سوال: چرا با وجود وعده‌‌هایی که در مورد بهبود بازار سرمایه می‌دهند وضعیت بورس درست نمی‌شود؟ نوسانات شدید بازار چه دلایلی دارد و تا چه زمانی ادامه دارد؟

پاسخ از محمد شکری، کارشناس بازار سرمایه: روزشنبه در حالی بازار سرمایه کانال ۳/ ۱میلیون واحد را پس گرفت که سایه ابهامات چندوجهی بر سر این بازارهمچنان باقی است، از این‌رو سبزپوشی معاملات در اولین روز هفته نیز نتوانست بستر مناسبی برای بازگشت روند معاملات به مدارتعادلی فراهم کند.

روز گذشته شاخص‌کل پس از کش و قوس فراوان و درحالی که تنها یک روز قبل توانسته بود به کانال مهم ۳/ ۱میلیون واحد دست یابد، یک‌بار دیگر با افت بیش از ۱۲ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۲۹۱ هزار واحد قرار گرفت. نوسان این روزهای بازارسرمایه از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد.

گرچه بارها طی هفته‌های اخیر شاهد اظهارات امیدوارکننده‌‌‌‌‌‌‌‌ای از سوی برخی سیاستگذاران بودیم اما به کرات در همین مدت نقدینگی از بازار سهام خارج و به سمت بازارهای دیگر روانه شده است. این اتفاقات در حالی در بورس رخ می‌دهد که بازارهای موازی در شرایط بهتری به‌سر می‌برند.

بررسی معاملات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد بازارسرمایه نسبت به اخبار و اتفاقات مثبتی که در ‌ماه‌های قبل از آن واکنش مطلوب نشان می‌داد، هم‌اکنون بی‌تفاوت و خنثی عمل می‌کند.  این چرخش چند دلیل مهم دارد؛ اتفاقی که مشابه آن در بازار ارز نیز به‌صورت دیگری رخ داد. همان‌طور که مشاهده کردیم در تمام طول مدت ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار از روند صعودی ملایمی که در پیش گرفته بود کوتاه نیامد. در واقع بازار ارز با پیش‌بینی وضعیت موجود و طولانی‌شدن روند رفت و آمدهای سیاسی شرایط جدیدی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد.

در بازار سرمایه نیز چنین اتفاقی در حال افتادن است اما درست برعکس آن درسایر بازارها. در این بازار سرمایه‌گذاران به دلیل تکرار اظهارات ضد ‌و نقیض و عدم‌تحقق وعده‌های حمایتی مسوولان از بازار سهام در یک‌سال و نیم گذشته امیدی برای بازگشت به روند تعادلی ندارند.

در این بازار با توجه به انعکاس رفتار اخیر حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها ریسک سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. از سوی دیگر اجرای برخی دستورالعمل‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازارمسکن از جمله معافیت‌های مالیاتی از جذابیت بورس کاسته و به جذابیت این بازار افزوده است. بر همین اساس نمی‌توان از نقش عوامل مذکور در وضعیت ناخوشایند بازار عبور کرد.

این عوامل اگرچه به تنهایی وضعیت بد بازار را رقم نزده اما افسار معاملات را به‌دست گرفته است. واقعیت امر این است که بعید به‌نظر می‌رسد با توجه به این موارد بازار با تغییرات چشمگیری مواجه شود.

در بازاری که با ابهامات بسیار همراه با فضای حاکی از عدم‌اطمینان مواجه است، هر اخباری می‌تواند فضای ابهامات را برای سهامداران تشدید کند.

در این میان نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که اگر حتی مذاکرات برجام خروجی خاصی نداشته باشد و نرخ ارز در همین محدوده‌ها باقی بماند، احتمالا شاهد رشد قیمت سهام در بازار سرمایه خواهیم بود و در صورت به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات برجامی باز هم شاهد رشد آرام و پیوسته بازار خواهیم بود. رسیدن به این نقطه زمانبر است و اگر سهامداران درهای خروج را نشانه گرفته باشند دستیابی به این موقعیت نیز به زمان دیگری موکول خواهد شد.