نوشته‌‌‌هایی که در این زمینه منتشر می‌‌‌شد، بیشتر محتوای تجربه‌‌‌های شخصی و گلایه از بالا رفتن قیمت محصولات روزانه‌‌‌ای مثل شیر، ماست، برنج و این قبیل را داشت. کاربران، تحریم‌ها و تعلل در انجام مذاکرات برجام را از جمله عوامل تاثیرگذار در این وضعیت می‌‌‌دانستند. از دیگر موضوعاتی که در این رابطه در توییتر نوشته می‌‌‌شد، انتقاد از دولت سیزدهم بود. کاربران اندکی در این خصوص مطالبی می‌‌‌نوشتند ولی آنهایی که در این خصوص نوشته‌‌‌هایی منتشر می‌کردند به این مساله می‌‌‌پرداختند که در شرایطی که سه قوه کشور هماهنگ و همسو هستند دیگر بهانه‌‌‌ای برای سنگ‌‌‌اندازی و کارشکنی در امر مذاکرات برجام نیست و می‌توان خیلی سریع‌‌‌تر پای میز مذاکره نشست. آنها همچنین از دولت انتقاد می‌کردند که از یک طرف بر طبل رفع مشکلات اقتصادی مردم می‌‌‌کوبد اما از طرف دیگر، هیچ اقدامی برای رفع تحریم‌ها، پایین آمدن قیمت دلار و مسائلی از این دست نمی‌‌‌کند. در ادامه این بحث‌‌‌ها، صحبت‌‌‌‌‌‌های وزیر امور خارجه دولت سیزدهم مبنی بر اینکه مسیر مذاکرات اتمی از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد شد، موضوع دیگری بود که صدای کاربران توییتر را درآورده بود.

کاربرانی که چند روز پیش هم به صحبت‌‌‌های وزیر صمت دولت سیزدهم که  گفته بود به دنبال خارج کردن دلار از اقتصاد هستیم، انتقاد کرده بودند، دیروز با صحبت‌‌‌های وزیر امورخارجه باز هم نوشته‌‌‌هایی انتقادی در رد این صحبت‌‌‌ها منتشر کردند. برخی از آنها درباره سریال «بازی مرکب» که این روزها محبوب شده است، نوشتند و گفتند که ما  مشابه آن را در حال تجربه هستیم. برخی دیگر هم به این مساله پرداختند که هر دولتی بر اساس ایده‌‌‌‌‌‌ها و نظریه‌‌‌هایش راه جدیدی را می‌‌‌خواهد در مدیریت کشور در پیش بگیرد و با آزمون و خطا جلو برود که نتیجه این سیاست‌ها و این نگاه به مدیریت کشور، ناامیدی نسبت به آینده، سرخوردگی و افسردگی شهروندان است که نمی‌توانند حداقل‌‌‌های یک زندگی را در فضای اقتصادی و سفره‌‌‌های خود داشته باشند. نکته‌‌‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که این روزها فضای توییتر فارسی بیشتر بر پایه مسائل و مشکلات اقتصادی می‌‌‌چرخد.

کاربران از قیمت‌های کالاهای مختلفی که روزانه می‌‌‌خرند می‌‌‌نویسند، از گرانی‌‌‌ها و تغییر سبک‌‌‌ زندگی‌‌‌شان ‌‌یا از تجربه‌‌‌هایشان در افزایش اجاره‌خانه و تعمیر ماشین و این دست مسائل. از ماجراهای دیگر که باز هم مربوط به صحبت‌‌‌ یکی از وزرای دولت می‌‌‌شد، ماجرای ساخت ۴میلیون خانه در دولت سیزدهم بود. صحبت‌‌‌‌‌‌هایی که چند هفته پیش وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده بود.

بعد از مطرح شدن این صحبت‌‌‌ها، کاربران زیادی درباره نشدنی‌بودن این وعده و انتقاد از عادت مسوولان به مطرح کردن وعده‌‌‌هایی که هیچ وقت عملی نمی‌شود در صفحه‌‌‌های خود نوشتند. دیروز اما وزیر راه و شهرسازی در صحبت‌‌‌هایی به این مساله پرداخت و تا حدودی حرف‌‌‌های خود را اصلاح کرد. او گفت که وعده ساخت ۴میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که هر سال یک‌میلیون واحد ساخته خواهد شد. همه می‌‌‌دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می‌‌‌برد. بنابراین از ابتدا این مساله را اعلام کردیم که در وهله نخست باید تا حدود دو‌میلیون واحد مسکونی شروع کنیم. این تغییر موضع تا حدودی باعث شد که بار دیگر کاربران از تاثیر نوشته‌‌‌های خود در شبکه اجتماعی توییتر قدرت بگیرند. اما در رابطه با صحبت‌‌‌های وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، دیروز عباس عبدی، در صفحه شخصی خود در توییتر با بازنشر بخش‌‌‌هایی از صحبت‌‌‌های امیرعبداللهیان نوشت: «اگر مسیر اقتصادی کشور از رفع تحریم‌ها جدا ست، دیگر نیازی به مذاکره و اتلاف وقت نیست.»

دیروز در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها، امیر سیدی، مدیرعامل یکی از کارگزاری‌‌‌های کشور توییت سه سال پیش خود را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: «شاخص بورس تهران با بیش از سه‌هزار واحد رشد، ۶ رقمی شد و عدد ۱۰۰‌هزار را رد کرد. در تاریخ بورس در ایران همیشه در بلندمدت بازدهی این بازار از مسکن، طلا و ارز بالاتر بوده است.» او سپس در توضیح علت بازنشر این توییت نوشت: «طی سه سال از این توییت شاخص ۲۰ برابر شد و بعد حدود ۵۰‌درصد ریزش کرد تا به امروز برسیم، کسانی که در این روزهای بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند در چند سال آینده یکبار دیگر این جهش را برداشت خواهند کرد.» از توییت‌‌‌هایی هم که دیروز در جمع توییتری اقتصادی‌‌‌ها و بورسی‌‌‌ها مورد توجه کاربران قرار گرفت، نوشته مهدی رباطی، رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران بود. او در صفحه خود نوشته بود: «در نگاه به بازار یک تراکم زمانی قوی در محدوده اواخر مهر و‌‌‌ نیمه اول آبان وجود دارد، باید دید عمل می‌کند یا خیر. بسیاری از نمادها اصلاح خود را تقریبا تکمیل کرده‌‌‌اند. باید دید بازار چه می‌شود.»

داود منظور

رئیس کل سازمان امور مالیاتی

هوشمندسازی نظام مالیاتی، رعایت عدالت و انصاف، مؤدی‌محوری به جای ممیزمحوری، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، وضع پایه‌های مالیاتی جدید، افزایش ۵۰‌درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی و فسادستیزی برنامه‌های اولویت‌دار نظام مالیاتی در دوره جدید محسوب می‌شوند.

پیام الیاس کردی

فعال حوزه بورس

ما می‌‌‌گوییم که گرفتن وقت مجلس برای پرداختن به طرح صیانت از اساس غلط است. موضوعات اصلی را رها کرده و وقت و بودجه و می‌‌‌دهید به طرحی که قطعا فشار اقتصادی را به مردم بیشتر می‌کند و همین چند جوانی که می‌‌‌خواهند کار کنند و شما بعدا می‌خواهید از آنها مالیات بگیرید را فراری می‌دهد.