پرسش: با توجه به وضعیت هفته‌های گذشته بورس، در حال حاضر کارشناسان چه روندی را برای روزهای پیش رو توصیف می‌کنند؟

پاسخ از محمد شکری، کارشناس بازارسرمایه: حتی اگر ابهامات مذاکرات برجامی نیز پابرجا بماند بازار سرمایه می‌تواند از بحران فعلی عبور کند. در حال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل بازارسهام عدم‌شفافیت در سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت است. نگرانی سرمایه‌گذاران بورسی از نقاط تاریک برخی سیاستگذاری‌ها به اوج خود رسیده و این در حالی است که اگر سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مشخص شود، شاهد خروج کمتری از سرمایه‌گذاران از بازار سهام خواهیم بود.  گرچه در هفته گذشته متولیان بورسی از بهبود وضعیت بازار سهام در هفته‌های آینده خبر دادند اما با توجه به اینکه میان اظهارات عنوان‌شده و عملکرد مسوولان هماهنگی دیده نمی‌شود، بسیاری از سرمایه‌گذاران هنوز حاضر نیستند به بازار سرمایه بازگردند. همان‌طور که می‌دانیم تالارهای شیشه‌ای در دو‌ماه اخیر وضعیت ناامیدکننده‌ای را پشت‌سر گذاشتند، در این میان شاخص چندین‌بار کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد. بر اساس اخبار اعلام شده قرار است از بازار حمایت شود و این در حالی است که در مورد برنامه‌های دولت در حوزه نرخ بهره، سیاست‌های پولی و سیاست‌های هزینه‌ای، اطلاع‌رسانی نمی‌شود. واقعیت امر این است که بسیاری از اتفاقاتی که در دولت قبل رخ داد در دولت جدید نیز در حال تکرار است. مسوولان جلسات مختلفی برگزار می‌کنند اما دستورالعمل‌‌هایی متناسب با اظهارات‌شان در دستور کار قرار نمی‌گیرد. این وضعیت به‌گونه‌ای است که سهامداران را به ادامه سرمایه‌گذاری ترغیب نمی‌کند. با توجه به این وضعیت به‌نظر می‌رسد در هفته‌های آینده نیز شاهد نوسانات مختلفی باشیم، گرچه با توجه به برخی اظهارنظرها ممکن است حمایت‌‌هایی از بازار صورت گیرد اما با توجه به اینکه سیاست‌های کلان اقتصادی همچنان در ابهام است، بعید به‌نظر می‌رسد بازار به روند تعادلی بازگردد، گرچه ممکن است روند بازار به‌صورت مقطعی درست شود اما تحرکات مثبت و متعادل در بازار به‌وجود نخواهد آمد. برخی از تحلیلگران وضعیت نامشخص برجام را در به‌وجود آمدن این شرایط، عاملی اثرگذار ذکر می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد عدم‌شفافیت در سیاست‌های اقتصادی دولت ضربه بیشتری به بازار وارد می‌کند تا ابهامات مذاکرات بین‌المللی.

بررسی وضعیت همه بازارها به‌ویژه بازار سرمایه نشان می‌دهد در صورت تداوم روند موجود همه بازارها وارد فاز جدیدی از رکود خواهند شد، این در حالی است که سهم‌‌های بنیادی بازار در وضعیت مطلوبی هستند و می‌توانند بازدهی مناسبی برای سهامداران داشته باشند.

به هر روی با توجه به وضعیت فعلی بازار، سهامداران انتظار دارند دولت به صورت شفاف برنامه‌های حمایتی که برای بورس در نظر دارد را اعلام کند تا سهامداران بدانند هدف از بر‌گزاری جلسات و اعلام اخبار مثبت در این حوزه صرفا با اقدامات شعارگونه طرف نیستند. بسیاری از وعده‌های بورسی دولت قبل به مرحله اجرا نرسیدند، از این‌رو بخش بزرگی از سهامداران از بازار خارج شدند. حال که نوبت دولت جدید رسیده، پیشنهاد می‌شود سیاستگذاران اقدامات احتمالی را بررسی دقیق کنند و نتایج بررسی‌ها و اقدامات خود را شفاف اعلام کنند.