برنامه «عشقی» برای بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز ضمن تشکیل جلسه با وزیر اقتصاد و حقوقی‌‌‌های بازار سهام، در دو برنامه زنده تلویزیونی و رادیویی حاضر شد تا پاسخگوی مطالبات سهامداران که اکنون طیف وسیعی از مردم را در برمی‌‌‌گیرند، باشد.  توضیح درباره علت نوسانات ناپایدار بورس، پشت‌‌‌پرده فروش اوراق و اثر آن بر بورس، اطمینان به سهامداران مبنی حمایت دولت از بازار و برنامه‌‌‌ سازمان بورس برای ثبات بازار سرمایه از جمله محورهای مهم صحبت‌‌‌های مجید عشقی در روز گذشته بود. او در هر دو برنامه ابتدا به سهامداران اطمینان داد که شرایط بازار با سال گذشته متفاوت و از نظر بنیادی خوب است. رئیس سازمان بورس با تاکید بر این مطلب خواست به سهامداران که در هفته‌‌‌های اخیر نگران سرمایه‌‌‌های خود شده‌‌‌اند اطمینان دهد قرار نیست بازار مانند اتفاقی که در سال گذشته افتاد، ریزش داشته باشد. عشقی اما با یادآوری این نکته که رشد سریع و شارپی برای بازار «سم» است، تلویحا به سهامداران گفت که انتظار نداشته باشند بازار مانند اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ رشد بدون وقفه داشته باشد و آن دوران تکرار نخواهد شد. اما «دامنه نوسان» و لزوم حذف آن برای احیای بازار سهام نکته‌‌‌ای بود که سخنی از آن نه در جلسه وزیر اقتصاد و عشقی با حقوقی‌‌‌ها و نه مصاحبه روز گذشته رئیس سازمان بورسی به میان نیامد. این در حالی است که به نظر می‌رسد این محدودیت مهم‌ترین عامل ابرنوسان قیمت سهام در سال‌های اخیر بوده است.

   قیمت سهام جذاب است

رئیس سازمان بورس که ابتدا در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه۳ صداوسیما حاضر شده بود گفت که آمده است تا نگرانی‌های اخیر مردم را نسبت به سرمایه‌‌‌های خود در بازار سرمایه برطرف کند.  او با بیان اینکه «شرایط امروز بازار سرمایه با سال گذشته تفاوت بسیار دارد به طوری که با افشای درست اطلاعات شرکت‌ها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در زمان مناسب، موجب انتشار اطلاعات و شفافیت معاملات و نظارت کامل بر فعالیت‌ها شده است» به تشریح وضعیت شرکت‌های بورسی پرداخت. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سود شرکت‌های بورسی در نیمه نخست سال بسیار مناسب بوده و رسیدن P/ E بازار از اعداد 30 و 40 به اعداد 6، 5 و 4 قیمت سهام را جذاب کرده است. در ادامه این برنامه تلویزیونی عشقی به شائبه‌‌‌ها درباره تامین کسری بودجه دولت از بازار سرمایه پاسخ داد و در حمایت از دولت گفت که این اتفاق نیفتاده است. او توضیح داد: به طور کلی کسری بودجه دولت از بازار سرمایه تامین نمی‌شود بلکه ابزارهای دیگری در بانک مرکزی، سیستم بانکی و بیمه‌‌‌ها وجود دارد که به تامین کسری بودجه کمک می‌کند.

   میزان فروش اوراق دولتی در بورس

او سپس در پاسخ به اعتراض‌‌‌ها به انتشار اوراق گفت: «با توجه به اینکه انتشار اوراق به نیت جبران کسری بودجه، بازار را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد، وزارت اقتصاد و سازمان بورس به صورت هماهنگ و همسو با توجه به کشش بازار اقدام به انتشار اوراق کرده و اینطور نیست که بدون برنامه اقدام به انتشار اوراق بکند.»  عشقی اظهار کرد: «طی ۴۰ روز گذشته حتی یک ریال انتشار اوراق در بازار سرمایه نداشتیم اما متاسفانه با عکس‌‌‌ها و مصاحبه‌‌‌هایی در رسانه‌‌‌ها مواجه می‌‌‌شویم که حاکی از انتشار اوراق بوده است. این اخبار تنها یک شایعه است و دولت اقدام به فروش اوراق نکرده بلکه معامله‌‌‌ای بین بانک‌ها بوده و ربطی به دولت ندارد.»  به گفته او خریداران اوراق با خریداران سهام در بازار سرمایه متفاوت بوده و بازیگران خاص خود را دارند و به طور کلی فردی که اوراق خریداری می‌کند دیگر اقدام به فروش سهام خود نمی‌‌‌کند بلکه برنامه‌‌‌ریزی برای اوراق خریداری شده و مدیریت ثروت خود دارد.

   مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و رانت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی از برنامه سازمان بورس برای جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد رانت در شرکت‌ها گفت که در این مدت مورد انتقاد اهالی بازار سرمایه بوده است. عشقی با بیان اینکه «ما نمی‌توانیم ثروت مردم را به بورس دعوت کنیم تا سهام شرکت‌ها را بخرند و از آنجا دست در جیب شرکت‌ها کرده و پول مردم را به هر دلیلی بیرون بکشیم» بیان کرد: ما به پشتوانه جامعه سهامداری و با توجه به منابع کل جمعیت کشور که درگیر بازار سرمایه هستند، پیگیر جدی برای بحث قیمت‌گذاری‌‌‌ها و جلوگیری از ایجاد رانت توسط اموال شرکت‌های بورسی هستیم تا تکرار نشده و بتوانیم به سودآوری و در نهایت به توسعه شرکت‌ها کمک کنیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین تاکید کرد: «به عنوان متولی بازار سرمایه، وظیفه حفاظت از منافع شرکت‌ها را بر عهده دارم به طوری که در بحث مربوط به فولاد، محصولات فلزی و پتروشیمی اقدامات لازم انجام شده و دولت هم همکاری‌‌‌های لازم را داشته است و در مابقی صنایع نیز با کمک دولت سیزدهم و قول همکاری صددرصدی آنان، این کار امکان‌‌‌پذیر خواهد بود.»

   برنامه‌‌‌های سازمان بورس برای ثبات بازار سرمایه

او در ادامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه که سازمان بورس چه برنامه‌‌‌ای برای ثبات بازار سرمایه دارد بر اهمیت اطلاع‌‌‌رسانی به‌موقع به سهامداران تاکید کرد و گفت: ‌‌‌ «بحث اطلاع‌‌‌رسانی به‌موقع از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است که با توجه به تغییر و تحول یکماهه در سازمان بورس و اوراق بهادار، وقفه‌‌‌ای در بحث اطلاع‌رسانی ایجاد شد که امیدواریم با برنامه‌‌‌ریزی دقیق و مناسب، به صورت منظم، اطلاع‌رسانی درستی از وضعیت بازار و شایعاتی که مطرح می‌شود، داشته باشیم تا مردم به کانال رسمی انتشار اطلاعات دسترسی داشته و یکسری اخبار که در رسانه‌‌‌ها به صورت خلاف واقع منتشر می‌شود بر جریان بازار اثرگذار نباشد.» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین قول ایجاد‌ سازوکارهای مناسب را در رسانه‌‌‌های جمعی و مجازی داد.  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در یک برنامه رادیویی نیز افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها را جزو نخستین برنامه‌‌‌های سازمان برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه اعلام کرد تا سرمایه‌گذاران از این طریق اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.

او توضیح داد: «در ۶ ماه نخست سال‌جاری اطلاعات بسیار مطلوبی در این خصوص به دست آمده است؛ با این حال به دلیل برخی ابهاماتی که در بازار وجود داشته و همان‌طور که اشاره شد واکنش شدیدی که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از بازار نشان دادند، سبب ادامه‌‌‌دار شدن ریزش‌‌‌ها شده است.»  حضور قوی‌‌‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام از دیگر برنامه‌‌‌هایی بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت در دست اقدام دارد. عشقی در این باره افزود: «در نظر داشته باشید از ابتدای سال تاکنون ۲۵‌هزار‌ میلیارد تومان تنها توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری شده است، به طوری که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌‌‌های سرمایه‌گذاری راغب هستند که این خریدها را ادامه دهند.»  او با بیان این که اعتمادسازی فرآیند زمانبری است، افزود: «محدودیت‌های موجود در برخی از صنایع مانند خودرو به افت قیمت‌های آنها منجر شده است که به نظر من اگر دولت هرچه سریع‌تر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل بازمی‌گردد و شرایط ریزشی به پایان خواهد رسید. این تصمیمات در چند روز آینده اعلام خواهد شد.»