تعلیق شاخص‌‌‌ها

رخوت بازار سهام در نخستین روز هفته جاری تداوم یافت. در این روز افت بیش از ۵‌هزار واحدی نماگر بورس سبب شد این شاخص به محدوده یک‌میلیون و ۳۳۴‌هزار واحدی برسد. چنین عقبگردی از آن جهت روی داد که طی معاملات روز یاد شده میانگین وزنی قیمت‌ها در این بازار به میزان ۴/ ۰‌درصد افت کرد. با این حال محدود شدن تغییرات شاخص در این روز چندان با افت رخ داده در میان نمادهای کوچک بازار همسو نبود. در روزی که شاخص کل بورس تحت‌تاثیر افت قیمت در نمادهایی نظیر «وبملت»، «وتجارت» و «اخابر» قرار داشت، افزایش قیمت در نمادهایی مانند «شبندر» و «شپنا» مانع آن شد که شاخص یاد شده همسنگ با نمادهای کوچک بازار افت بیشتری را تجربه کند. افت قیمت‌ها طی روز گذشته در حالی به وقوع پیوسته که نماگر هموزن با کاهش ۲۷/ ۱ درصدی روبه‌رو شده است. این مساله حکایت از آن دارد که حتی به فرض حمایت از نمادهای بزرگ طی روزهای پیش رو واکنش بازار نسبت به نااطمینانی در شرایط سیاسی و اقتصادی در نمادهای کم‌‌‌وزن‌‌‌تر بازار تداوم خواهد داشت و حتی ممکن است با شدت بیشتری ادامه پیدا کند. در واقع اگر بخواهیم از منظر دیگری به تحولات رخ داده در بازار سهام نگاه کنیم باید بر این نکته تاکید کنیم که حتی حمایت دستوری در سهام نیز کار‌ساز نبوده و قول‌وقرارهایی که در ماه گذشته با حضور رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد جریان داشته صرفا می‌تواند برای مدت کوتاهی حال بازار سهام را بهبود دهد. از این رو بیراه نخواهد بود اگر بگوییم که حال بازار سهام و حتی سایر بازارهای دارایی در ایران زمانی بهتر خواهد شد که عوامل شکل‌دهنده به نااطمینانی در این بازار بر طرف شوند.  دور آخر مذاکرات احیای برجام در روز جمعه به پایان رسید. آن‌طور که دیپلمات‌‌‌ها به رسانه‌ها گفته‌اند آغاز گفت‌وگو‌ها در دولت رئیسی به اینجا محدود نخواهد شد و مذاکرات سه روزه اخیر در وین با وقفه‌ای کوتاه ادامه خواهد یافت. بررسی اخبار بیرون آمده از این مذاکرات حکایت از آن دارد که طرف ایرانی در شرایطی خواهان برداشته شدن تمامی تحریم‌ها شده که انتظار گرفتن تضمین از ایالات متحده برای بستن مجدد راه این کشور برای خروج از توافق یاد شده دارد. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل رسیدن به چنین تضمینی از طرف آمریکا سخت به نظر می‌‌‌آید. به هر روی مساله هر چه که باشد بیراه نخواهد بود اگر بگوییم که تا همین جای کار هم شروع مذاکرات نسبت به وقفه طولانی قبلی یک قدم رو به جلو بوده است. با این حال تحولات رخ داده در بازار آزاد ارز حکایت از آن دارد که فشار وارده بر قیمت ارز که ناشی از رشد قابل‌توجه نقدینگی در ماه‌‌‌های اخیر است، فعلا نمی‌تواند گواهی بر خوش‌بینی بازارها نسبت به مذاکرات پیش رو باشد. روز گذشته روند صعودی موجود در بازار ارز تداوم پیدا کرد و قیمت دلار که تا همین چندی قبل به زحمت خود را به ۲۸‌هزار تومان می‌‌‌رساند به راحتی از مرز ۳۰‌هزار تومان در بازار آزاد فراتر رفت. احتمالا همین مساله در کنار مبهم بودن آینده تصمیمات در خصوص قیمت‌های موجود در اقتصاد کلان در کنار نامشخص بودن سمت وسوی بودجه سال آتی راه را برای کاهش عدم‌اطمینان در بازارهای دارایی به‌خصوص بازار ارز خواهد بست.

  روی موج آمار

اما از تمامی تحولات رخ داده بیرون از بازار سهام که بگذریم بررسی آمار به دست آمده از معاملات روز گذشته حکایت از آن دارد که ارزش معاملات خرد در خلال دادوستدهای روز شنبه به ۱۸۹۷‌میلیارد تومان رسید. در این روز خالص خرید حقیقی نیز همچنان منفی بود و حقوقی‌‌‌ها به طور خالص ۲۴۴‌میلیارد تومان از سهام موجود در پرتفوی حقیقی‌‌‌ها را خریدند. در این روز صنایع خودرو و ساخت قطعات، بانک‌ها و محصولات شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. مقدار پول خارج شده از بازار در این سه صنعت از ۸۰‌میلیارد تومان بیشتر بود. اینطور که به نظر می‌‌‌آید تداوم وضع موجود بیش از گذشته سبب خواهد شد تا ارزش معاملات خرد نیز در بازار سمت‌وسویی کاهشی به خود بگیرد.

گفتنی است در روز گذشته، از ۳۳۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴۶ سهم (۱۴‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۷۶ سهم (۸۲‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۵ نماد (یک‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۷‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۶۸ نماد بورسی (۲۰‌درصد) به ارزش ۱۶۰‌میلیارد تومان بودیم.