از دیگر موضوعاتی که در آخرهفته‌‌‌ای که گذشت در فضای توییتر فارسی و به‌خصوص جمع‌‌‌ اقتصادی‌‌‌ها درباره آن صحبت می‌‌‌شد، ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حمایت از تولیدکننده‌‌‌های داخلی و جلوگیری از واردات بود. در همین رابطه حسین سلاح‌‌‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در صفحه شخصی خود در توییتر با طرح این مساله که «بیایید برای یک لحظه فرض کنیم حمایت دستوری از صنایع داخلی واقعا لازم است...» این پرسش‌ها را مطرح کرد: «اگر هم چنین باشد این حمایت وامی است که ملت به آن صنعت می‌دهد و باید مانند هر وام دیگری معلوم شود مبلغ آن چقدر است، ذی‌نفعان ریسک و بهره‌اش چه کسانی هستند و چطور و تحت چه ضمانتی بازپرداخت خواهد شد؟»

عباس عبدی هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دفاع از واردات به این دلیل نیست که احتیاجات عده‌‌‌ای پولدار تامین شود. بلکه مسأله اصلی ایجاد رقابت برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت است. اگر دیگران می‌توانند کالایی را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنند چرا تولیدکننده داخلی نتواند؟»

 این دو توییت از جمله توییت‌‌‌هایی بود که سر از گروه‌‌‌ها و کانال‌‌‌های تلگرامی هم درآورد و در فضای توییتر فارسی هم مورد توجه قرار گرفت. غیر از این‌‌‌ها بقیه کاربران حوزه اقتصادی که در توییتر فعال هستند هم درباره منع واردات کالاهای اساسی و به‌خصوص لوازم خانگی به کشور نوشته‌‌‌هایی انتقادی منتشر کردند.

در فضای کلی توییتر فارسی هم بین کاربران بیشترین نوشته‌‌‌ها درباره تورم، تحریم‌ها، تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و البته کاهش سرعت اینترنت و اختلال در کار کردن فیلترشکن‌‌‌ها بود. خیلی از کاربران به این موضوع در روزهای گذشته پرداختند که برای دسترسی به توییتر و تلگرام مجبور به امتحان چند فیلترشکن هستند تا بتوانند چند دقیقه‌‌‌ای در این شبکه‌‌‌ها حضور داشته باشند. این موضوع باعث شده بود که تا حدودی زمزمه‌‌‌های اجرای طرح صیانت در فضای توییتر فارسی مطرح شود.

محمد هادی سبحانیان

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

کاهش تورم در گرو کاهش کسری بودجه است؛ و کسری بودجه کاهش نخواهد یافت جز با کنترل رشد افسارگسیخته هزینه‌‌‌ها. مورد آخر مستلزم عزم و اراده قوای سه‌‌‌گانه است.