سوال: دو روز می‌شود که بازار مثبت شده و شاخص کل بورس هم رشد داشته اما پرتفوی بسیاری از سهامداران هنوز قرمز است و ضررهای دو هفته گذشته به ضرر ماه‌‌‌های گذشته اضافه شده است! چرا با وجود مثبت شدن بازار، ضررهای ما جبران نمی‌شود و همچنان در ضرر هستیم؟ با این وضعیت بازار باید چه کنیم؟

پاسخ از مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه: اینکه بازار به صورت یکپارچه بالا برود یا پایین بیاید به این معنی است که بازار از حالت نرمال خارج شده و استاندارد نیست. در یکی، دو سال اخیر شاهد حرکت‌‌‌های گروهی، چه برای خرید سهام و چه برای فروش سهام بودیم که این اتفاق یکی از نشانه‌‌‌های به‌هم خوردن تعادل بازار و هیجانی بودن آن بود.

 بنابراین اینکه یکسری از سهم‌‌‌‌‌‌ها رشد کنند و یکسری رشد نکنند در همه بازارها وجود دارد و از نشانه‌‌‌های این است که بازار متعادل است. اینکه می‌‌‌گویند بازار مثبت است یا منفی، بر اساس شاخص کل می‌‌‌گویند و سهم‌‌‌های بزرگ هم تاثیر بسیار بیشتری روی شاخص کل بورس دارند و در مقابل سهم‌‌‌های کوچک خیلی باید افت یا رشد کنند تا بتوانند تاثیر یک‌ درصدی یک سهم بزرگ را پوشش دهند. بنابراین عمدتا رشد بازار بر اثر سهم‌‌‌های بزرگ است. اما درباره اینکه چرا با وجود مثبت بودن بازار، پرتفوی برخی سهامداران منفی است، باید گفت: دلیل این اتفاق این است که آنان بر اساس شنید‌‌‌ه‌‌‌های شبکه‌‌‌های مجازی به خرید و فروش سهام پرداخته‌اند. سهم‌‌‌هایی که در شبکه‌‌‌های اجتماعی به اصطلاح سیگنال و فشار تقاضا برای آنها ایجاد می‌شود، معمولا سهم‌‌‌های کوچک هستند به همین دلیل می‌‌‌بینیم اقبال سهامداران خرد و کسانی که بر اساس شنیده‌‌‌ها و تحلیل دیگران خرید و فروش می‌کنند بیشتر به سمت سهم‌‌‌های کوچک و دارای ابهام است.

کارشناسان همیشه به سهامداران تاکید داشته‌‌‌اند برای ورود به بازار سرمایه یا آموزش ببینند یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کنند. کسی که بر اساس تحلیل دیگران و شبکه‌‌‌های اجتماعی وارد بازار سرمایه شود و خرید و فروش کند، نمی‌تواند در این بازار سود کند و موفق شود. بنابراین سهامداران باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر آموزش لازم را ندیدند، خودشان معامله نکنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند. اگر کسی تنها اصول اولیه را در بازارهای مالی رعایت کند در زندگی اقتصادی‌‌‌اش دچار چالش اساسی نمی‌شود. نکته مهم دیگر برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه این است که با پول مازاد و همچنین با در نظر گرفتن ریسک معامله کنند و به حد ضرر خود پایبند باشند تا موفق شوند.