در کنار این گلایه‌ها و انتقادهای تند و تیز نسبت به وضعیت اقتصادی، فعالان حوزه اقتصاد به مساله رفع تحریم‌ها و لزوم انجام مذاکرات بین‌‌‌المللی برجام می‌‌‌پردازند. به اعتقاد آنها ادامه وضعیت فعلی در حوزه اقتصاد کشور به ضرر مردم و کشور تمام می‌شود و باید هرچه زودتر راه‌‌‌کاری اساسی برای آن در نظر گرفت. در کنار این تحلیل‌‌‌ها، فعالان شبکه‌‌‌ اجتماعی توییتر و فعالان سیاسی به صحبت‌‌‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره لزوم ارتباط با دنیا صحبت می‌کنند و به این موضوع می‌‌‌پردازند که تورم و گرانی موجب گلایه مراجع تقلید نیز شده است و هرچه زودتر باید فکری به حال این وضعیت کرد. در روزهای گذشته اما در توییتر صفحه شخصی محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم توییتی از او منتشر شد که در آن به گرانی‌‌‌ها اشاره داشت. در توییت او نوشته شده بود: «سفرهای استانی روسای محترم قوای سه‌گانه را به فال‌نیک می‌‌‌گیریم؛ ولی شما را به‌‌‌ خدا فکری به حال گرانی‌‌‌ها کنید. وعده دادید تورم را دراسرع وقت مهارکنید؛ که نشد و نرخ‌‌‌ها افزایش یافت...» او در ادامه توییت خود از مسوولان خواسته بود که اقتصاد را درست و مشکل تحریم‌ها را حل کنند. نکته دیگر در این بحث از این قرار است که خیلی از فعالان سیاسی در گروه‌های تلگرامی وضعیت اقتصادی و تورم را پاشنه‌آشیل دولت سیزدهم می‌‌‌دانند و به این موضوع می‌‌‌پردازند که این اتفاق آتش زیر خاکستر است و اگر به همین وضع رها شود، گریبان‌گیر همه خواهد شد. یکی از افرادی که در آخر هفته‌‌‌ای که گذشت به مساله گرانی‌‌‌ها و تاثیر آن در زندگی روزمره مردم اشاره کرد، از فعالان حوزه بورس بود. نکته جالب‌توجه این است که دیگر مثل گذشته در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها صرفا خبری از تحلیل و پیش‌‌‌بینی از وضعیت بازار و سیگنال‌دادن و این دست مسائل نیست و اکثر آنها برخلاف گذشته نسبت به اتفاقات و خبرهای روز واکنش نشان می‌دهند. در همین رابطه مهدی رباطی با مطرح کردن این سوال که بحران کالری چیست، در صفحه خود نوشت: «تورم نقطه به نقطه (خوراکی و آشامیدنی‌‌‌) به ۶۰‌درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی که ۶۰‌درصد افزایش درآمد نسبت به سال ۱۳۹۹ نداشته‌‌‌اند به هر میزان که کمتر از این‌درصد افزایش درآمد داشته‌‌‌اند در تامین غذا با مشکل بیشتری مواجه شده‌‌‌اند و سفره‌‌‌شان کوچک‌تر شده است.»

اما در رابطه با موضوع پیوند سیاست و اقتصاد، حسین سلاح‌‌‌ورزی، نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی در صفحه توییتر خود نوشت: «‌اصلاح ناهنجاری‌‌‌های اقتصاد کلان ایران جز با ریاضت‌کشیدن ممکن نیست، اما تحمل ریاضت نیاز به امید و اعتماد و همبستگی دارد. اقتصاد ایران این روزها اسیر بن‌‌‌بست سیاست است.»

در صحبت از تحریم‌ها و تاثیر آنها در وضعیت اقتصادی کشور، دیروز عباسعلی حقانی‌نسب، تحلیلگر امور مالی هم در توییتر خود با نام‌بردن از دو تحریم بزرگ داخلی، به مساله بالا نگه‌داشتن نرخ بهره و مسدود کردن یا حبس سه هزار همت منابع مالی به دلیل انتخاب غلط‌ترین روش دراجرای بانکداری بدون‌ربا، اشاره کرد و در ادامه توییت خود نوشت: «رفع تحریم‌‌‌های خارجی بدون رفع تحریم‌‌‌های داخلی به رونق منتهی نمی‌شود. علت عدم‌موفقیت دولت روحانی در زمان رفع تحریم، همین بود.» در فضای توییتر که برخی از افراد در حاشیه بحث‌‌‌ تحریم‌‌‌ها، گرانی‌‌‌ها و تورم و در کل وضعیت اقتصادی به‌دنبال راه‌‌‌کار‌هایی برای برون‌رفت از این وضعیت هستند. یکی دیگر از افرادی که به این مساله در آخر هفته گذشته در توییتر خود پرداخت، مجید شاکری، پژوهشگر امور مالی بود. او به اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و نوشت: «اگر فکر کنیم حذف ارز ٤٢٠٠ صرفا این است که ارز ترجیحی را حذف کنیم و بخشی از مابه‌التفاوت را یارانه نقدی دهیم و برای کنترل شوک اولیه مقدارى ارز و کالای اساسی ذخیره داشته باشیم و هیچ فکرى به حال جزییات بسیار مهم نکرده باشیم، به وضوح از مهر ٧٢ تا آبان ٩٨ هیچ نیاموخته‌ایم.»

یکی از توییت‌‌‌‌هایی که در آخر هفته گذشته مورد‌توجه کاربران توییتر قرار گرفت، نوشته صفحه توییتری غلامحسین محسنی‌اژه‌‌‌ای، رئیس قوه‌قضائیه بود که نظرات و دیدگاه‌های او را در این شبکه‌‌‌اجتماعی بازنشر می‌کند.

در توییتی که دیروز در این صفحه منتشر شد، نوشته شده بود: «در بازدید امروز از وضعیت انبارهای سازمان اموال تملیکی وضعیت را غیر قابل تحمل دیدم. فورا باید به این وضع پایان داده شود. در قبال حفظ کالاهای مردم مسوولیم. تعزیرات و دادگستری‌ها در صدور احکام لازم برای تعیین‌تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی تعلل نکنند.» مثل همیشه که کاربران در قسمت نظرات توییت‌‌‌های مسوولان کشور نظرات و خواسته‌های خود را می‌‌‌نویسند و بعضا جنجالی هم می‌شود، دیروز هم در قسمت نظرات این توییت، خیلی از کاربران از رئیس دستگاه قضا خواسته بودند که با ماینرهای غیرقانونی هم برخورد کنند. آنها به این موضوع اشاره می‌کردند‌ که همان‌طور که در شرکت بورس ماینرهای غیرقانونی بود، ممکن است در دیگر سازمان‌ها و نهادها هم این ماینرها وجود داشته باشند و با استفاده از برق دولتی مشغول به‌کار باشند.