28 copy

در هفته موارد متعددی برای افت شاخص سهام عنوان می‌شود اما مهم‌ترین آن به‌مساله رفع تحریم‌ها ایران باز‌می‌گردد. به‌نظر می‌رسد نگاه اهالی تالار شیشه‌ای به‌انجام یک توافق هسته‌ای و کاهش نرخ دلار در واکنش به‌آن منجر به‌خروج قابل‌توجه نقدینگی از بازار شده است. فضای موجود در بازار سهام در ادامه این تحولات با بهت و تعجب همراه است. برهمین اساس نیز نگاه آن چنان غالبی در بین سهامداران و کارشناسان در مورد روند بازار سهام طی هفته جاری وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد  فعلا  غالب افراد در شوک روند معاملات در هفته گذشته هستند.

  کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: 30‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. از نگاه این افراد اصلاح قابل‌توجه قیمت سهام در هفته گذشته دوباره توجه به‌بازار را بازمی‌گرداند.

به‌اعتقاد این دسته از تحلیلگران هیجان تا حد زیادی تخلیه شده است و انتظار می‌رود بورس بازان به‌تدریج با نگاه واقعی‌تر به‌معاملات سهام بپردازند. این دسته می‌گویند قیمت سهام بدون‌توجه به‌مولفه‌های بنیادی با افت قیمت مواجه شد و انتظار می‌رود این هیجان به‌زودی رفع شود و معاملات وارد روند منطقی شوند. در این میان افزایش احتمال حرکت سیاستگذار به‌سوی حذف نرخ 4200 تومانی دلار که زمزمه‌های  آن در چند هفته گذشته به‌گوش می‌رسید، نیز به‌افزایش تقاضا در بسیاری از صنایع بورسی منجر خواهد شد، ضمن اینکه توجه به‌ثبات نرخ دلار در محدوده فعلی عامل تهدید در بازار خواهد بود.

کم‌نوسان: 35‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود.این کارشناسان می‌گویند: هفته پیش‌رو در آغاز شش ماهه دوم سال به‌یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال‌جاری تبدیل شده است. جایی‌که بعد از یک اصلاح نسبتا سنگین  جهت‌گیری سهامداران در ادامه مسیر بورس اهمیت زیادی خواهد داشت. با این حال به‌اعتقاد این دسته از تحلیلگران بعد از این اصلاح قابل‌توجه سهامدارانی که ترس بیشتری از آینده داشتند، از معاملات بیرون رفته‌اند. برخی نیز با ناباوری نظاره‌گر معاملات بودند، به‌نظر می‌رسد طی این هفته استراتژی صبر را پیشه بگیرند و فعالیت خود در سمت خرید و فروش را کاهش دهند. امری‌که در نهایت روند کم‌نوسانی را در معاملات سهام حاکم خواهد کرد.

نزولی: 35‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی روند نماگر اصلی بورس را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند.این افراد معتقدند بورس‌بازان فعلا از ادامه سهامدارای در بازار سهام نگران هستند و از این‌رو از هرفرصتی برای خارج‌کردن نقدینگی خود استفاده خواهند کرد. از نظر این افراد در شرایط فعلی ریسک‌های موجود در بازار بیشتر از فرصت‌ها است.علاوه بر ریسک اصلاح نرخ ارز، ریسک کسری‌بودجه که احتمال انتشار اوراق و سیاست‌های انقباضی را افرایش می‌دهد در بازار وجود دارد. این موارد سبب می‌شود قیمت سهام در مدار نزولی حرکت کند.

  نگاه سهامداران به‌هفته جاری

صعودی: 46‌درصد  سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام بعد از یک هفته هیجان و نگرانی در این هفته بار دیگر با تقویت تقاضا مواجه خواهد شد. از نگاه این افراد ثبات نرخ ارز در محدوده کنونی و همچنین افزایش احتمال حذف نرخ دولتی دلار نیز در افزایش تقاضا اثرگذار خواهد بود. این موضوع منجر به‌تداوم رشد قیمت‌ها و نماگر اصلی بازار سهام خواهد شد.از طرفی اخبار مناسب از ناحیه برجام نیز می‌تواند به‌رغم نگرانی از افت سنگین نرخ دلار در بهبود فضای بازار کمک‌کننده باشد.

کم‌نوسان: 30‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی  معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. تقابل هیجان موجود در بازار سهام و  حمایت عوامل بنیادی منجر به‌تشکیل فضای احتیاط در بازار سهام می‌شود. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد بورس در هفته آینده روند کم‌نوسانی را در پی بگیرد.

نزولی: 24‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی  مزبور معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد.این سهامداران می‌گویند افت اخیر قیمت‌ها که در بسیاری موارد بدون توجه به‌ارزش‌گذاری سهام صورت گرفت، در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.از نگاه این افراد تا زمانی که ابهام بسیاری از مسائل در بازار وجود داشته باشد، سهامداران فروش را بر خرید ترجیح خواهند داد.