35 copy

طی هفته‌‌های گذشته و با شروع به‌کار دولت جدید ابهامات در بازار افزایش یافته و‌این موارد پیش‌بینی روند آتی سهام را تحت‌تاثیر قرار داده است. پیش‌بینی‌ها از‌اینده بورس تهران، حداقل در کوتاه‌مدت دشوار و اغلب بر پایه مفروضاتی است که هر کدام خود سناریویی طولانی نزد سهامداران قرار می‌دهد. مهم‌ترین عامل‌این ابهامات روشن‌نبودن برنامه دولت جدید در قبال حل مساله برجام و توافق هسته‌ای است.‌این ابهامات بورس و فراتر از آن بسیاری از تصمیمات سرمایه‌گذاری افراد را وارد یک فضای تعلیق کرده است و به‌نظر می‌رسد تا زمان روشن‌تر شدن ابعاد موضوع، شرایط به ‌همین روال ادامه داشته باشد. بر همین اساس نیز  عمده کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» نسبت به‌آینده بازار نوعی احتیاط را پیش‌بینی‌ می‌کنند و معتقدند تا زمانی که برخی موضوعات در بازار تعیین‌تکلیف نشده باشد، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد. سهامداران حاضر در‌این نظر‌سنجی اما خوشبین‌تر هستند و معتقدند بورس مجددا در مدار صعود قرار خواهد گرفت.

  بورس هفته از نگاه کارشناسان

صعودی: 42‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی‌این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام در هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. فعال‌شدن حقیقی‌ها  در سمت خرید و افزایش نسبی سطح  نقدینگی در بازار  اصلی‌ترین دلیل‌این نوع نگاه نزد‌این دسته از کارشناسان بوده است. به اعتقاد‌این افراد بازار در ادامه روند حرکتی خود در هفته‌‌های اخیر، تحت‌تاثیر افزایش تورم و نرخ ارز همچنان پتانسیل رشد را دارد. در‌این میان اخباری حاکی از حمایت دولت از بازار سهام نیز می‌تواند در صعود شاخص به‌کانال‌‌های بالاتر موثر باشد. علاوه‌براین افزایش سطوح قیمت در اقتصاد که‌این روزها در افزایش قیمت کالاها به‌طور محسوس قابل مشاهده است، در استقبال از صنایع ریالی اثرگذار خواهد بود. تمامی‌این موارد به‌ حرکت بورس در مسیر صعودی کمک خواهد کرد.

کم‌نوسان: 50‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص‌سهام در هفته‌جاری کم‌نوسان خواهد بود.  این کارشناسان می‌گویند: به‌رغم عوامل حمایتی همچون صعود نرخ ارز و افزایش نرخ فروش شرکت‌ها‌، تقاضا در‌این سطوح قیمتی محتاط خواهد بود. اصلی‌ترین دلیل‌این احتیاط ابهام در سرنوشت برجام و به‌طور کلی توافق هسته‌ای است. هنوز مشخص نیست تیم دیپلماتیک جدید چه برنامه‌ای برای حل مساله تحریم‌ها دارد؛ از ‌این‌رو تا مادامی‌که ‌این ابهام پابرجا باشد، تقاضا جسارت چندانی نخواهد داشت، هر چند سمت فروش نیز به‌دلایلی همچون معیار ارزندگی سهام نمی‌تواند چندان فعال باشد، از طرفی بحث برنامه دولت برای تامین کسری‌بودجه نیز موضوعی است که از سوی معامله‌گران رصد می‌شود. همچنین دسته‌ای از تحلیلگران سطح کنونی شاخص‌کل را همراه با مقاومت‌هایی می‌دانند که بورس برای عبور از آن محرک و انگیره قوی نیاز دارد. در ‌این شرایط به‌نظر می‌رسد ‌پول‌‌های موجود در بازار نیز به‌هدف کسب سود به‌سمت سهام کوچک‌تر حرکت کند. این عوامل در نهایت روند کم‌نوسانی را در معاملات سهام حاکم خواهد کرد.

نزولی: 8‌درصد تحلیلگران شرکت‌کننده در ‌این نظر‌سنجی روند نماگر اصلی بورس را نزولی پیش‌بینی‌ کرده‌اند. این افراد معتقدند تقاضای قابل‌توجه سهام درچند هفته اخیر قیمت‌ها را به‌سطحی رسانده است که احتمالا فرصتی برای شناسایی سود از سوی سهامداران فراهم می‌شود. بسیاری درصدد خروج از سهام تا زمان روشن‌تر شدن فضای اقتصادی و سیاسی هستند و ترجیح می‌دهند تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری را به‌ فضای مطمئن‌تری موکول کنند.

  سهامداران چه می‌گویند‌؟

صعودی: 55 ‌درصد  سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند نماگر اصلی سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام دلاری تحت‌تاثیر  رشد نرخ ارز و سطوح قابل‌توجه قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی (به‌رغم نزول اخیر) همچنان رشد قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر صنایع ریالی نیز با موج تورمی موجود در اقتصاد حرکت خواهند کرد. این موضوع منجر به ‌تداوم رشد قیمت‌ها و به‌تبع نماگر اصلی بازار سهام خواهد شد.

کم‌نوسان: 30‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات‌ این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. تقابل ارزندگی سهام بر اساس ارزش دلاری آن در مقایسه با سقف سال گذشته انگیزه حرکت و فعالیت را از وی سلب کرده است. ضمن آنکه نامشخص بودن تحولات ‌آینده سیاسی در بخش برجام منجر به‌حرکت پایاپای عرضه و تقاضای سهام خواهد شد. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد بورس در هفته‌جاری روند کم‌نوسانی را پی بگیرد.

نزولی: 15‌درصد سهامداران مزبور معتقدند شاخص سهام در ‌این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند رشد اخیر قیمت‌ها، فرصت شناسایی سود را به ‌معامله‌گران داده است. امری که با توجه به‌میزان ابهامات موجود در بازار و تجربه ناخوشایند از اصلاح طولانی‌مدت سهام در سال گذشته، نزول قیمت‌ها و شاخص بازار سهام را به‌دنبال خواهد داشت.