در همین رابطه مهدی رباطی، رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «به‌‌‌نظر می‌رسد پیام قهر طبقه متوسط شهری با صندوق رای در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری توسط اصولگرایان تندرو کاملا شنیده شده است.» در کنار این موضوع صحبت‌‌‌های دیپلمات‌‌‌های اروپایی و آمریکایی و اظهارنظرهای مقامات ایرانی در خصوص برجام و شرط و شروط‌‌‌ها نیز از دیگر موضوعاتی بود که کاربران توییتر درباره آنها مطالبی را در صفحه‌‌‌های خود منتشر و سعی می‌کردند که تحلیلی از شرایط ارائه بدهند. برای مثال مجید شاکری، پژوهشگر حوزه مالی در توییتر خود نوشت: «تجارت دوجانبه و تجارت بین‌الملل جایگزین هم نیستند اما نسبت به هم مثل بیمه عمل می‌کنند. اگر ایران توانسته بود زنجیره تجارت دوجانبه را پیش از برجام بسازد و در ایام برجام ارتقا بخشد، ترامپ «هرگز» از برجام خارج نمی‌شد. همان تجارت دوجانبه نصفه و نیمه ۹۲-٩۰ مذاکرات عمان را ساخت.» با این حال موضوعات روز هم در آخرهفته گذشته سهم زیادی از نوشته‌‌‌های کاربران توییتر و اینستاگرام را به خود اختصاص داد. کاربران با انتشار فیلم‌‌‌ برخورد نیروی انتظامی با یک شهروند در خیابان، به نوع برخوردها و رفتار با شهروندان اعتراض می‌کردند. این موضوع صدای فعالان اقتصادی را هم درآورد و افرادی مثل پیمان مولوی، پدرام سلطانی و عباس عبدی از جمله این افراد بودند.

سفرهای استانی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نه فقط مورد توجه کاربران توییتر فارسی قرار گرفته بلکه در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌ها هم درباره آن صحبت می‌شود. این سفرها موافقان و مخالفانی دارد که خیلی با هم وارد گفت‌‌‌وگو و جروبحث نمی‌‌‌شوند. آنها فقط به انتشار نوشته‌‌‌ها و نظراتشان در فضای توییتر اکتفا می‌کنند و درباره علل مخالفت یا موافقت خود با این سفرها می‌‌‌نویسند. سهامداران خرد بورس اما در نوشته‌‌‌هایشان جنبه انتقادی این سفرها را مدنظر قرار می‌دهند. آنها به این موضوع می‌‌‌پردازند که بهتر است رئیس دولت سیزدهم سفری هم به ساختمان سازمان بورس داشته باشد و در جریان امور و آنچه که در این حوزه در حال اتفاق افتادن است، قرار بگیرد. اقتصادی‌‌‌ها هم به این موضوع می‌‌‌پرداختند که از دل این سفرها بعید است اتفاق مثبتی در مدیریت و برنامه‌‌‌ها رخ دهد و فقط خرجی روی دست استان‌‌‌ها برای بازدید و جلسه و این قبیل موارد می‌‌‌گذارد. به اعتقاد آنها الان وقت سرکشی به استان‌‌‌ها نیست و رئیس دولت باید با اقتدار هرچه بیشتر اوضاع اقتصادی کشور را سر و سامان دهد و بعد به سفرهای استانی برود. با این حال دیروز، محمد مهدی اسماعیلی، ‌‌‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتر خود اعلام کرد: «مبلغ ۲۰۰‌میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به استان فارس برای تکمیل تالار مرکزی شیراز اختصاص یافت.» او همچنین نوشت: «شیراز مهد هنر و فرهنگ ایران زمین است و باید متناسب با این جایگاه تاریخی زیرساخت‌های فرهنگی در این کلان‌شهر فراهم شود.» موافقان از این سفرها اینطور برداشت می‌کنند که رئیس دولت سیزدهم، رئیسی پشت‌میز بنشین نیست و مدام در تکاپوست تا از نزدیک مشکلات را مورد مشاهده و بررسی قرار بدهد. دیروز در همین رابطه محمد حسینی، معاون رئیس دولت سیزدهم در امور مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر با اعلام روز پرکار دولت، نوشت: «آقای رئیسی و وزرا دیروز در استان فارس از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند تا تصمیمات و اقدامات آتی واقع‌بینانه باشد. مثلا بنده به چهار شهرستان فسا، استهبان، نی‌ریز و بختگان سفر کردم. کاش‌ درصدی از این اهتمام در ۸ سال گذشته وجود داشت تا اوضاع چنین نابسامان نشود!»

در کنار این موضوعات یکی از توییت‌‌‌هایی هم که در آخرهفته گذشته مورد توجه کاربران توییتر قرار گرفت، پیشنهادهای علی سعدوندی، اقتصاددان برای شورای عالی بورس و رئیس سازمان بورس بود. او در توییتر خود با ذکر چهار پیشنهاد نوشت: «حذف دامنه نوسان و حجم مبنا. اصلاح روند عرضه اولیه نه اینکه فقط به صندوق‌های دوست‌داشتنی اختصاص یابد. تبیین مقررات کفایت سرمایه نهادهای مالی و تسهیل مجوزها.» او بعد از لیست کردن این پیشنهادها در توییت دیگری نوشت: «ضمنا ماده واحده‌ای در مجلس انقلابی تصویب شود تا شرکت‌های بورسی که محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند از شمول قیمت‌گذاری و تعزیرات خارج شوند.»

حسین سلاح‌ورزی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران

از مجموع ۱۳هزار داروخانه فعال در کشور، بیش از هزار مورد آن متعلق به مستخدمین دولت و موسس ۲۲۱ باب، کارکنان «محترم» متولی صدور مجوز یا نظارت در سازمان غذا و دارو هستند. در این شرایط اگر حضرات برای حفظ انحصار تلاش نمی‌کردند عجیب بود. زیبا نیست؟

مجیدرضا حریری

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین

بیش از ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی سررسید گذشته پرداخت نشده، یعنی هر ایرانی از معدود اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات قطعی شده خود را نپرداخته‌‌‌اند حدود دو میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان طلبکار است. بدهکاران ملت را معرفی کنید.

محمد فاضلی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

کشور بدون تصمیم‌‌‌های سخت در اقتصاد، محیط‌‌‌زیست، سیاست داخلی و خارجی و... در مسیر توسعه قرار نمی‌گیرد. تصمیم سخت محتاج اعتماد عمومی قوی است. اولویت انجام ندادن هیچ کاری و نگفتن هیچ سخنی است که اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند. بقیه فرع بر این است.