تصویب طرح‌‌‌هایی که در جهت تامین منافع سهامداران باشد از جمله تشکیل مجمع سهامداران حقیقی و اصلاح قانون بازار سرمایه از جمله مطالبات سهامداران از نمایندگان است. در این میان دیروز یکی از این فعالان بورسی در فضای‌مجازی خطاب به «نمایندگان محترم انقلابی»‌‌ نوشت: «اگر برای شما بزرگواران مقدور هست طرحی را تصویب بفرمایید که دولت دیگر از بورس برای بودجه کشور استقراض نکند. نمایندگان محترم؛ شما نماینده مردم هستید، به فکر مردم باشید.» کاربران بورسی فضای‌مجازی علاوه‌بر بیان مطالبات خود، وضعیت بازار را هم تحلیل می‌کردند. آنان معتقدند بازار در اوج بدبینی و نگاه مردد سرمایه‌‌گذاران است. آنان می‌گویند اگر دولت کمی قاطع بود و این همه فضای سرمایه‌گذاری را مبهم نمی‌کرد، اکنون وضعیت بورس تا این حد بد نبود و همزمان با انجام اصلاحاتی چون برداشتن دامنه نوسان و اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، بورس به ریل اصلی خود بازمی‌‌گشت و در بلندمدت معضلات حل می‌شد. آنان بر این باورند بورس قرمز، نتیجه تصمیمات عجولانه و بدون کارشناسی مسوولان است و موافقت با افزایش قیمت خودرو، دستور لغو افزایش آن از سوی دولت، موافقت سران سه قوه برای حذف دلار ۴۲۰۰ و مخالفت مجلس با فوریت دادن به بررسی آن را به‌عنوان مشتی از این خروار نام می‌‌برند و می‌گویند برای آنکه وضعیت بازار بهبود یابد باید دولت تصمیم قاطع بگیرد.  در میان تحلیل‌‌‌هایی از این دست، کاربرانی هم بودند که یا با این وضعیت شوخی می‌کردند‌ و به کنایه مطلب می‌نوشتند یا عصبانی بودند و توییت‌‌‌هایی تند داشتند که البته دسته دوم بیشتر بودند. مثلا یکی از این کاربران با نام «آرش» توییت کرده بود: «بازار نه گاویه، نه خرسی. الاغیه. الاغی!» کاربر دیگری با انتشار تصویری از نمای پایانی بازار نوشت: «خوشگله نه؟ کل بازار قرمز، بورس خودشون ۵۰‌درصد مثبت تو یک روز؟ فکر کنم هنوز دارن ماین میکنن و یه خبرایی... هست، وگرنه چرا وقتی کل بازار قرمزه بورس باید ۵۰‌درصد gapup  داشته باشه؟»

کاربری هم با تشکر از «خاندوزی و همه امام‌صادقی‌‌‌‌ها و دامادها» پیشنهاد داد زین پس به‌جای واژه نامأنوس «سهامداران» از عبارت «دارندگان صبر ایوب» استفاده شود تا وضعیت بازار شفاف‌‌تر به نمایش درآید. کاربرانی مانند سیدمهدی رضایی هم بودند که از ورود سرمایه‌های خود به بورس پشیمان بودند‌‌: «فی‌الواقع از اینکه سرمایه خودم را در بورس گذاشتم پشیمان پشیمان پشیمان هستم و توصیه می‌کنم همچنین کاری نکنید. هیچ‌کدوم از دولت‌ها توان مدیریت بورس را ندارند.» هشتک «ایران سرزمین ریسک‌‌ها» نیز هشتکی است که اخیرا فعالان توییتری در واکنش به اتفاقاتی که در کشور می‌‌افتد استفاده می‌کنند. بورسی‌‌ها هم از این قافله عقب نمانده‌‌‌‌اند و با استفاده از این هشتک به وضعیت بازار سهام انتقاد می‌کنند. یکی از این توییت‌‌ها دیروز نوشته شد: «بازار سهام ایران بیماری است که حالا بیش از یک‌سال است که خونریزی دارد، در این مدت حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌‌ها از بازار خارج شده است و دریغ از یک پارچه که جلوی خونریزی را بگیرد.» کاربر دیگری هم با استفاده از این هشتگ نوشته بود: «وقتی دولت در سیاست خارجه و اقتصاد بلاتکلیفه، بورس هم عشقی میشه.»

  کشش بازار سهام تا کجاست؟

صحبت‌‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز یکی دیگر از محورهای مطالب اهالی بازار سرمایه در فضای‌مجازی بود. مجید عشقی در مصاحبه‌‌ای که با صداوسیما داشت گفته بود: «بر اساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌کنیم.» مشخص بود که این صحبت‌‌های او هم در روزی که شاخص‌کل بورس ۲۶ هزار واحد ریخته با واکنش مواجه می‌شود و همان هم شد. اغلب کاربران هم به او کنایه می‌‌زدند. یکی می‌گفت باید به رئیس سازمان بورس گفت کشش بازار پاره شده، دیگری پرسید مگر کششی هم مانده و کاربری هم خطاب به عشقی گفت: «فقط زیاد نکشید که داره پاره میشه.» کاربری هم صحبت‌‌های رئیس سازمان بورس را این‌گونه تفسیر کرد که «کشش یعنی تاجایی که مردم صداشون درنیاد!» مهدیه کردی هم خطاب به رئیس سازمان بورس نوشت: «بازار سرمایه کشش انتشار اوراق و عرضه اولیه را ندارد!»

اما صحبت‌‌های عشقی تنها درباره عرضه‌‌ اولیه‌ها و نتشار اوراق نبود و بخش دیگری از صحبت‌‌هایش درباره قیمت‌گذاری خودرو بود که اخیرا بازار سهام را با نوسانات شدیدی مواجه کرده است. او خبر داده بود که با پیگیری‌‌های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس‌جمهور برگزار شد، مقرر شده اصلاح قیمت خودرو مجددا در ستاد تنظیم بازار بررسی شود که و به‌زودی نتیجه آن اعلام می‌شود. او همچنین اعلام کرده بود نمادهای خودرویی تا زمانی که اطلاعیه شفافی درباره اثرات این تصمیم‌‌ها بر روی سودآوری شرکت‌ها اعلام نکنند، بسته می‌‌مانند.

این بخش از اظهارات رئیس سازمان بورس اعتراض سهامداران را در پی داشت، تا جایی‌که دلاوری، یکی از مجری‌‌های تلویزیون هم به آن واکنش نشان داد و نوشت: «اینکه امروز خودرو را گران می‌کنید، فردا قیمت رو‌‌ برمی‌گردونید، پس‌‌فردا قرار میشه جلسه بگذارید بررسی‌اش کنید، زندگی و معیشت مردمه، متوجهید که اقتصاد سه‌‌چرخه نیست که باهاش دور درجا بزنیم؟» زهرا رجبی هم به اعتراض نوشت: «نه دلار ۴۲۰۰ حذف شد، نه خودرو افزایش قیمت گرفت، نه جایگزینی برای اوراق دولتی پیدا کردن، فقط منتظر آزاد‌شدن دلارهای نفتی هستن، چی شد برنامه هفت هزار صفحه‌ای تون؟»

پیام الیاس کردی

کارشناس بازار سرمایه

احتمالا مشاوران به شما گفتند با سرکوب بورس کاری می‌کنید که بعد از مدتی صداها میخوابه و... جایگاه بازار سرمایه دیگر آن روزهای سیاه نیست، شرایط قطعا تغییر کرده، طیف مشاوران را گسترده کنید، نتیجه تفکرات این عزیزان بارها آزموده شده. اینها نه‌تنها اعتقادی به بورس ندارند بلکه دشمنش هستند.