بازگشت حقیقی‌ها ادامه خواهد یافت؟

دومین هفته آبان‌ماه در حالی پایان یافت که در مجموع سهامی به ارزش یک هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران منتقل شد. با این حال در روز پایانی هفته بازیگران خرد این بازار تصمیم گرفتند شانس خود را در سمت خرید نیز بیازمایند. روز چهارشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷۳ میلیارد و ۷۸۱ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم که با وجود کم‌مقدار بودن، از آنجا که پس از خروج سنگین این دسته از معامله‌گران در روزهای نخست هفته اتفاق افتاد، مورد توجه فعالان و کارشناسان بورسی قرار گرفت. حمایت‌های کلامی از سوی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در کنار انتشار اخباری درباره تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو برای خروج خودروسازان از زیان و تاکید رئیس‌جمهور برای تسریع در اجرای دقیق مصوبه اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه، سهامداران را امیدوار کرد تا شاهد روندی متفاوت در پایان هفته گذشته باشیم، تداوم این روند اما منوط به حمایت‌های بنیادی از بازار است.

  یک هفته با صنایع بورسی

در هفته‌ای که گذشت سهامداران خرد تنها ۴ گروه را در لیست خرید خود قرار دادند. این ۴ صنعت شامل انبوه‌سازی، خرده‌فروشی، اطلاعات و ارتباطات و انتشار و چاپ می‌شد که جمعا شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌سوی بازار اما سهامداران خرد خالص خروج مثبتی از ۳۵ صنعت داشتند. صنایعی که زمره گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی جای می‌گرفتند. در این خصوص می‌توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد. فلزی‌ها معاملات دومین هفته آبان‌ماه را با کوچ ۴۴۱ میلیارد و ۱۳۶ میلیون تومانی حقیقی‌ها پشت سر گذاشتند. پس از آن نوبت به پتروشیمی‌ها رسید. در هفته گذشته زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۵۹ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. با فاصله نام زیرمجموعه‌های پالایشی و معدنی نیز در سبد فروش حقیقی‌ها به چشم می‌خورد. این دو گروه جمعا با خالص خرید ۱۹۸ میلیارد و ۶۵ میلیون تومانی مورد توجه حقوقی‌های بورس قرار گرفتند. در میان صنایع بزرگ ریالی نیز دو گروه بانک و خودرو در رتبه سوم و چهارم رده‌بندی ورود سرمایه‌های حقوقی قرار گرفتند. بانکی‌ها شاهد ورود ۲۰۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون تومانی سهامداران عمده بوده و خودرویی‌ها با خالص خرید ۱۲۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومانی این دسته از معامله‌گران مواجه شدند. از این رفتار حقوقی‌ها دو برداشت می‌شود؛ حمایت دستوری از گروه‌های بزرگ بازار برای تغییر روند بازار یا ورود سرمایه‌های عمده که از هوشمندی بیشتری برخوردارند با استدلال ارزندگی قیمت‌ها و پشتوانه‌های بنیادی. هر یک از این برداشت‌ها طرفداران و مخالفان خاص خود را دارند که نظرات هر یک نیز شنیدنی و حتی از منظرهایی قابل قبول است.

  سهامداران فعال در روزهای هفته

شنبه: معاملات اولین روز کاری هفته گذشته با افت ۳/ ۱ ‌درصدی شاخص کل استارت خورد و سهامداران خرد نیز خالص فروش ۶۸۰ میلیارد و ۶۷۳ ‌میلیون تومانی را رقم زدند. طی دادوستدهای این روز شاهد خروج ۱۶۹ ‌میلیارد و ۱۴۰ ‌میلیون تومانی سرمایه‌های خرد از زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی بودیم. پس از آن نوبت به پتروشیمی‌ها رسید تا شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۲۵ ‌میلیارد و ۱۷۲ ‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. خودروسازان نیز با تجربه شرایطی مشابه، شاهد ثبت خالص فروش ۷۲ میلیارد و ۶۸۹ ‌میلیون تومانی از سوی سهامداران حقیقی بورس تهران بودند. دو گروه فرآورده‌های نفتی و بانک نیز در رتبه بعدی جابه‌جایی سهام در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشتند.

یکشنبه: افت نماگرهای بورسی در دومین روز هفته با شدت بیشتری ادامه یافت و شاخص کل با کاهش ۶/ ۲ درصدی از میانه ابرکانال ۳/ ۱ میلیون واحد نیز عقب‌تر نشست. عقب‌‌‌نشینی تقاضا سبب شد سهامی به ارزش یک هزار و ۴۵ ‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌جا شوند. این رقم خالص فروش حقیقی از ابتدای سال تاکنون تنها در ۴ روز تجربه شده بود و از افزایش هراس سهامداران خرد و ناامیدی آنها به روند آتی بازار نشات می‌گرفت. این فشار فروش از جانب حقیقی‌ها به حدی جدی بود که هیچ‌یک از صنایع بورسی روز یکشنبه در لیست خرید حقیقی‌ها جای نگرفتند. در این میان بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی به میزان ۲۰۳‌میلیارد و ۲۶۰‌میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نوبت پتروشیمی‌ها رسید تا شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۴۳ ‌میلیارد و ۵۴۱ ‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. پالایشی‌‌‌ها نیز در روندی مشابه شاهد خروج ۱۲۳ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. خودرو و بانک نیز رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفتند و جمعا انتقال سهامی به ارزش ۲۲۲ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کردند.

دوشنبه: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با چرخش جدی مواجه شد و پس از مخابره گفته‌های حمایتی از سوی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، رشدی ۵۸/ ۱ ‌درصدی را ثبت کرد و حقیقی‌‌‌ها هر چند با کاهش جدی نسبت به روز یکشنبه اما فروشنده ماندند. در این روز شاهد خروج ۱۲۲ ‌میلیارد و ۲۱۷ میلیون تومانی سرمایه این دسته از بورس‌‌‌بازان از گردونه معاملات سهام بودیم. طی دادوستدهای روز دوشنبه لیست خرید حقیقی‌‌‌ها معطوف به ۶ صنعت شد و در مقابل شاهد ثبت خالص فروش مثبت این دسته از بورس‌‌‌بازان در ۳۳ گروه بودیم. پالایشی‌ها با ورود ۴۶ میلیارد و ۷۵۸ ‌میلیون تومانی سهامداران خرد، صدر لیست خرید این دسته از معامله‌‌‌گران را به خود اختصاص دادند و رتبه بعدی نیز به خودرویی‌ها اختصاص پیدا کرد.

وزیر اقتصاد در دیدار با حقوقی‌های بزرگ بازار گفته بود «برنامه ما پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.» گفته‌ای که به مذاق سهامداران خوش آمد تا زیرمجموعه‌های این گروه را در لیست خرید خود قرار دهند. این گروه در جریان دادوستدهای روز دوشنبه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۴ ‌میلیارد و ۵۶ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در آن سوی بازار اما گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با خالص خروج ۲۷ ‌میلیارد و ۳۶۶ ‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شد و پس از آن فلزی‌ها شاهد جابه‌‌‌جایی ۲۰ ‌میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. سه گروه مواد و محصولات دارویی، محصولات شیمیایی و کانه‌های فلزی نیز در شرایطی مشابه کوچ سرمایه‌ای جمعا به میزان ۴۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

سه‌شنبه: در چهارمین روز کاری هفته، سبزپوشی نماگرهای بورسی ادامه یافت. سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران بیش از یک درصد رشد کرد اما حقیقی‌ها خالص فروش ۱۳۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون تومان را رقم زدند. با این حال لیست خرید این دسته از معامله‌گران کمی شلوغ‌تر شد و شاهد جذابیت ۱۲ صنعت برای سهامداران خرد بودیم. در صدر این گروه‌ها، پالایشی‌ها با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۷۲ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقوقی همراه شدند. پس از آن نوبت به انبوه‌سازان و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی رسید تا جذابیت خود را برای سهامداران خرد به رخ بکشند. در آن‌سوی بازار شاهد قرار گرفتن ۲۶ گروه در لیست خروج حقیقی‌ها بودیم. پتروشیمی‌ها روز یکشنبه با بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها مواجه شدند و خروج ۳۲ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومانی این دسته از معامله‌گران را تجربه کردند. پس از آن بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها از آن زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی به میزان ۳۱ میلیارد تومان شد.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته رشد شاخص کل بورس به ۶۲/ ۱ درصد رسید و سهامداران خرد نیز پس از ۱۲ روز به گردونه خرید سهام بازگشتند. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته در حالی پایان یافت که سهامی به ارزش ۷۳ میلیارد و ۷۸۱میلیون تومان توسط حقیقی‌ها جمع‌آوری شد. لیست خرید این دسته از معامله‌گران شلوغ‌تر شد و ۱۹ صنعت را در برگرفت. به این ترتیب روز چهارشنبه پتروشیمی‌های بورسی در مجموع خالص ورود ۵۶ میلیارد و ۱۲۸ ‌میلیون تومانی را تجربه کردند. پس از آن سرمایه‌گذاری‌ها با خالص خرید ۳۷ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شدند. پالایشی‌ها نیز در روندی مشابه شاهد جذب ۱۲ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان سرمایه حقیقی بودند. در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌ها اما گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۱۶ ‌میلیارد و ۷۸۷ میلیون تومانی قرار گرفت. قندی‌ها نیز طی دادوستدهای این روز با خروج ۷ میلیارد و ۸۵۹ ‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. گروه زراعت و خدمات وابسته نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳ ‌میلیارد و ۷۲۶ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.