اما مجید امروی، فعال بازار سرمایه هم در قسمت نظرات این توییت نوشت: «به‌عنوان یک ایرانی درباره بازار خودرو عرض می‌کنم که اگر ملاک صرفا خودرو است، عدم‌توافق و عدم‌رفع تحریم‌‌ها، افزایش خلق پول، تورم و رشد قیمت ارز را نیز حمایت کنید، چرا‌که همگی به نفع خودرو است اما به ضرر ۸۵ میلیون ایرانی‌‌.» او همچنین در توییت دیگری با اشاره به موضوع اصلی توییتی که درباره آن نوشته بود، برای کاربران توییتر نوشت: «سعی کنیم بین فعال و متخصص تفاوت ایجاد کنیم. تورم و خلق پول  قاعدتا قیمت اسمی همه دارایی‌ها را افزایش خواهد داد، اما افزایش در قیمت خودرو، دلار، املاک و بورس می‌تواند متفاوت باشد و قطعا بورس در رتبه اول نیست. قیمت سهام علاوه‌بر موارد فوق به بهره‌وری نیز وابسته است.»

سعید درخشانی، فعال حوزه اقتصاد و بورس هم در توییتر خود در این رابطه نوشت: «به‌عنوان یک فعال بازار سرمایه و اقتصادی که ۱۵ سال از عمرم را صرف این کار کردم، اعلام می‌کنم که تحریم به نفع بازار سرمایه نیست، تورم به نفع بازار سرمایه نیست، اما قیمت رقابتی پول ملی (و نه افزایش افسار گسیخته) به نفع اقتصاد و بازار سرمایه است.»

در توییتر نماینده‌های مجلس شورای اسلامی هم خبر دست‌اول برای آنها که در رابطه با آن می‌‌نوشتند، افتتاح اتاق بازرگانی ایران و برزیل بود. در همین رابطه مجتبی رضا‌‌خواه، نماینده مجلس در توییتر خود نوشت که «به همراه سفیر ایران، جمعی از نمایندگان مجلس و فعالان بازرگانی ایرانی و برزیلی، اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل در سائوپائولو را افتتاح می‌کنیم. توسعه روابط اقتصادی و به‌ویژه افزایش صادرات ایران به برزیل در دستور کار اتاق بازرگانی است.» کاربران توییتر اما بی‌‌توجه به محور اصلی این خبر از کنار آن رد شدند و بیشتر درباره هزینه‌های این سفر و دستاوردش برای مردم نوشتند. به اعتقاد کاربرانی که به این موضوع می‌‌پرداختند، گرهگشای مشکلات اقتصادی امروز کشورمان رابطه با برزیل و چند کشور محدود نیست بلکه رفع تحریم‌ها و رابطه با جهان آزاد است که اقتصاد شکوفا دارند، نه کشور‌هایی که در حد و اندازه خودمان هستند. آنها همچنین هزینه‌های سفر نماینده‌های مجلس برای شرکت در این افتتاحیه را محاسبه کرده بودند و با کنایه و گلایه برای آنها می‌نوشتند که آیا به فکر منافع خودشان هستند یا مردم. با وجود این انتقادها و کنایه‌ها، احمد نادری از دیگر نماینده‌های مجلس شورای‌اسلامی هم در توییتر خود نوشت: «در مراسم افتتاح اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل، ازنقش پارلمان‌ها ‌‌و دیپلماسی پارلمانی در گسترش روابط همه‌جانبه دو‌‌کشور گفتم. پارلمان‌ها به‌خاطر رویکرد از پایین به بالا و برخاستن از بطن مردم و رابطه مستقیم و روزانه با مردم، تجلی اراده مردمی‌اند و می‌توانند بن‌بست‌های سیاسی را بشکنند.»

از توییت‌‌‌هایی هم که در جمع توییتری بورسی‌‌ها در آخرهفته گذشته مورد‌توجه قرار گرفت، می‌‌‌‌توانیم به توییت ولید هلالت، فعال حوزه بورس اشاره کنیم. او در رابطه با قطع گاز و برق و تاثیر آن در اقتصاد کشور نوشت: «قطع گاز و برق صنعت فولاد، پتروشیمی و سیمان باعث می‌شود مازاد عرضه داخل که صادر می‌‌شد، به شکل جدی کاهش یابد. اگر فرض کنیم ۲۰درصد کاهش تولید داشته باشیم، این کاهش تولید از بخش صادرات محصولات است و طبعا کاهش درآمد صادراتی، عددی بیش از ۲۰درصد برای کشور خواهد بود!» یکی دیگر از توییت‌‌ها، توییت پیمان مولوی، فعال حوزه اقتصاد بود. او در صفحه توییتر خود با انتشار عکسی از یک ساعت، این سوال را از کاربران پرسید که آیا این ساعت زیباست؟ مولوی بعد از مطرح کردن این سوال پرسید که آیا می‌توانیم در ایران چنین ساعتی بسازیم؟ و در ادامه توییت خود و در پاسخ به این پرسش نوشت: «سریعا گروهی یافت می‌شوند و می‌گویند بله اگر حمایت شویم، می‌‌توانیم!» این فعال اقتصادی در ادامه توییت خود اینطور نوشت که «این کلمه حمایت یعنی: همه واردات ساعت ممنوع شود تا ما یک ساعت تولید کنیم و همه انتخاب‌‌ها محدود شود به محصولات ما! شاید هم فقط یک محصول.»

مسعود خوانساری

‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

شاخص تولید صنعتی ایران طی مهرماه به دلیل کاهش تقاضا و افت موجودی مواداولیه ۸/ ۶واحد افت داشته‌‌؛ زنگ خطری برای تولید در کشور. همچنین روند نزولی رشد شاخص‌کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مهر‌‌۱۴۰۰ نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل مجددا آغاز شده است.