اندازی این سامانه افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار سهام و شروع معاملات را داشتند یا می‌‌‌خواستند سود سهام عدالت خود را دریافت کنند، در این سامانه ثبت‌نام کردند. این مصوبه گرچه مخالفانی هم داشت اما اکثریت بازار به استقبال آن رفتند. مثلا یکی از فعالان بورسی در توییتر خود در واکنش به این اتفاق نوشت: «سجامی شدن برای همه سهامداران اجباری شد آن هم تا ۲۰ شهریور. اتفاق خوبیه، حداقلش اینه که شرکت‌ها دیگه بهانه‌ای برای واریز نکردن سود مجمع از طریق سجام ندارن. قبلا میگفتن همه سهامداران ما سجامی نیستن که از طریق سجام سود مجمع رو پرداخت کنیم.» کاربر دیگری هم که به نظر موافق این مصوبه بود نوشت: «با لحن و تهدیدشون و... کاری ندارم ولی باید این اتفاق بیفته مخصوصا تکلیف این دو سه کدی‌ها معلوم بشه برای پرداخت سود سندهای قهریشون مشکل زیاد پیش میاد.» سایر کاربران هم مخالفت چندانی با این مصوبه نداشتند و فقط برخی از آنان از اینکه لحن مصوبه تهدیدآمیز بوده شکایت داشتند.

با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید و به تبع آن تیم اقتصادی جدید، گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها درباره رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در گعده‌‌‌های بورسی کلید خورده است. فارغ از اسامی‌ای که برای ریاست جدید این سازمان مطرح می‌شود، برخی فعالان بورسی سوال اساسی‌‌‌تری مبنی بر اینکه لزومی به تغییر این پست وجود دارد یا نه، می‌‌‌پرسند.

در همین راستا یکی از فعالان بازار سرمایه در توییتر خود این سوال را مطرح کرده که آیا «موافق تغییر رئیس سازمان بورس هستید، به نظرتون چه کسی شایستگی این سمت رو داره؟»‌‌‌ و سهامداران و تحلیلگران بورسی نیز به این سوال، پاسخ‌‌‌‌های متفاوتی داده‌‌‌اند. مثلا امیر فهیمی، از کارشناسان بازار سرمایه عملکرد دهنوی را مثبت ارزیابی و تاکید کرده ادامه ریاست او بر سازمان بورس به نفع بازار است.

کاربری هم با نام «السا» نوشت: «به نظر من عملکرد آقای دهقان‌دهنوی خیلی خوب بود. هرچه که به فکر ما می‌رسید انجام دادند از دامنه نامتقارن تا اعتراض به تغییر مدیرعامل شستا و نامه برای تعیین نرخ خوراک پالایشی‌ها. تنها کاری که انجام ندادن افزایش یا حذف دامنه نوسان است.» بسیاری از کاربران دیگر هم عملکرد او را مثبت ارزیابی کردند و معتقد بودند دهنوی به جز دامنه نوسان نامتقارن عملکرد خوب، بابرنامه و بدون جوسازی و هیاهو داشته است. در این میان برخی هم معتقدند بودند دهنوی مخالفانی در مجلس دارد و به این دلیل اجازه ادامه فعالیت در سازمان بورس به او داده نمی‌شود.

در سوی دیگر اما کاربرانی هم بودند که عملکرد دهنوی را راضی‌‌‌کننده نمی‌‌‌دانستند و معتقد بودند چون اکنون بازار مثبت است سایرین موافق او هستند.

مثلا کاربری با نام «بارکا» نوشت: «جالبه تا الان یه ذره بورس رونق گرفته یه عده ذوق کردن و از این بشر تقدیر میکنن! یادشون رفته که شاهکار دامنه نامتقارن مثبت۶ و منفی۲ در زمان ایشون بود که ۳ ماه اکثر سهم‌ها رو قرمز و قفل صف فروش کرده بود.»

کاربر دیگری هم نظر متفاوتی داشت و معتقد بود باید به دهنوی زمان بیشتری داد. او نوشت: «الان همه میگن خوبه چون بازار مثبته؛ این سوال رو وقتی بازار منفی شد بپرسید، جواب‌ها کاملا برعکس میشه، شخصا فکر می‌کنم به هر مدیری مخصوصا تو این جایگاه حداقل باید زمان کافی داد برنامه‌هاشو اجرا کنه و واسه قضاوت عملکرد ایشون زوده.»

شاهین چراغی

عضو سابق شورای‌‌‌عالی بورس

در شرایطی که کشور نیازمند رونق در تجارت داخلی و خارجی و افزایش تولید است، بانک مرکزی باید ساعت کاری و روزهای سامانه‌‌‌های ساتنا و پایا را افزایش دهد. محدود کردن ساعت انتقال پول به‌زعم کنترل سرعت گردش پول صرفا دریافت و پرداخت واحدهای تجاری را دچار مشکلات عدیده کرده و اثر دیگری بر قیمت ارز و تورم ندارد.

 میثم باقری کوپایی

فعال حوزه بورس

در حال حاضر حدود ۹ هزار مشتری برای خرید از بورس کالا کد گرفته‌اند و بیش از ۴ هزار مشتری تاکنون اقدام به خرید سیمان کرده‌اند. با این رویه و حضور حداکثری تولیدکنندگان سیمان، انتقال کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده نهایی با قیمت منصفانه تشدید خواهد شد.

 سیامک قاسمی

کارشناس مسائل اقتصادی

خلق پول تولیدآفرین؟ دوباره اصطلاحات من‌درآوردی شروع شد! خلق پول، خلق پول است و وقتی خلق پول و رشد نقدینگی بیشتر از ظرفیت جذب آن در اقتصاد و رشد اقتصادی باشد، منجر به تورم‌‌‌‌‌‌های سنگین می‌شود، برای ادامه رشد پایه پولی و نقدینگی دنبال اصطلاحات شیک و بزک‌کرده نگردید!

 همت قلی‌‌‌زاده

کارشناس مسائل اقتصادی

وجود دو نوع سیستم بانکی مصطلح به ‌خصوصی و دولتی عواقب بسیار بدی داشته و خواهد داشت. به عنوان مثال آربیتراژ بین‌بانکی امر خطرناکی است که سال‌هاست در کشور رایج است. همچنین، وجود سیستم دوگانه بانکی، رقابت برای خلق نقدینگی ایجاد کرده که ریشه‌اش به همان آربیتراژ هم مرتبط است.

 میترا فرخ‌‌‌پور

کارشناس بازار سرمایه

اینقدر تو تحلیلاتون به وجد نیایید که فلان سهم نسبت به مدت مشابه درآمدش اینقدر رشد داشته، واقعا این یک پایه و اساس برای تحلیل نیست وقتی مقدار تولید شرکت همونه!