بورس هفته از لنز کارشناسان

  تا پایان هفته، بازار متعادل و کم‌حجم است

شایان کرمی، کارشناس بازار سهام: ذکر این نکته شاید تکراری باشد که نرخ ارز کاملا روی روند بازار تاثیرگذار است. دلار تا سطح ۲۸‌هزار تومان توانست رشد کند اما در نهایت از ادامه رشد باز ماند. صحبت‌‌‌های رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نشان داد که دولت فعلا تمایلی ندارد دلار وارد کانال ۳۰‌هزار تومان شود. در روزی که رئیس‌جمهوری صحبت کرد، شاخص بورس با افت همراه بود و عمده سهم‌‌‌ها عرضه شد اما در نهایت دلار هم افت معناداری نکرده است. به نظرم حالت توقفی برای همه به وجود آمده است. باید ببینیم چه چیزهایی روی نرخ ارز اثرگذار است. موضوعی که وجود دارد این است که تا سه ماه آینده مذاکراتی قرار نیست صورت بگیرد و از طرف دیگر موضوع افغانستان و حضور طالبان در این کشور و مساله ارزآوری از سمت هرات هم وجود دارد که ممکن است این گزینه را از دست بدهیم. همچنین وارد نیمه دوم سال می‌‌‌شویم و کسری بودجه هم وجود دارد که در نهایت هزینه‌‌‌های دولت را به مراتب بیشتر می‌کند.   اگر دلار برود بالای ۲۸‌هزار تومان و به کانال ۳۰‌هزار تومان ورود کند، فکر می‌کنم بازار سرمایه بار دیگر رشد خواهد کرد. اما برای این هفته بازار متعادل و کم‌حجمی را تا آخر هفته پیش‌بینی می‌‌‌کنم. توصیه‌‌‌ای هم که به سهامداران خرد دارم صبوری است که بهترین توصیه برای آنهاست تا اگر بازار منفی خورد بتوانند سهم‌‌‌های خوب و بنیادی را که پتانسیل رشد دارند در قیمت‌های بهتری بخرند.

  سهامداران به دور از هیجان خرید و فروش کنند

الناز افشار، کارشناس بازار سهام: با توجه به چشم‌‌‌انداز بلندمدت دلار که صعودی است، به نظر هر اصلاحی در بازار فرصت خرید و موقعیت مناسبی برای اصلاح پرتفو است. در هفته گذشته که شاخص اصلاح داشت اما قدرت بالای خریدار در اصلاح قیمت‌ها مشهود بود که نشان‌دهنده بازگشت بازار به مسیر صعودی است. انتظار می‌رود با توجه به نگاه متفاوت دولت به بازار سرمایه و تسهیل فرآیند عرضه و پذیرش شرکت‌ها عمق بازار بیشتر شود. دولت به این باور رسیده که درست‌ترین راه تامین مالی با توجه به شرایط اقتصادی از راه بازار سرمایه است که کمترین تورم را در پی دارد و سرمایه‌‌‌ها به سمت تولید سوق پیدا می‌کند. برای نمونه درج نماد آسیا تک بعد از وقفه چندساله عرضه و پذیرش دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و دستور ویژه دولت به تسهیل فرآیند عرضه و پذیرش شرکت‌های‌ آی‌تی و دانش‌بنیان گواه این موضوع است. هر اصلاحی در بازار فرصت خرید به حساب می‌‌‌آید و موقعیت مناسبی است که سرمایه‌گذاران بتوانند پرتفوی خودشان را اصلاح و سهم‌‌‌های بنیادی و پرپتانسیل را شناسایی کنند. سهامداران خرد بهتر است به دور از هیجان‌‌‌ خرید و فروش کنند و تا بازار یک اصلاح داشت سهم‌‌‌های خودشان را نفروشند و در نهایت اینکه بنابر واقعیت بازار سرمایه‌گذاری کنند.

  بازار بانشاط با افت‌‌‌های جزئی

کوروش شمس، کارشناس بازار سهام: طبیعتا بازار روی یکسری سهام که رشد کرده، بازدهی‌اش را داده است. این سهم‌‌‌ها جذابیت زیادی برای گروهی از سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت ندارند. گزارش‌ها هم نشان‌دهنده وضعیت خوب بنیادی همان دسته از شرکت‌هاست. در این بین شانس شرکت‌هایی که گزارش‌های خوبی در ۶ ماه گذشته از خودشان مخابره‌‌‌ کرده‌‌‌اند اما بازدهی مناسبی را در همین دو سه ماه اخیر رقم نزده‌‌‌اند، برای اینکه مورد اقبال بازار قرار بگیرند می‌تواند بیشتر باشد. برخی شرکت‌ها با اخبار مختلفی مواجهند که از آن جمله می‌توان به افزایش نرخ ارز، تغییر تابلو، انعقاد قراردادهایی که در حال بسته شدن است و... اشاره کرد که این دست اخبار و تحولات هم می‌تواند در موردتوجه قرار گرفتن نمادها از سمت سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد. این موضوع می‌تواند به بازگشت نشاط به بازار و تداوم جذابیت آن کمک کند. توصیه من به سهامداران خرد این است که به شدت در انتخاب سهم‌‌‌ها سختگیر باشند. به نظر می‌رسد که ورود و خروج پلکانی در این ایام بتواند فرصت‌های فروش در قیمت‌های بهتر و خرید در قیمت‌های مناسب‌تر را به آنها بدهد. اگر سهم جذابی در پرتفوی خود دارند و از وضعیت بنیادی خوبی برخوردارند اما مدت‌هاست که بازدهی قیمتی خوبی به آنها نداده، حتما تحولات و تحرکات پیرامون آن سهم قبل از خروج از بازار یا فروش سهم را با دقت بررسی کنند؛ شاید به واسطه استعدادی که آن سهم دارد بتواند در هفته‌ها و ماه‌های آینده بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

  رالی صعودی در کوچک‌ترها

الناز جمالی، کارشناس بازار سهام: با توجه به بازگشت بازار سهام و افزایش تقاضایی که در دو ماه اخیر شاهد بودیم، شاخص کل پس از حرکت قدرتمندی که داشت، موفق به شکست مقاومت مرز روانی یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی و با برخورد به مقاومت یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحدی وارد اصلاح کوتاه‌‌‌‌مدت شد. هفته گذشته به نظر بازار به دنبال اصلاح، زمان کوتاهی برای استراحت پیدا کرد که هفته قبل این اتفاق رقم خورد و اصلاح تند و تیزی را در نماگر بورس تهران نظاره گر بودیم. اما با توجه به انتظارات تورمی حاکم در کشور که این روزها به حداکثر رسیده می‌توان انتظار داشت تقاضا در بازار سهام صعودی شده و می‌توان گفت بازار سهام به نظر خیلی زودتر از انتظار به سقف قبل خود خواهد رسید. کاهش میزان فروش حقیقی‌‌‌ها در بازار روز چهارشنبه همچنین نشان داد بازیگران اصلی به روند صعودی آن بسیار امیدوارند و در این شرایط خریدار خواهند بود و قصد خالی کردن بازار را ندارند. به این ترتیب انتظار می‌رود در این هفته شاهد روندی مثبت باشیم. در عین حال با توجه به جاماندن نمادهای کوچک از رشد قیمتی پیش‌بینی می‌شود شاهد رالی صعودی و جهش قیمتی قابل‌توجهی را در برخی از این دسته از سهام باشیم. به سهامداران خرد توصیه می‌شود که ارزش معاملات و قیمت ارز را رصد و تحلیل کنند و بر مبنای آن تصمیم بگیرند.