شاخص جدید مقام دولتی

بورس‌‌‌بازان دیروز شاهد اظهارنظر عجیبی بودند که اتفاقا مشابه آن را در دولت قبلی نیز تجربه کردیم. محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌‌‌جمهور عنوان کرده است‌‌‌:«در دولت گذشته یک کار شتابزده‌‌‌ای صورت گرفت و بورس فراتر از توانش زیربار هزینه‌‌‌های مردم رفت و مردم پول‌‌‌هایشان را آوردند. در حقیقت روی یک خودرویی سوار کردند که این خودرو توانایی لازم برای تحمل آن را نداشت. ‌اکنون ما این خودرو را تقویت می‌‌‌کنیم که بتواند بار بزرگ‌تری را از یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تا یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار واحدی و آرام‌آرام در ارتفاع بالاتری حمل کند؛ این مورد در دستورکار ماست.» اقدام به تعیین سقف و کف برای شاخص‌‌‌کل بورس اوراق بهادار تهران اتفاقی بوده که در دنیا به‌ویژه از سوی دولتمردان بی‌‌‌سابقه است اما برای چندمین بار است که مردان اقتصادی دولت‌‌‌ها مرتکب چنین خطایی شده‌‌‌اند. در گذشته نیز چنین رفتاری از سوی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دولت قبل در برهه‌‌‌ای از زمان سر زد. ارسال سیگنال به معامله‌‌‌گران و تشویق مردم به تزریق منابع مالی خود به بورس در حیطه وظایف معاون اقتصادی دولت نیست و امکان دارد به بی‌‌‌اعتمادی‌‌‌ها بیفزاید.

  ۲ دیدگاه در بازار

تزریق پول به سهام دلاری و ریالی از سوی معامله‌‌‌گران حقوقی در بازار دیروز هم مشاهده شد. افزایش خرید سهام در حجم‌‌‌هایی نسبتا مطلوب (البته نسبت به چند هفته معاملاتی اخیر) از سوی حقوقی‌‌‌های بازار مشاهده شد. در این بین برخی از فعالان بازار معتقدند که این رفتار نشان از ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها دارد و رفتار سرمایه‌گذاران عمده در حقیقت سیگنالی در راستای پایان عمر ریزشی بازار سهام محسوب می‌شود. این قشر از سرمایه‌گذاران معتقدند که دوران رکود بورس به پایان رسیده است و جریان سرمایه می‌تواند به سمت بخش مولد اقتصاد کشور تغییر مسیر دهد چرا‌‌‌که به روایت آمار‌‌‌‌‌‌ها بورس نسبت به سایر بازار‌‌‌های مالی با در نظر گرفتن مقیاس کسب بازدهی فاصله فاحشی نسبت به سایرین دارد.

در نقطه مقابل دیگر کارشناسان بر این باورند که همچنان روند حرکتی قیمت سهام شرکت‌ها در محدوده منفی قرار دارد، هر چند طی چند روز معاملاتی اخیر شاخص نوساناتی در محدوده مثبت را ثبت کرد اما شیب بازار سهام همچنان نزولی ارزیابی می‌شود زیرا ریسک‌هایی که معامله‌‌‌گران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی همچنان پابرجاست.

در عین حال تجربه نشان می‌دهد در هیچ مقطع زمانی حرکت بازار مطلقا صعودی یا نزولی نبوده و در مقاطع مختلف با فراز و فرود‌‌‌هایی همراه است. با اینکه در چند روز اخیر شاهد افزایش تحرک متقاضیان هستیم اما این مهم را نمی‌توان به عنوان دلیلی بر پایان روز‌‌‌های قرمز بازار سهام دانست چرا‌‌‌که بازار همچنان از پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد و گزند دخالت‌‌‌هایی در جامه حمایت در امان نیست.  با اینکه بازار‌‌‌های جهانی تحت‌تاثیر سویه جدید کووید-۱۹ (اُمیکرون) قرار گرفته‌‌‌‌‌‌اند و غالبا با ریزش قیمتی همراه هستند اما بورس تهران برخلاف انتظارات در این مقطع زمانی پا به صعود گذاشته است. هر چند دوام این افزایش به دلیل بروز احتمالی رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران به هیچ عنوان مشخص نیست و تجربه نشان داده است که معامله‌‌‌گران در چنین فضایی غالبا بدون توجه به گزارش عملکرد، صورت‌های مالی، حرکت‌‌‌های تکنیکالی و پتانسیل بنیادی شرکت‌های فعال در بازار سهام به یک‌‌‌باره استراتژی معاملاتی خود را تغییر می‌دهند اما همچنان در صورت مخابره سیگنال مثبت از وین و تغییر در ساختار و قواعد زائد معاملاتی می‌توان به احیای بازار سهام امید داشت.