سوال: با توجه به اینکه بازار سرمایه شهریورماه در مسیر صعودی تغییر جهت داد، ممکن است این روند در پاییز ادامه یابد؟

پاسخ از علیرضا تاجبر، کارشناس بازارسرمایه: بازار سرمایه با چند ابهام اساسی دست به گریبان است. گرچه به نظر می‌رسد معامله‌گران در کوتاه‌مدت نوسانات مثبت و منفی را تجربه کنند. روند فعلی معاملات با توجه به روزهای منفی شاخص در شهریورماه نشان می‌دهد شاخص احتمالا در روزهای آتی به صورت محدود وارد مدار صعودی شود. اما واقعیت این است که ابهامات پیش روی بازار بر نحوه انجام داد و ستدها اثرگذار است و نمی‌توان برای بلندمدت به بازگشت صعودی قیمت سهام امیدوار بود. هرچند چشم بازار به مباحث مرتبط با برجام است. هر تصمیمی که دولت در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل کشور اتخاذ کند بر بازار سهام تاثیر مستقیم می‌گذارد و جهت معاملات را تغییر می‌دهد. از این رو تا زمانی که ابهامات این حوزه بر طرف نشود برای بازار سرمایه نمی‌توان چشم‌انداز روشنی ترسیم کرد.

دومین موضوعی که در حال حاضر بورس با آن مواجه است، بحث قیمت‌گذاری دستوری کالاها و صنایعی است که سهام آنها در بورس معامله می‌شود. همان‌طور که بارها به آن اشاره شده ورود سیاستگذار به این حیطه برای کنترل نرخ تورم مشکلات بسیاری را برای بازار سرمایه به وجود می‌آورد. هر اتفاقی در وزارت صمت در مورد نرخ سیمان و فولاد رخ دهد، قیمت کل محصولات بورسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

یکی از مصائب این روزهای فعالان بورسی، انتشار اوراق با بهره بالاست. در انتشار میزان اوراق و بهره آن ابهاماتی وجود دارد در حالی که عدد و رقم‌های احتمالی بر روند بازار سرمایه اثرگذار است. از سوی دیگر ابهاماتی که در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز وجود دارد چشم‌انداز روشنی از آینده بازار جلوی سرمایه‌گذاران نمی‌گذارد.

شواهد نشان می‌دهد مشکلاتی که بر بورس سایه انداخته حداقل تا اواسط پاییز پابرجاست. در همین راستا با توجه به این که وزرا واکنش قطعی در مورد مسائل عنوان شده نشان نداده‌اند، نمی‌توان گفت بازار سهام روند مثبتی را طی کند. هرچند در این راه به نظر می‌رسد شاخص کل با نوسانات جزئی همراه باشد.

در چنین شرایطی به سهامداران به توصیه می‌شود دور از هیجانات و شایعات بازاری و با تکیه بر تحلیل و بررسی نسبت خرید و فروش سهام بورسی اقدام کنند. نوسان همراه بازار سرمایه است و نباید در روزهایی که بازار منفی می‌شود بلافاصله سهامداران وارد صفوف فروش شوند. تعادل در رفتار سهامدار بازار را به سمت متعادل شدن سوق می‌دهد.  در روزهایی که بازار سرمایه تحت‌تاثیر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی قرار دارد، رفتار سهامداران خرد می‌تواند بسیار تعیین‌کننده و حیاتی باشد. بر همین اساس سهامداران باید برای بهره‌مندی از سود سرمایه‌گذاری در بورس همچنان صبور باشند.