نوبت بازار‌های جهانی

در میانه‌‌ هفته معاملاتی گذشته بود که گروه محصولات شیمیایی متاثر از بهبود وضعیت بازار کامودیتی‌‌ها (نفت، گاز و متانول) با تغییر روند محسوسی همراه شد. موج افزایشی در این گروه به سایر صنایع و شرکت‌های زیر‌مجموعه اعم از پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها سرایت پیدا کرد و تا حدودی موجب تشدید تحرک در بخش متقاضیان روز شنبه نیز شد. دیروز نوبت به سهام فولادی رسید. افزایش نرخ دلار در کنار سیگنال مثبت بازار‌های جهانی از دلایل قابل‌ملاحظه در صعود این گروه به‌شمار می‌رود.در حالی روز شنبه شاهد افزایش خالص خرید‌ها در گروه‌های به اصلاح لیدر بازار سهام بودیم که دامنه نوسان مانع از اختصاص سهم به متقاضیان خرید در این گروه‌ها شد. بنابراین معضل خودساخته به‌طور مجدد همانند سد مقابل ورود نقدینگی تازه‌نفس به بزرگان تالار شیشه‌ای عمل کرد و باعث شد اکثر سهم‌های مورد توجه سرمایه‌گذاران با صف خرید چند میلیونی قفل و در نهایت بسته شوند.با اینکه ایجاد فرسایش در جریان معاملات بزرگ‌ترین دستاورد دامنه نوسان و حجم مبنا محسوب می‌شود، در داد و ستد‌‌های دیروز بر بورس‌بازان نمایان شد که به‌رغم رکورد‌شکنی‌‌های اخیر در بازار کالاهای اساسی در جهان اما سرمایه‌گذاران داخلی بیش از حد و حدود تعیین‌شده اجازه خرید و فروش ندارند.

  بازی حقیقی‌ها

در حالی بازار بر محور حقیقی‌های بورس تهران حرکت کرد که خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در ۱۰ مهر‌ماه ۱۴۰۰ از وزن بالای صنایعی اعم از محصولات شیمیایی، کانه فلزی و فرآورده‌ نفتی حکایت داشت. با این حال رشد مس، سرب و روی و به‌اصطلاح سبزپوشی این کالاها در بازار‌های جهانی (روز جمعه) توام با میزان اثر‌‌گذاری آنها در روند بازار‌های داخلی باعث افزایش اقبال در گروه‌هایی نظیر معدنی‌ها و فلزی‌ها نیز شد. این مهم در کنار رکورد‌شکنی روزانه نفت و گاز، اوره و متانول در جهان سبب وضعیتی شگفت‌انگیز در گروه محصولات شیمیایی شده است‌، به‌طوری‌که این گروه با اختلاف فاحش نسبت به سایر صنایع بورسی در صدر فهرست  بیشترین خالص خرید سهامداران خرد بورس تهران قرار گرفت. بر این اساس پتروپالایشی‌ها نیز همانند روز‌های پایانی هفته گذشته به مسیر رو به صعودی خود ادامه دادند، منتها این‌بار با قدرت و شدت بیشتری گام افزایشی برداشته شد.

  ریسک فصل سرد

نکته حائز اهمیت در کنار موج صعودی تازه‌نفس در بازار‌ کامودیتی‌ها نزدیک شدن به فصل سرما است. به عقیده برخی از کارشناسان حوزه انرژی احتمالا طی چند هفته آینده با اختلال در حوزه انرژی به لحاظ تامین منابع در فصل سرما همراه شویم. بحران انرژی موضوعی بوده که فقط به بازار داخلی ختم نمی‌شود، بلکه ابعاد آن به‌قدری گسترده است که بازار‌های جهانی نیز یقینا با ابعاد وسیع‌تری از آن روبه‌رو خواهند شد. این رویداد که در جای خود اجتناب‌‌ناپذیر بوده یقینا در روند حرکتی بازار کامودیتی‌ها اثر‌‌گذاری محسوسی خواهد داشت. به تبع آن بازار سهام کشور که ۶۰ تا ۷۰‌درصد آن تحت‌تاثیر نرخ‌های بازارهای جهانی قرار دارند با اختلال در زمینه تامین مواجه می‌شوند. از همین‌رو همانند تجربه فصل تابستان که قطعی برق را در صنایع و گروه‌های مختلف تجربه کردیم، طی هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو ایجاد اختلال در حوزه انرژی دور از ذهن نخواهد بود. تعطیلی احتمالی کارخانه‌های بزرگ در دنیا در فرایند تولید محصول شرکت‌ها به‌طور قطع اثر‌گذار است. بر این اساس همگام با کاهش منابع موجود در حوزه انرژی یقینا افزایش قیمت یکی از پیامد‌های اصلی آن در بازار کالاها خود را سریعا نمایان می‌کند و روند سودسازی صنایع را به‌طور کامل تحت‌تاثیر قرار ‌می‌دهد.

  در مسیر انتشار عملکرد

انتشار گزارش عملکرد یک ماهه شرکت‌ها نشان از وضعیت مطلوب صورت‌های مالی در شهریور‌ماه دارد. در عین حال سرمایه‌گذاران در انتظار ارائه عملکرد و شفاف‌سازی شرکت‌های پتروپالایشی‌‌ها هستند که تاکنون صورت‌های مالی خود را منتشر نکرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود افزایش نرخ کالاهای اساسی در گزارش عملکرد ماهانه و حتی ۶ ماهه شرکت‌ها که در اواخر مهر‌ماه منتشر خواهد شد سمت و سوی جدیدی به بازار سهام و مسیر گردش نقدینگی دهد.

  تحرک سهامداران

روز شنبه حقوقی‌های بازار به خرید گروه‌هایی نظیر بانک و سیمان میل پیدا کردند. در نقطه مقابل حقیقی‌ها نیز با در نظر گرفتن ثبات نرخ دلار در کانال جدید قیمتی و رکورد‌شکنی بازار‌های جهانی خالص خریدی به رقم ۲۲۰میلیارد تومان را رقم زدند. در این میان ارزش معاملات خرد بورس تهران طی ۱۶ روز کاری اخیر (از ۱۶ شهریور تاکنون) توانست با افزایشی قابل‌ملاحظه رقم ۵۸۵۷ هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص دهد. در فرابورس نیز ارزش معاملات خرد رقم ۱۹۶۸میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد. بر اساس این گزارش،  دو اهرم دلار و بازار جهانی در کنار یکدیگر باعث ورود پول حقیقی به گردونه داد و ستد‌ها و رشد ارزش معاملات در نخستین روز کاری هفته شدند.