همان‌طور که مشاهده کردیم بازارسرمایه از مهرماه وارد مدار نوسانی شد به‌طوری که در بیشتر روزهای معاملاتی شاهد خروج پول حقیقی و سرخپوشی نمادهای کوچک و بزرگ بودیم اما چه عاملی باعث شد تا شاخص در اواسط آبان‌ماه مجددا خیز بردارد؟ تجربه نشان داده بورس تهران بارها تحت‌تاثیر حمایت‌های کلامی سیاستگذاران تغییر مسیر داده است. طی هفته‌های اخیر نیز همزمان با اوج‌گیری اخبار مرتبط با حذف قیمت‌گذاری دستوری شاهد تکانه‌های بی‌شماری در این‌خصوص بودیم. در این میان با وجود آنکه مجلس و کارشناسان اقتصادی بارها قیمت‌گذاری دستوری صنایع را روندی آسیب‌زا به بازار عنوان کرده‌اند اما سیاستگذاران اقتصادی حاضر نیستند در این مورد تصمیم قاطعی اتخاذ کنند.

این در حالی است که بر همگان روشن است که حذف قیمت‌گذاری دستوری، تاثیرات مثبتی بر بورس خواهد داشت. حذف قیمت‌گذاری به‌عنوان مهم‌ترین تصمیم برای بهبود وضعیت بازار تلقی می‌شود که با حذف دستوری آن می‌توان اثر مثبت آن را در معاملات بورس دید و روزهای سبزتری در این بازار رقم بخورد، اما با اینکه بارها بر حذف این نوع قیمت‌گذاری توسط تیم اقتصادی دولت نیز تاکید شده است، ریسک انجام آن و در نهایت تن ندادن به این مهم، بلاتکلیفی و سردرگمی سرمایه‌گذاران را به‌دنبال داشته است.

در حال‌حاضر عدم‌ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت، ضربه مهلکی بر معاملات بورسی وارد کرده است، درحالی‌که معاملات بورسی رنگ جدیدی از رونق را به خود دیده بود، در پی بی‌ثباتی‌های اقتصادی شاهد نگرانی سهامداران و خروج نقدینگی از این بازارهستیم.

دو اتفاق در هفته گذشته وضعیت بازار سرمایه را از چرخه طبیعی خارج کرد. اظهارات ضد ‌و نقیض در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و مخالفت مجلس با فوریت‌ بررسی آن و در نهایت قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو.

همین دوعامل کافی بود تا سهامداران به‌صورت هیجانی وارد صفوف فروش شوند تا روند نزولی عرضه و تقاضا شکل بگیرد. درچنین فضای روانی ایجاد شده در حوزه بازار سهام قطعا هیجان‌‌های منفی می‌تواند روزهای معاملاتی آینده را با مخاطره مواجه کند.